جامعه

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۶۷

وجود تنها 16 مهدکودک دولتی در کشور

ایسنا| مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: ساختار دولتی کردن مهدهای‌کودک یا راه‌اندازی مهدکودک‌های دولتی به هیچ عنوان نه در آموزش و پرورش و نه در سازمان بهزیستی کشور وجود ندارد و در حال حاضر تمام مهدکودک‌های تحت نظارت بهزیستی در بخش غیردولتی فعال هستند و فقط ۱۶مهدکودک به‌طور نمونه در بخش دولتی در کشور فعالیت می‌کنند.

محمد نفریه در خصوص خواسته فعالان حوزه کودک مبنی بر لزوم راه‌اندازی مهدکودک‌های دولتی در کشور این امر را غیر ممکن دانست و گفت: در حال حاضر ۱۷هزار مهدکودک در کشور وجود دارد که ۸ هزار مرکز در مناطق حاشیه‌یی شهری و روستایی تاسیس شده و این رقم تقریبا برابر با یک‌‌دوم میزان تمام مهدهای‌کودک کشور است.

وی ادامه داد: تمام مهدکودک‌های مناطق حاشیه‌یی شهری و روستایی از یارانه یک وعده غذای گرم، خدمات تجهیز و توسعه و همچنین شهریه سه دهک پایین جامعه استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور افزود: یکی از دلایلی که در سازمان بهزیستی کشور معتقد هستیم باید تمام مهدهای‌کودک کشور تحت نظارت این سازمان باشند، آن است که بهزیستی به علت در اختیار داشتن ساختار تخصصی حمایتی می‌تواند، حمایت‌های اجتماعی را در آموزش‌های پیش از دبستان به خصوص در مناطق حاشیه و محروم گسترش دهد.

نفریه در ادامه وجود ۱۷هزار مهدکودک در بخش غیردولتی را افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در جریان احداث این مراکز ۱۲۰هزار زن تحصیل‌کرده در رشته‌های مرتبط علوم تربیتی، روان‌شناسی، مشاوره، مددکاری و... همچنین حدود ۳۰هزار زن غیرتحصیل‌کرده نیز در بخش خدمات به این مراکز در محیطی کاملا زنانه صاحب شغل و درآمد شدند، این در حالی است که نرخ بیکاری به‌طور متوسط در زنان بیش از مردان است.


80درصد از بار سلامت روان

بر دوش روان‌شناسان

ایرنا| رییس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه 80‌درصد از بار سلامت بر عهده روان‌شناسان است، ‌گفت: در سلامت جسمانی نیز باید از حضور متخصصان حوزه سلامت روان که بخشی از آنها روان‌شناسان و مشاوران هستند، بهره گرفت.

عباسعلی‌اللهیاری در مراسم اهدای پروانه اشتغال حرفه‌یی به 75روان‌شناس با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت روان در کشور اظهار داشت: با اقتدار اعلام می‌کنیم که 80‌درصد از بار سلامت بر عهده روان‌شناسان و مشاوران است، حتی در بحث سلامت جسمانی نیز باید از حضور متخصصان حوزه سلامت روان که بخشی از آنها روان‌شناسان و مشاوران هستند، بهره گرفت.

رییس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با تبیین اشکالاتی که در لایحه سلامت روان وجود داشت، گفت: در لایحه سلامت روان صرفا بیماران حاد روانی در نظر گرفته شده‌اند حال آنکه سلامت روان موضوعی است که پیش‌گیری، مداخله و ارتقا جزیی از آن هستند.

این متخصص حوزه سلامت روان تاکید کرد: در نظر گرفتن بیماران حاد روانی در لایحه سلامت روان حلقه معیوبی است که باید از آن عبور کنیم.

رییس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: سهم سلامت روان از بودجه سلامت کمتر از 3‌درصد است که آن هم برای بیماران بستری در نظر گرفته می‌شود در حالی که 97‌درصد دیگر صرف سلامت جسمانی می‌شود. این در حالی است که سلامت روان حدود 85‌درصد از کل سلامت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان مطالعه تطبیقی که بین ایران و سایر کشورها در تخصیص بودجه سلامت صورت گرفته است، اظهار داشت: فرانسه 76‌درصد از بودجه سلامت خود را برای سلامت روان در نظر گرفته در حالی که طبق آمار این رقم در کشور ما کمتر از 3‌درصد و برای بیماران بستری است.


شرایط استفاده از بیمه و خدمات درمانی برای زائران

تعادل| سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مشتاقان زیارت اربعین که ویزای خود را خارج از سامانه سماح دریافت کرده‌اند، بدون پرداخت حق کارگزاری اطلاعات خود را در سامانه سماح درج کنند و با پرداخت هزینه بیمه و خدمات درمانی از این خدمات بهره‌مند شوند.

سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌یی اعلام کرد که مشتاقان زیارت اربعین که ویزای خود را خارج از سامانه سماح دریافت کرده‌اند، بدون پرداخت حق کارگزاری اطلاعات خود را در سامانه سماح درج کنند و با پرداخت هزینه بیمه و خدمات درمانی از این خدمات بهره‌مند شوند.

در اطلاعیه این سازمان آمده است: با توجه به اینکه طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین تمام زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین سال جاری را دارند ‌باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند، به اطلاع می‌رساند، این قابلیت هم‌اکنون در سامانه سماح فراهم شده تا حتی زائرانی هم که روادید خود را خارج از سامانه سماح دریافت کرده‌اند، بدون پرداخت حق‌الزحمه کارگزاری (مبلغ 100.000ریال) بتوانند اطلاعات خود را در سامانه ثبت‌نام کنند. با توجه به اینکه طبق نظر ستاد مرکزی اربعین بیمه و خدمات درمانی الزامی است این دسته از زائران با ثبت‌نام در سامانه ‌باید هزینه بیمه و خدمات درمانی (248.000ریال) را پرداخت کنند.

همچنین چنانچه ثبت‌نام زائر توسط دفتر زیارتی انجام شود، مبلغ 20.000ریال نیز به عنوان حق‌الزحمه ثبت‌نام به حساب کارگزار بر مبلغ فوق افزوده و واریز خواهد شد.

در سامانه سماح به صورت پیش‌فرض برای همه ثبت‌نام‌کنندگان تیک اخذ روادید درج شده است لیکن چنانچه زائر تقاضای روادید نداشته باشد می‌تواند تیک گزینه اخذ روادید را بردارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر