نفوذ مشاور رییس‌جمهور درکره‌جنوبی جنجال آفرید

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۴۵

گروه جهان پارک گئون‌ هی، رییس‌جمهور کره جنوبی در پی جنجال بر سر نفوذ یکی از مشاورانش، تغییراتی در ترکیب مشاوران ارشد خود ایجاد کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، بعضی از مشاوران برکنار شده به زنی از دوستان رییس‌جمهور به نام «چوی سون‌ سیل» نزدیک بوده‌اند که به سوءاستفاده از نفوذش بر رییس‌جمهور متهم است. خانم چوی که پس از آغاز جنجال به اروپا رفته بود به کره جنوبی بازگشته تا به اتهامات علیه خود پاسخ دهد.

گفته می‌شود، رییس‌جمهور از دوست قدیمی خود خانم چوی که یک شهروند عادی است و تجربه کار دولتی نداشته در امور مملکتی مشورت می‌گرفته است. خانم چوی متهم شده که از نفوذ خود بر رییس‌جمهور سوءاستفاده کرده و برای بعضی از نزدیکان خود شغل‌های دولتی ازجمله در دفتر رییس‌جمهور دست و پا کرده است. او همچنین متهم است که از نفوذ بر رییس‌جمهور و رابطه نزدیک با او برای کسب درآمد سوءاستفاده کرده. خانم چوی اتهام کسب درآمد را تکذیب کرده اما در عین حال از «اشتباهات» خود عذرخواهی کرده است.

تغییر در ترکیب مشاوران رییس‌جمهور یک روز پس از آن اعلام می‌شود که هزاران معترض در روز شنبه در خیابان‌های سئول تظاهرات کردند و خواهان استعفای رییس‌جمهور شدند. پلیس تعداد معترضان را ۸ هزار نفر اعلام کرد اما سازمان‌دهندگان تظاهرات گفتند که شمار حاضران حدود ۲۰هزار نفر بوده است. ماموران دادستانی پیش‌تر به خانه تعدادی از مشاوران رییس‌جمهور یورش بردند و کامپیوترها و پرونده‌های موجود در خانه‌ها را توقیف کردند. خانم چوی، دختر رهبر یک فرقه مذهبی است که تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۴ راهنمای روحانی خانم پارک بود. معترضان دولت با شعارهایی علیه دولت کره جنوبی خواستار استعفای خانم پارک و اعضای دولت وی شده‌اند. آنان در شعارهای خود از این اتفاق به عنوان یک رسوایی بزرگ یاد کرده و اعلام کردند که باید هر چه سریع‌تر این ماجرا از سوی نهادهای قضایی کشور رسیدگی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر