نیازمند سرمایه‌گذاری در گردشگری

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۴۱


مهم‌ترین مشکل پیش روی کشورمان، مشکلات اقتصادی است؛ مدیران و مسوولان دولتی و بخش خصوصی هر استان در تلاش‌اند تا مسیر توسعه استان خود را هموار کنند. بعضا این افراد توسعه را در صنعت، معدن و کارخانه‌ها می‌بینند در صورتی که آمار و ارقام نشان می‌دهد که سطح اشتغال در تولید و کشاورزی بیشتر از 24تا 25درصد نیست اما بخش خدمات حدود 75 تا 76درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است. تمام مسوولان اقتصادی باید به اشتغال در بخش‌های خدماتی بیشتر توجه و تاکید کنند؛ بخشی که متاسفانه در سال‌های اخیر مغفول مانده است. فعال بودن بخش خدمات زمانی محقق می‌شود که فعالیت در بخش گردشگری اوج بگیرد. امروز سهم گردشگری در اشتغال کشورهایی مانند ترکیه، مالزی و امارات بسیار زیاد است و این سهم در پویایی اقتصاد این کشورها نقش بسزایی را ایفا می‌کند. استان اصفهان حدود دو دهه است که از کاروان توسعه عقب افتاده که می‌توان اصفهان‌ستیزی یا توجه نکردن دولت به اصفهان را دلیل اصلی این عقب‌افتادگی عنوان کرد. امروز می‌توان به گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان نگاه کرد. اصفهان پتانسیل‌های بسیار مناسبی در زمینه گردشگری دارد که متاسفانه تاکنون مغفول مانده هر چند آغاز توسعه گردشگری در این استان به وضوح دیده می‌شود. امیدواریم بتوانیم در اتاق بازرگانی، گردشگری را به عنوان یک موتور محرک توسعه به طور جدی پیگیری کنیم.

به همین منظور در اتاق بازرگانی اصفهان با توجه به اهمیت بخش گردشگری، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون گردشگری و برند شهری با فعالیت گسترده تشکیل شده است که کارشناسان و دانشمندانی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در طول یک سال گذشته دو کنفرانس بین‌المللی در زمینه گردشگری در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد که مورد استقبال گسترده فعالان این بخش قرار گرفت. استقبال چشمگیر از این همایش‌ها نشان‌دهنده پتانسیل‌های بالای گردشگری در اصفهان است و این موضوع تنها به حمایت مسوولان دولتی و بخش خصوصی نیاز دارد. استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که همواره مقصد سفر بسیاری از گردشگران در دنیا قرار می‌گیرد و از سابقه تاریخی طولانی برخوردار است.

از نظر جغرافیایی استان قابلی است، طی قرن‌ها پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانی بوده و بناهای تاریخی بسیار شاخصی را داراست. همچنین پرتنوع‌ترین تولیدات صنایع دستی در سطح دنیا در این استان وجود دارد. از نظر توریسم سلامت هم بسیار پرقدرت عمل کرده و با احداث شهرک سلامت اصفهان، حرف‌های زیادی در توریسم سلامت برای گفتن خواهد داشت.

در شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد که گردشگران علاقه‌مند به مسائل فرهنگی و تاریخی به بازدید از کشور و استان‌های گردشگری مانند اصفهان ترغیب شوند و باید زمینه این حضور را فراهم کنیم تا بتوان با اشتغال و درآمد ناشی از توسعه بخش گردشگری، اقتصاد را از رکود خارج کرد. در پایان باید گفت که بیاییم و از توانمندی‌ها و مزیت‌های گردشگری به عنوان یک ثروت عظیم ملی و راه نجات اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی بهره‌مند شویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر