بورس کالا

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۳۸

بورس کالا در پی سهم

30 درصدی کشاورزی ایران

در صورتی که با وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم درخصوص نحوه عرضه دانه‌های روغنی و گندم به توافق برسیم، این محصولات از سال آینده در کنار جو و ذرت در بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

به گزارش «تعادل» به نقل از بورس کالا، مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق افزود: دیروز در دوره آموزش آشنایی با ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی اظهار کرد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا در حال نزدیک شدن به 2 هزار میلیارد تومان است. امیدواریم ظرف 2 تا 3 سال آینده محصولات کشاورزی 30 درصد معاملات بورس کالای ایران را تشکیل دهد. حامد سلطانی‌نژاد ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی موافقت خود را با اجرای سیاست قیمت تضمینی برای جایگزینی خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام کرده است و در حال حاضر خرید توافقی ذرت و جو به این صورت در کشور انجام می‌شود.


مذاکره با جهاد کشاورزی برای عرضه محصولات

سلطانی‌نژاد اضافه کرد: عرضه دانه‌های روغنی و گندم در بورس با محدودیت‌هایی مانند ماندگاری کم دانه‌های روغنی در انبارها و عدم امکان صدور گواهی سپرده مواجه است. همچنین در بخش گندم نیز باتوجه به خرید و فروش یارانه‌یی این محصول، ملاحظاتی وجود دارد که در صورت برطرف شدن آن از سال آینده این محصولات در بورس کالای ایران عرضه می‌شود. وی یادآور شد: در سال آینده مشکلی برای عرضه ذرت و جو با توجه به ماندگاری که دارند، وجود ندارد و عرضه این محصولات در بورس کالای ایران ادامه خواهد داشت. مدیرعامل بورس کالای ایران تاکید کرد: برای محصولاتی که ماندگاری کمتری دارند به دنبال عرضه به صورت سلف یا استفاده از اختیار فروش به جای قبض انبار هستیم.


عرضه محصولات تنظیم بازاری وارداتی

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: امیدواریم بر اساس تعاملاتی که با وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد، از سال آینده بتوانیم محصولات دیگری مانند گندم را نیز در بورس کالای ایران عرضه کنیم. سلطانی‌نژاد گفت: براساس اطلاعات به دست آمده از کشاورزانی که در عرضه جو در بورس کالای ایران همکاری داشته‌اند اطلاعات 65 هزار نفر جمع‌آوری و ضبط شده که توانسته‌ایم مطالبات 62 هزار نفر از این تعداد را تسویه کنیم. مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با مساعدت جهاد کشاورزی برای پرداخت ما‌به‌التفاوت پول جو کشاورزان 99 درصد مطالبات کشاورزان در این بخش پرداخت شد. وی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: از ابتدای اجرای شروع خرید محصولات کشاورزی به صورت طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران یک میلیون و 85 هزار تن جو به صورت فیزیکی معامله شده، همچنین 66 هزار تن جو به صورت گواهی سپرده مورد معامله قرار گرفته است. وی تاکید کرد: براساس تعاملات صورت گرفته کشاورزان می‌توانند ظرف مدت 2 هفته قانونی مورد نظر بعد از تحویل محصول ذرت و سویا به بورس کالای ایران مطالبات خود را دریافت کنند که این امر تحولی در واریز پرداخت مطالبات کشاورزان است. مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص کالاهایی که احتمال عرضه آنها در بورس کالا در سال آینده وجود دارد، گفت: دانه‌های روغنی، گندم و محصولات دیگری امکان عرضه در بورس کالا دارد که در این ارتباط باید با وزارت جهاد کشاورزی برای نحوه عرضه آنها به توافق برسیم.

سلطانی‌نژاد در پاسخ به این سوال تسنیم مبنی بر اینکه آیا محصولات وارداتی کشاورزی نیز امکان عرضه در بورس کالای ایران خواهند داشت، گفت: هر محصولی که تنظیم بازار آن مربوط به نهاد خاص نباشد امکان عرضه در بورس کالای ایران دارد. وی افزود: برای تنظیم بازار برخی محصولات کشاورزی می‌توانیم از عرضه به صورت سلف استفاده کنیم. مدیرعامل بورس کالای ایران تاکید کرد: در نیمه اول سال معمولا با کمبود شکر در کشور مواجهیم که شرکت بورس کالای ایران این آمادگی را دارد که از اسفندماه هر سال عرضه سلف شکر را برای تحویل در فروردین و اردیبهشت داشته باشد که با توجه به سلف بودن عرضه به قیمت کمتری نیز به فروش می‌رسد.


اعمال سهمیه‌های ماهانه «بهین‌یاب» آغاز شد

بورس کالا اعلام کرد، سهمیه کالاهای بهین‌یاب که پیش‌تر هفتگی تخصیص می‌یافت، از روز شنبه (هشتم آبان) ماهانه تخصیص می‌یابد.

به گزارش «تعادل»، مجتبی گودرزی، دبیر کمیته پذیرش مشتریان بورس کالا با انتشار اطلاعیه‌یی خطاب به همه کارگزاران و فعالان این بازار از اعمال تخصیص سهمیه کالاهای بهین‌یابی به‌طور ماهانه خبر داد. این اقدام که پیش‌تر هفتگی صورت می‌گرفت از روز شنبه برای تمامی سهمیه‌های اعلامی از سوی سامانه بهین‌یاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب از روز شنبه 8 آبان‌ماه 95 مجوزهای خرید شرکت‌های پتروشیمی هر ماه یک‌بار از سامانه بهین‌یاب استعلام و دریافت می‌شود. این در حالی است که پیش‌تر اخذ اطلاعات از سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت در مورد مجوزهای خرید شرکت‌های پتروشیمی به‌طور هفتگی بود. برخی کارگزاران در این زمینه معتقدند، این اقدام در راستای راضی کردن نعمت‌زاده برای دست کشیدن از پافشاری خود در زمینه خروج مواد پتروشیمیایی از بورس کالا از سوی متولیان این بازار صورت گرفته، چراکه بین خروج این محصولات و به‌تبع آن دست کشیدن از کارمزدهای میلیاردی رینگ پتروشیمیایی در بورس و ماندن آن، با راضی نگه داشتن همه بازیگران این بازار باید یکی را انتخاب کرد. هم‌اکنون گزارش‌های دریافتی از وضعیت سامانه بهین‌یاب نشان می‌دهد، برخی واحدهای صنعتی با ارائه درخواست‌های مختلف خواستار معرفی از سوی وزارت صنعت به بورس کالا برای دریافت مواد پتروشیمیایی می‌شوند.

در حالی که موافقت با درخواست در عرض یک روز و سپس دریافت مواد مورد نیاز در همان روز از سوی بورس برای یک واحد پتروشیمیایی دور افتاده به‌ویژه در زمینه کامپاندهای پلیمری برای دستگاه‌های نظارتی کشور قابل تامل است.

واحدهایی که اگر به محیط کاری آنها نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که تولیدی در آنها رخ نداده و تنها با انگیزه دریافت مواد پتروشیمی از بورس کالا و صادرات آنها ایجاد شده‌اند. چند ماه قبل نیز اخذ مجوز دریافت مواد پلیمری در بورس کالا با کد معاملاتی منتسب به دو پیر زن از سوی سامانه بهین‌یاب مورد انتقاد شدید انجمن تولید‌کنندگان محصولات پلاستیکی قرار گرفته بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر