سهامداران خودرویی و بانکی درصدر بازندگان

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۳۵

گروه بورس|

پس از جهش یک هزار و 41 واحدی شاخص کل در معاملات نخستین روز هفته جاری، دیروز روند صعودی شاخص کل متوقف شده و حدود یک واحد افت کرد و به‌زعم برخی از کارشناسان، توانست خود را برای افزایش بیشتر آماده کند. این استراحت بازار در حالی رخ داده است که در روزهای اخیر شاخص کل بیش از 5 هزار واحد رشد کرده و به نقطه 80 هزار واحدی رسیده است.

به گزارش «تعادل»، بسیاری از کارشناسان معتقدند که روند افزایشی بازار ادامه داربوده و می‌تواند بازدهی مناسبی به فعالان بازار ارائه کند. دیروز صنایع فلزی و معدنی پس از رالی چند روز اخیر استراحت کرده و شاخص‌های این صنایع منفی شدند. از طرف دیگر شرکت‌های پتروشیمی روز گذشته همچنان مثبت بوده و پتروشیمی فجر و پتروشیمی مبین روز متعادلی را تجربه کردند. این در حالی است که با وجود رشد جهشی اغلب صنایع بورسی، خودرویی‌ها و بانکی‌ها نتوانستند همراستا با افزایش بازار رشد کرده و سهامداران خود را خشنود کنند.


روند ادامه‌دار رشد شاخص

برخی از کارشناسان معتقدند که روند افزایش بازار ادامه‌دار بوده و می‌تواند رکوردهای جدیدی را ثبت کند. امید احمدی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه معاملات بازار سهام در نیمه نخست امسال با ثبت زیان و نیز در شرایطی همراه با ابهام سپری شد، گفت: با توجه به شکسته شدن مقاومت‌های پیش روی شاخص بورس در چند روز گذشته می‌توان به وضعیت مثبت بورس تا پایان سال امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مولفه‌های اثرگذار بر بهبود شرایط بازار و امید به رونق آن تا پایان سال، ورود نقدینگی جدید به بورس است که با توجه به افزایش حجم معاملات در هفته‌های گذشته می‌توان از این منظر هم منتظر روزهای خوش برای بازار سهام بود. وی اضافه کرد: از سوی دیگر رونق بازارهای جهانی هم می‌تواند بر کلیت بازار سهام اثر مثبتی داشته باشد که خوشبختانه این روزها دستکم شاهد انتشار خبر منفی درخصوص وضعیت جهانی برخی کالاها نیستیم.

به‌علاوه اینکه شرایط جهانی قیمت نفت هم این روزها متعادل و مثبت است و از این منظر نیز نمی‌توان تهدیدی را برای بورس و اقتصاد کشور متصور بود. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته با وجود همه این خوش‌بینی‌ها نباید از برخی اتفاقات ازجمله عاقبت اجرای برجام و نیز مسائل مربوط به انتخابات امریکا به عنوان ریسک‌های پیش‌روی بازار سهام غافل بود. وی ادامه داد: با توجه به رکود سنگینی که بر اقتصاد کشور حاکم است و دامنه این رکود در بازارهایی چون مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا هم مشاهده می‌شود به‌نظر می‌رسد بورس بهترین مقصد برای ورود نقدینگی جامعه باشد؛ آن هم به این شرط که نقدینگی وارد شده به بازار وارد چرخه تولید و بنگاه‌ها شود. احمدی گفت: از سوی دیگر در انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها نیز بهبود عملکرد در عمده صنایع بورسی پیش بینی می‌شود که این مولفه هم می‌تواند موجب افزایش حجم نقدینگی وارد شده به بورس شود.

همچنین محمد کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، درخصوص روند بازار سهام تا پایان سال گفت: با توجه به متغیرهای مثبت پیش‌روی بازار، پیش بینی می‌شود هرچه به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم شرایط بازار بهتر خواهد شد. وی درباره متغیرهای مثبت و تاثیرگذار در بازار گفت: یکی از این عوامل تاثیرگذار بر بازار، کاهش نرخ سود بانکی است. این متغیر معمولا با فاصله زمانی، تاثیر مثبت خود را بر اقتصاد به‌خصوص بازار سرمایه نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه، عامل دوم تاثیرگذار بر بازار سهام را گزارش‌های دوره‌یی دانست و اظهار داشت: گزارش‌های 6 ماهه برای سهامداران مهم است و پیش بینی می‌شود بسیاری از شرکت‌ها گزارش‌های 6 ماهه خوب و قابل قبولی را منتشر کنند. کفاش به روند قیمت نفت اشاره کرد و گفت: بحث قیمت نفت نیز برای بازار سرمایه مهم است و با توجه به روند صعودی آرام قیمت این کالا حتی اگر نفت در محدوده‌های قیمتی فعلی ثابت بماند، برای بازار اتفاق مثبتی است.


بازنده‌های اصلی بازار سرمایه

به گزارش «تعادل»، در روزهای اخیر با وجود افزایش اغلب نمادهای بورسی و صنایع، صنعت خودرو‌سازی و بانکی رشد قابل توجهی نداشتند و بعضا منفی بودند. این عامل سبب شد تا سهامداران از این دو صنعت خارج شده و نقدینگی خود را بیشتر در صنایع مهمی چون فلزات، معدنی و پالایشگاهی وارد کنند.

در این رابطه رییس هیات‌مدیره کارگزاری مهرآفرین معتقد است که مردم خواستار اطلاعات مالی و شفافیت قراردادها هستند و حتی اگر بهترین محصولات در ایران تولید شود با این ساختار تفکر کنونی در مدیریت صنعت خودرو، اتفاق خاصی انجام نشده و حتی مدیریت ناکارا منابع سهامدار را ذوب می‌کند. لذا صرفا تولید مهم نیست و باید اثرات سودآوری مشخص شود که مدیران صنعت خودرو تاکنون از اعلام اثرات مالی توافق طفره رفته‌اند. زیرا تا زمانی که مردم اثرات آن را روی صورت‌های مالی و بهبود کمیت و کیفیت سود نبینند هیچ اتفاقی در صنعت خودرو اتفاق نخواهد افتاد. شاهین چراغی افزود: مدیران صنعت خودرو در سنوات قبل، عالمانه یا ناآگاهانه و با از دست دادن بازار پرگردش فروش قطعات و حجم فروش نقدینگی این بازار را از دست داده و در جهت منافع تولید‌کنندگان قطعات حرکت کرده و به دلیل عدم در اختیار داشتن شبکه توزیع به صنعت خودرو جفا کرده‌اند. این جریان باعث شده تا دیروز شاهد غول شدن قطعه‌سازانی باشیم که در حال تملک خودرو‌سازان هستند. این جفایی است که در صنعت خودروسازی به سهامداران اتفاق افتاده و سود صنعت نصیب سهامداران شرکت‌های خودرو‌سازی نشده است.


دادوستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز (یک‌شنبه) با وجود کاهش یک واحدی در نقطه ۸۰ هزار و ۳۳۹ واحد ایستاد. براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس تهران دیروز یک واحد افت کرده و به 80 هزار و 339 واحد رسید. شاخص کل بورس با معیار هم‌وزنی 43 واحد افت کرده و به 15 هزار و 804 واحد رسید.

ارزش روز بازار دیروز 331 هزار میلیارد تومان برآورد شد و دیروز معامله‌گران بورسی بیش از 781 میلیون برگه بهادار در قالب 77 هزار نوبت معامله و به ارزش 178 میلیارد تومان دادوستد کردند. دیروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی بدون تغییر 28 هزار و 367 واحد شد.

شاخص قیمت با معیار وزنی 35 واحد افت کرده و به نقطه 12 هزار و 612 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با 213 واحد کاهش به 89 هزار و 393 واحد رسید. شاخص بازار اول با 69 واحد کاهش به 56 هزار و 560 واحد رسید. شاخص بازار دوم با 404 واحد افزایش به 173 هزار و 659 واحد رسید. روز گذشته نمادهای تاثیرگذار در کاهش شاخص شامل فولاد، کگل، ومعادن بوده و نمادهای موثر در تقویت شاخص شامل پارسان، مبین، بفجر و شخارک بوده است. همچنین نمادهای پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های واسپاری ملت، ایران‌خودرو، پالایش نفت بندرعباس، زامیاد، سرمایه‌گذاری رنا، آهنگری تراکتورسازی ایران و سرمایه‌گذاری سایپا بوده‌اند.

دادوستدهای آیفکس

دیروز شاخص کل فرابورس ایران نیز با یک واحد کاهش به 837 واحد رسید و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس 51 هزار میلیارد تومان شد. روز گذشته معامله‌گران در فرابورس بیش از 227 میلیون برگه بهادار در قالب بیش از 27 هزار نوبت معامله و به ارزش 242 میلیارد تومان یعنی بیش از ارزش معاملات بورس دادوستد کردند. دیروز نمادهای مارون، ذوب و میدکو در کاهش شاخص اثر داشته و نمادهای زاگرس، شراز، شپاس و خراسان در تقویت شاخص فرابورس موثر بوده‌اند. نمادهای پربیننده آتیه داده‌پرداز، دامداری تلیسه نمونه، مدیریت انرژی امید تابان‌هور، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و ریل‌پرداز سیر بودند.


عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران دیروز (۹ آبان‌ماه)، شاهد عرضه ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن انواع مس بود. به گزارش «تعادل»، طی این روز و در تالار مذکور یک هزار تن مس مفتول، یک هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد و ۲۰ هزار تن مس کم‌عیار شرکت ملی صنایع مس ایران، ۱۰۰ تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال و ۱۰۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان عرضه

شد.

در این روز ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها و۱۵۰ تن سولفور مولیبدن نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. بر اساس این گزارش ۴۴ هزار و ۷۶۴ تن انواع قیر، عایق رطوبتی، لوب کات سبک و وکیوم باتوم در تالار صادراتی بورس کالای ایران

عرضه شد.

این گزارش حاکی است، ۹۳ هزار و ۴۷۶ تن وکیوم باتوم، مواد شیمیایی، انواع قیر، مواد پلیمری، لوب کات و گوگرد در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد عرضه یک هزار و ۲۱۰ تن جو دامی، ۲۹۵ تن ذرت دامی، ۴۰۰ تن شکر سفید و ۱۰۰ تن کنجاله سویا پلیت بود.

علاوه بر این یک هزار و ۱۵۵ تن جو دامی استان‌های گلستان، لرستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان، خراسان شمالی، ایلام و اصفهان نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین ۲ هزار و ۵۸۹ تن ذرت ۹ انبار استان‌های کرمانشاه و کردستان و ۷ تن جو انبار استان قزوین نیز در قالب گواهی سپرده کالایی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر