اخبار

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۳۳

افتتاح یک شرکت صنعتی در چهارمحال با تسهیلات بانک صنعت

شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال با تسهیلات بانک صنعت و معدن افتتاح می‌شود.

شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال طی مراسمی با حضور جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری و با بهره‌مندی از تسهیلات بانک صنعت و معدن به بهره‌برداری می‌رسد. این شرکت که از ١٦میلیون و ٥٠٠هزار یورو تسهیلات ارزی، مبلغ ١٦٠میلیارد ریال تسهیلات داخلی و ٢٠٠میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش بانک صنعت و معدن استفاده کرده

٢٠٠ اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند. شرکت یاد شده در شهرک صنعتی شهرکرد احداث شده و سالانه ٢٦٤هزار تن انواع ورق گالوانیزه تولید خواهد کرد.


شناسایی سود بانک‌ها از محل درآمدهای غیرعملیاتی

مدیرکل سابق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری با تاکید بر ضرورت حل چالش‌های سیستم بانکی گفت: اصلاحات در حوزه نحوه اداره بانک‌‌ و الزام سهامدار به افزایش سرمایه بانک‌ها؛ دو راهکار مهم برای اصلاح ساختار نظام بانکی است.

امیرحسین امین آزاد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه کاهش سود خالص بانک‌ها مساله‌یی است که طی سال‌های اخیر همواره شاهد آن بوده‌ایم، اظهار داشت: با توجه به اینکه عملیات اصلی بانک‌ها واسطه‌گری وجوه است و بخش عمده سود از محل اعطای تسهیلات به وجود می‌آید، وقتی اقتصاد با رکود مواجه می‌شود، تسهیلات‌گیرنده نمی‌تواند تسهیلات را بازپرداخت کند.

وی افزود: این مساله موجب می‌شود بانک‌ها نتوانند از محل واسطه‌گری مالی سود شناسایی کنند و به نظر می‌رسد بانک‌هایی هم که سود شناسایی کرده‌اند، منشأ آن واسطه‌گری وجوه نیست و بخش عمده آن از محل درآمدهای غیرعملیاتی است. مدیرکل سابق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی تصریح کرد: شبکه بانک‌ها هم مانند سایر بخش‌ها از رکود متاثر شده است و این اتفاق باتوجه به ادامه‌دار شدن رکود قابل پیش‌بینی بود.

وی در پاسخ به این سوال که این رکود در سال‌های 91 و 92 هم وجود داشت اما چرا در آن سال‌ها این میزان کاهش سود و افزایش زیان در شبکه بانکی نمایان نشد، گفت: مشخص شدن زیان و سود واقعی بانک‌ها نتیجه اقدامات سه سال گذشته بانک مرکزی است. امین آزاد ادامه داد: پیش از این هم بانک‌ها با این مسائل مواجه می‌شدند اما به روش‌هایی سود شناسایی و تسهیلات معوق را تمدید می‌کردند. وقتی این معوقات بانکی مجددا به عنوان تمدید تسهیلات اعطایی منظور می‌شد، دیگر نیازی به در نظر گرفتن ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول وجود نداشت و پول مازاد به عنوان سود اعلام می‌شد.


کاهش نرخ ارز و افزایش سکه

گروه بانک و بیمه| به دنبال اعلام نرخ رسمی ارزها در بازار روز یک‌شنبه 9‌آبان 95 که از سوی بانک مرکزی بدون تغییر و با نرخ دلار 3175تومان، پوند 3870.9تومان و یورو 3488.1تومان منتشرشد، نرخ دلار امریکا 3618 تومان معامله شد.، یورو با کاهش ۵تومانی ۳۹۷۶ تومان، پوند با افزایش ۲تومانی ۴۴۳۶ تومان، لیر ترکیه با کاهش یک تومانی ۱۱۸۳تومان و درهم امارات با کاهش یک تومانی ۹۸۸ تومان اعلام شد.

به گزارش «تعادل» در بازار طلا نیز هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۷۵دلار و ۷۰سنت و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۱۱۱هزار و ۹۰۳تومان اعلام شد. در نتیجه قیمت هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت ۳۷۰۰ تومانی مواجه بود، نیم سکه و ربع سکه هزار تومان ارزان شد و نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و یک گرمی با ثبات مواجه بود. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک‌میلیون و ۱۱۳هزار و ۸۰۰تومان، طرح قدیم یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان، نیم سکه ۵۵۹ هزار تومان، ربع سکه ۲۹۵هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۸۷هزار تومان معامله شد.


شبکه بانکی بهره مرکب از تسهیلات صادرات می‌گیرد

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی به ۱۱درصد به صورت مقطعی کارساز است، گفت: درحال حاضر شبکه بانکی ما بهره مرکب دریافت می‌کند و در واقع از خود سود هم مجددا سود می‌گیرد که بانک مرکزی هم نسبت به این مساله اقدامی نمی‌کند؛ بنابراین نخستین ضرورت برای رفتن به سمت توسعه صادرات، اصلاح ساختارها و قوانینی است که سر راه تولید و صادرات مانع شده‌اند.

محسن حاجی‌بابا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از معضلات و مشکلات اساسی که در ارتباط با قیمت تمام شده کالاهایمان همواره وجود داشته درصد نرخ سود تسهیلات است که مانعی سر راه تولید رقابتی بوده است.

وی افزود: درصد نرخ سود تسهیلات در بیشتر کشورها یک تا دو درصد است و در کشورهایی که این عدد خیلی بالا باشد حداکثر تا پنج درصد است و حتی در برخی کشور‌های اروپایی این نرخ صفر درصد است. در واقع بازارهای رقیب ما نرخ سود تسهیلات‌شان نسبت به ما کمتر است و همین موضوع در رقابتی‌تر شدن کالاهایشان در بازارها تاثیرگذاراست. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بنابراین، این از ضعف‌های اصلی‌مان در صادرات همچنین بازار داخلی وضعیت نرخ تسهیلات است. باید بپذیریم که اقتصاد مجموعه به هم پیوسته است اما ما به صورت جزیره‌یی عمل می‌کنیم. حاجی‌بابا تصریح کرد: صادرات‌ ما جدا از روند تولید نیست، ‌برای اینکه رشد صادراتی داشته باشیم در ابتدای امر باید ساختارهای تولیدی و اقتصادی‌مان را درست کنیم. به نظر می‌رسد، کاهش نرخ سود تسهیلات به صادرات کمک خواهد کرد اما به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت و نه به تاثیری که دوام چندانی داشته باشد. نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی عنوان کرد: وقتی هدف رسیدن به تولید رقابتی است باید موارد متعددی مورد بررسی قرار گیرد که یکی از مهم‌ترین آنها مساله نرخ ارز است؛ یکی از ضرورت‌های مهم برای رفتن به سمت رشد و بهبود صادرات، یکسان‌سازی و واقعی‌سازی نرخ ارز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر