هزینه‌های بانکداری در جهان ۷ درصد افزایش یافت

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۳۲


یک کارشناس خدمات بانکی بین‌المللی، هزینه‌های بانکداری را با افزایش ۷ درصدی ارزیابی و گفت: کاهش ۴ درصدی نرخ سود بانکداری جهانی در حال سرایت به کل صنعت بانکی دنیاست.

به گزارش مهر، الکساندر دمبیتز با اشاره به تحول بانکداری در دنیا و ایران و تفاوت در ارائه خدمات بانکی گفت: تغییرات تکنولوژیک در حوزه بانکداری به نحوی است که بانک‌ها با فشار شدید تکنولوژی روبه‌رو بوده و این فشار باعث تغییر در ارائه سرویس‌های خدمات بانکداری در دنیا شده است.

این کارشناس خدمات بانکی بین‌المللی با اشاره به هزینه‌های بانکداری در ایران و جهان افزود: فشار زیادی همچنین روی هزینه‌های خدمات بانکی وجود دارد، نوع مدیریت حاکمیت در این مساله بسیار مهم است و بانک مرکزی با روند رو به رشد هزینه‌ها، روی این هزینه‌ها حساسیت دارد.

وی تصریح کرد: امروزه بزرگ‌ترین بانک‌های جهانی و حتی بانک‌های محلی، از کاهش سود و افزایش هزینه رنج می‌برند و در کل جهان، این افزایش هزینه‌ها حدود ۷ درصد برآورد شده؛ بنابراین با توجه به اینکه تحمل فشار هزینه‌ها بسیار مشکل است، بانک‌ها نمی‌توانند همان حجم تجارت را داشته و سود خود را حفظ کنند. بنابراین آنچه در بانکداری امروزی اهمیت دارد، مدیریت منابع و تکنولوژی است. دمبیتز در ادامه گفت: در خارج ایران، فشار روی سود بسیار زیاد است و حدودا کاهش ۴ درصدی روی نرخ سود وجود دارد و در دیر یا زود این کاهش به کل صنعت بانکی جهان سرایت می‌کند؛ البته باید توجه داشت بازار بانکداری ایران جذابیت‌های بسیاری دارد و به خاطر صنعت رو به رشد، افراد تحصیلکرده، جمعیت ۸۰ میلیونی، منابع طبیعی غنی و حجم پول زیاد، بازاری جذاب است که به شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی پیشنهاد می‌شود برای جهانی‌شدن، خود را منطبق با تغییرات جهانی کنند. همچنین حسین راسی، یک مدیر حوزه سخت‌افزار بانکی نیز گفت: روندی که در بانک‌ها در کل دنیا وجود دارد، یک روند آرام ولی در حال رشد است که سیستم‌های بانکی، از سیستم‌های بسته محلی و داخلی به یک بسته باز تبدیل خواهند شد که امکان تغییر در هر قسمت آن وجود خواهد داشت. این روند پیشرفت ادامه دارد و بانک‌ها باید خود را با این روند رشد منطبق کنند؛ چراکه گریزی از این تغییرات نیست و برای تطبیق با این روند رو به رشد تکنولوژی باید از سیستم باز استفاده کرد که به راحتی قابل تغییر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر