کار به دست جوانان جویای نام افتاده است

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۱۴

گروه اقتصاد اجتماعی|

طرح تجمیع بیمه‌ها که امسال نیز مانند سالیان گذشته دوباره مطرح شده است، در چند روز اخیر واکنش‌های تند مخالفان و موافقانش را برانگیخته است. در آخرین اظهارنظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از بی‌اخلاقی در جامعه گفت: «بیمه‌ها با بدهی 10هزار میلیارد تومانی مراکز درمانی را به خاک سیاه نشانده‌اند اما آدرس غلط می‌دهند.»

سیدحسن هاشمی در نشست صبحانه کاری با مسوولان مجمع خیرین سلامت افزود: «بیمه‌ها یک سال است که پول مراکز درمانی و داروخانه‌ها را نداده‌اند، به تعهداتشان عمل نکرده‌اند بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی معوقه وجود دارد اما می‌آیند، آدرس غلط می‌دهند. با وجود این عقب‌ماندگی‌ها جامعه پزشکی را در رسانه‌ها بمباران می‌کنند، کارهایی می‌کنند که آدم انگشت به دهان می‌ماند، پزشکان مانند اقشار دیگر جامعه مثل قضات، روحانیان، نویسندگان جزو سرمایه‌های اجتماعی هستند و نباید چهره آنها رادر جامعه مخدوش کرد. وضعیت طوری شده است که بدهکار‌ترین از همه طلبکارتر شده‌اند و آدرس غلط می‌دهند که هزینه‌هایشان زیاد شده است و گروه‌های اجتماعی را تحریک می‌کنند.»

به گزارش ایرنا، هاشمی با اشاره به طرح تحول سلامت ادامه داد: «این طرح متعلق به نظام است و مقام معظم رهبری نیز در دیداری که حدود 10 روز پیش با ایشان داشتم، اظهار نگرانی کردند که اجازه ندهید به خاطر مشکلات منابع دستاوردهای این طرح خدشه‌دار شود. طرح تحول سلامت تنها طرحی از دولت است که همه ائمه جمعه از آن تعریف کرده‌اند چون آنها را نجات داده و مراجعات آنها را بیش از 60درصد کم کرده و بیشتر خدمات آن معطوف به اقشار مستضعف بوده است. طرح تحول سلامت طرحی است که همه گروه‌های سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب، پایداری و... همه از آن حمایت کرده‌اند و حیف است که افرادی با اهداف خاص سیاسی اکنون آن را خراب کنند، چرا وسط راه اولویت‌ها جابه‌جا می‌شود.»


مشتی جوان بی‌اخلاق

هاشمی که چند وقتی است ادبیات تندی را علیه مخالفان خود به کار می‌برد، منتقدان طرح ساماندهی شده در وزارت متبوع خود را بی‌اخلاق خواند و گفت: «در جمهوری اسلامی تنها سلاح ما اخلاق است، امام (ره) نیز با اخلاق، صداقت، امانتداری و توکل توانست با حکومت شاهنشاهی مبارزه کند، اما امروز این مسائل کم و بیش درجامعه کمرنگ شده است، مشکل امروز ما دور شدن از فضای اخلاقی است که از آن رنج می‌بریم.»

وزیر بهداشت گفت: «متاسفانه کار به دست جوان‌هایی افتاده که جویای نام هستند، وقتی کشور با مشکل بودجه مواجه است که حتی به پروژه‌های عمرانی نمی‌رسد، می‌شود این پروژه‌ها را متوقف کرد اما در بیمارستان را نمی‌شود، بست. اگر جامعه اخلاقی نباشد، کارها به ثمر نمی‌رسد، بی‌رودربایستی بگویم، اگر کارهایی که انجام می‌دهیم، برکت ندارد و تلاش‌های ما به نتیجه نمی‌رسد، برای این است که اخلاق در جامعه کمرنگ شده است و دروغ، تهمت، غیبت و افشاگری افزایش یافته است، اینها جزو دین نیست.»

او ادامه داد: «برخی افرادی که این رفتارها را انجام می‌دهند، در ظاهر افرادی دیندار هستند اما سطحی‌نگر و جوان هستند و هنوز ریشه اخلاق در آنها شکل نگرفته است، آنها حرف‌هایی را می‌زنند که رسانه‌های معاند می‌زنند و با وجود این افراد دیگر نیازی به رسانه‌های بیگانه و معاند نیست.»

هاشمی همچنین گفت: «امیدوارم حاشیه‌سازی‌ها و بی‌انصافی‌ها علیه طرح تحول سلامت تمام شود، یکی از حاشیه‌ها این است که می‌گویند، وزارت بهداشت پول‌های مردم را به جیب پزشکان ریخته است اما واقعیت این است که از نظر سهم دولت در هزینه‌های سلامت یا سهم سلامت از GDP رتبه ایران در دنیا 153 است بنابراین پولی که اکنون دولت برای سلامت مردم هزینه می‌کند، هنوز رقم زیادی نیست. با این وجود برخی آماده‌اند و آدرس غلط می‌دهند تا طرح تحول سلامت را کم ارزش یا بی‌ارزش جلوه دهند، در حالی که فقط 19درصد هزینه‌های این طرح برای پزشکان، پرستاران، آزمایشگاهیان و پیراپزشکان هزینه شده است.»

البته گذشته از این مساله که در تقارنی عجیب، سهم بودجه دولت در هزینه‌های سلامت با سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی یکی درآمده و در هر دو مورد رتبه جهانی یکسانی را نصیب جامعه ایرانی کرده است، این نکته مسکوت ماند که دارایی‌های عمومی و اشتراکی گروه‌های خاص و حتی کل جامعه، مانند سرمایه سازمان تامین‌اجتماعی چه ارتباطی با بودجه دولتی کشور دارند.


از بنگاه‌های سلامت مالیات نگیرید

هاشمی ادامه داد: «هر روز رسانه‌ها حرف جدیدی مطرح می‌کنند، یکی را حاکم می‌کنند، یکی را محکوم و در این وانفسا کارهای خیری که خیرین سلامت انجام می‌دهند، بسیار ارزشمند است. کارهای خیر مردم با هم مهربان و حسن نوع‌دوستی را تقویت می‌کند، وزارت بهداشت نیز افتخار می‌کند که در خدمت سلامت مردم است و از کارهای خیرین سلامت در طرح تحول سلامت استفاده می‌کند. وزارت بهداشت و مجمع خیرین سلامت بیش از 600 پروژه مشترک دارند که در قالب 2میلیون مترمربع در حال ساخت است و قول داده‌ایم که تا پایان این دولت این پروژه‌ها را به مردم تحویل دهیم و امیدواریم در زمان مقرر تمام شوند.»

هاشمی درباره عوارض شهرداری‌ها به پروژه‌های سلامت افزود: «در تمام دنیا شهرداری‌ها برای ساخت بیمارستان و پروژه‌های درمانی هم زمین می‌دهند و هم مشارکت می‌کنند اما در کشورما در بسیاری از شهرها، شهرداری‌ها نه تنها این کمک‌ها را نمی‌کنند بلکه با عوارض سنگینی که مطالبه می‌کنند، خیرین را از ورود به این عرصه باز می‌دارند. یک نمونه آن بیمارستانی است که در شهر مقدس قم در جمکران باید ساخته شود و شهرداری این شهر 100میلیارد تومان مطالبه کرده است.»

هاشمی افزود: «ما در کشور فقط 900 بیمارستان داریم و در سال‌های گذشته هر سال حداکثر 20 بیمارستان اضافه می‌شد اگر می‌خواهیم کمبودها را جبران کنیم، شهرداری‌ها و بانک‌ها باید مشارکت کنند، نه اینکه بانک‌ها تسهیلاتی به بیمارستان‌ها بدهند که شرایط آن از تسهیلات کارخانه‌ها سخت‌تر باشد. امیدواریم از نظر مالیات نیز وزارت اقتصاد از ساخت پروژه‌های سلامت حمایت کند.» البته وزیر اشاره‌یی به این مساله نکرد که اگر بیمارستان‌های خصوصی بر اساس امر خیر بنا می‌شوند، چرا رفته‌رفته تبدیل به بنگاه‌هایی شده که سلامت را به عنوان یک کالای کم کشش با قیمت بالا می‌فروشند و چرا نباید از چنین بنگاهی مالیات گرفت.


فقط سهم درمان را می‌خواهیم

در رویدادی دیگر قائم‌مقام وزیر بهداشت از کسانی که برای زیر بار نرفتن قانون تجمیع بیمه‌ها، کارگران را تحریک و از آنها استفاده ابزاری می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: «نمی‌دانم چرا مدام موضوع بیمارستان‌های ملکی کارگران را مطرح می‌کنند، در بحث تجمیع بیمه‌ها، هیچ‌وقت در هیچ برهه‌یی موضوع بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی مطرح نبوده و ما فقط خواستار اختصاص سهم درمان بیمه‌شدگان به درمان آنها هستیم.»

به گزارش «تعادل» و به نقل از وبدا، ایرج حریرچی که در برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، افزود: «مسوولان تامین‌اجتماعی در مصاحبه‌های اخیر خود مدام بر حق کارگران در بیمارستان‌های ملکی این سازمان اشاره می‌کنند، در حالی که هیچ‌گاه در این باره از طرف دولت، مجلس و وزارت بهداشت سخنی به میان نیامده است.»

وی از معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی که در این برنامه بر موضوع مالک بودن کارگران در بیمارستان‌های ملکی سازمان تاکید می‌کرد، گله کرد و گفت: «این کار درست نیست، و خطاب به همتی پرسید آیا تاکنون کسی در این باره سخنی گفته است؟ آنچه ما در پی آن هستیم این است که یک سوم سهم درمان بیمه‌شدگان در صندوقی تجمیع شود و فقط خرج درمان مردم شود و کسی درباره بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی حرفی نزده است. در حالی که حجم زیادی از مخالفت‌هایی که در مصاحبه‌ها و مخالفت‌ها با تجمیع بیمه‌ها می‌شود بر بیمارستان‌های ملکی اشاره دارد و این خلاف واقع و تحریک کارگران است.»

حریرچی تاکید کرد: «انجام مصاحبه مطبوعاتی در روز جمعه قبل از برگزاری جلسه کمیسیون تلفیق جای تامل دارد یا حضور ۱۷نفر از مسوولان سازمان تامین‌اجتماعی و وزارت رفاه در جلسه کمیسیون تلفیق به چه منظور صورت می‌گیرد؟ ما می‌خواهیم قانون اجرا شود و قطعا نمایندگان طرحی را تصویب می‌کنند که به نفع سلامت مردم باشد.»

وی تهدید نمایندگان مجلس به تجمع کارگران را غیرکارشناسانه دانست و افزود: «این بحث‌ها کمکی به سلامت مردم نمی‌کند.»

همتی معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در این برنامه از افزایش هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر پس از طرح تحول سلامت و اصلاح تعرفه‌ها انتقاد کرد و گفت: «بیشترین همراهی را با اجرای طرح داشته‌ایم اما این طرح سازمان‌های بیمه‌گر را در مرز ورشکستگی قرار داده است.»

حریرچی در پاسخ به این انتقاد گفت: «قبل از اجرای طرح مردم هزینه‌های خود را از جیب می‌پرداختند و افزایش تعرفه‌ها هم مصوب شورای عالی بیمه است که وزارت بهداشت فقط در آن یک رای دارد و چهار رای آن را خود سازمان‌های بیمه‌گر در اختیار دارند. بنابراین خوب نیست ما قانونی را در شورای عالی بیمه تصویب می‌کنیم و بعد زیر پا می‌گذاریم و آن را مورد انتقاد هم قرار می‌دهیم.»

البته جناب مشاور، اشاره‌یی به هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های ملکی تامین‌اجتماعی نکردند. هزینه‌یی که در حال حاضر بخش بزرگی از آن از محل همان 9-بیست و هفتم حق بیمه‌ها تامین می‌شود، اما در صورت تجمیع منبعی برای تغذیه آن باقی نخواهد ماند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر