ایران‌آماده همکاری جامع با اروپا

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۰۶

گروه ایران

یک روز پس از پایان نشست سه جانبه میان وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو که به بررسی و رایزنی در خصوص همگرایی سیاست‌های سه کشور در مقابله با بحران سوریه اختصاص داشت، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح دیروز به تهران سفر و با حسن روحانی و محمدجواد ظریف دیدار کرد.

فدریکا موگرینی که پس از دیدارهای خود در تهران به عربستان سفر کرد، محور سفر خود به ایران را بحث و تبادل نظر راجع به اوضاع سوریه عنوان کرده بود. در همین راستا حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان در دیدار با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سختگیری برخی کشورهای منطقه علیه شهروندان به ویژه زنان را معارض اصول انسانی دانست و گفت: ایران آماده است تا در راستای ترویج حقوق شهروندی در جوامع منطقه با اتحادیه اروپا همکاری گسترده داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران و اتحادیه اروپا با گسترش همکاری‌ها به عنوان شرکای بزرگ تجاری و اقتصادی در منطقه به شمار خواهند آمد. ایران با دارا بودن منابع غنی انرژی می‌تواند در بلندمدت امنیت انرژی را تامین کرده و با استفاده از ظرفیت‌های خود در زمینه راه‌آهن و حمل و نقل جاده‌یی و هوایی به یک مسیر ترانزیتی مطمئن میان شمال و شرق آسیا با اروپا تبدیل شود.

رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و موقعیت ایران در مرکزیت بازاری 400 میلیون نفری در منطقه، بر ضرورت توسعه مناسبات تجاری، اقتصادی، علمی، فرهنگی، فناوری و گردشگری ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از برجام و در راستای تامین منافع مشترک، آماده همکاری جامع با اتحادیه اروپا در تمامی زمینه‌ها است، اظهار امیدواری کرد: ایران و اتحادیه اروپا بتوانند از ظرفیت‌ها و فرصتی که امروز در اختیار دارند، در راستای توسعه همکاری‌ها و تامین منافع مشترک استفاده کرده و تحرکی در روابط فی‌مابین ایجاد کنند. رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز هرگونه حمایت از تروریسم به معنای امید دادن به تروریست‌ها در منطقه و جهان است، گفت: اگر اتحادیه اروپا به هر دلیل مایل به استفاده از حضور نظامی خود برای برخورد با تروریست‌ها در منطقه نیست، استفاده از قدرت سیاسی برای اعمال فشار به حامیان منطقه‌یی تروریست‌ها و قطع کمک‌ها به آنان اثرات قابل توجهی در مبارزه با تروریسم بر جای خواهد گذاشت.

روحانی با اشاره به اینکه باید اقدامات تروریستی در سوریه و عراق را به عنوان خطری بزرگ برای همه جهان بدانیم، افزود: اگر به‌طور جدی با تروریست‌ها در منطقه مبارزه نشود، در آینده شاهد چند دولت و حکومت تروریستی در منطقه و شمال آفریقا خواهیم بود که در آن صورت مبارزه با آنها بسیار دشوار است.

وی اولویت اصلی در سوریه و عراق را مبارزه با تروریسم دانست و خاطرنشان کرد: برقراری امنیت، مبارزه با تروریست‌ها، یکپارچگی، تمامیت ارضی و تامین آینده سوریه تنها با رأی و نظر مردم برای ما حائز اهمیت است.

رییس‌جمهوری همچنین با تاکید بر ضرورت همکاری ایران و اتحادیه اروپا در راستای حل مشکلات منطقه‌یی برای تسریع در رسیدن به امنیت در منطقه، گفت: همه باید بدانند حل مساله سوریه راه‌حل نظامی نداشته و باید با روش‌های سیاسی حل و فصل شود که در این راستا فعال شدن بیشتر اتحادیه اروپا در راستای ایجاد امنیت و آرامش در سوریه با همکاری کشورهای منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اوضاع نابسامان مردم و آوارگان در سوریه و یمن بر ضرورت گسترش تلاش‌ همه کشورها برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه ازجمله آب، غذا، پوشاک و دارو به آنان تاکید کرد.

گسترش همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه توافق هسته‌یی ایران و 1+5 فضای مناسب را برای توسعه همکاری‌های متقابل به وجود آورده است، گفت: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای تعهدات برجام و مصمم به گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران در راستای تامین منافع مشترک است.

وی با بیان اینکه روابط تجاری و اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا طی یک‌سال گذشته 43 درصد افزایش یافته و بسیاری از بانک‌های اروپایی آماده آغاز فعالیت خود در ایران هستند، خاطرنشان کرد: امروز شاخص‌های خوبی همچون رسیدن سقف صادرات نفت ایران به میزان پیش از دوران تحریم‌ها، در همکاری‌های متقابل ایران و اتحادیه اروپا نمایان شده و باید به مردم اطمینان دهیم که دیپلماسی در امضا و اجرا دارای دستاورد است.

وی ادامه داد: روابط مردم ایران و اتحادیه اروپا دارای سوابق تاریخی مثبتی است که باید از آن در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، فرهنگی، علمی، فناوری، آموزشی و گردشگری استفاده کنیم.

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با تاکید بر ضرورت همکاری اتحادیه اروپا با ایران در زمینه حل و فصل مسائل و بحران‌های منطقه‌یی، ازجمله بحران سوریه اظهار داشت: مطمئنا تجربه دیپلماسی می‌تواند در حل و فصل دیگر مسائل ازجمله مساله سوریه و یمن نیز موفق باشد. موگرینی با اشاره به ضرورت مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و النصره، آنها را تهدیدی علیه جهان دانست و خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا نیازمند همکاری ایران به عنوان قدرتی کلیدی و مهم در راستای حل و فصل مسائل و معضلات منطقه‌یی است.


آمادگی ایران برای همکاری نزدیک‌تر با اروپا

پیش از دیدار موگرینی با رییس‌جمهوری کشورمان، این مقام ارشد اروپایی با محمدجواد ظریف ملاقات و ناهار کاری را در وزارت خارجه صرف کرده بود. محور این دیدار را روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و تحولات منطقه به‌ویژه بحران جاری در سوریه و راه‌های پایان بخشیدن به آن با نگاه به آینده تشکیل می‌داد. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن استقبال از نقش سازنده اتحادیه اروپا در بحران سوریه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا اعلام کرد.

در همین رابطه حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری نیز روز شنبه درباره محورهای گفت‌وگوی دیدار مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رییس‌جمهوری، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اجرای برجام و تعهدات طرف‌ها به‌ویژه اتحادیه اروپا؛ ارتقای روابط ایران و آن اتحادیه، همچنین مشارکت‌های اقتصادی از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو بود. وی تصریح کرد: موضوع روابط ساختاری ایران و اتحادیه اروپا؛ مشارکت سیاسی ایران و اتحادیه اروپا و همکاری‌های اقتصادی، انرژی، ارتباطات و...؛ همچنین ثبات خاورمیانه و همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و افراط از دیگر مسائل مورد بحث بین دو طرف بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر