تلاش نافرجام در ساخت «کوروش بزرگ»

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۰۴

تمام تلاش‌های سینمای ایران برای ساخت فیلم سینمایی کوروش تاکنون شکست خورده است. به گزارش ایلنا، هفتم آبان سالروز میلاد کوروش نام‌گذاری شده است. این اتفاق درحالی می‌افتد که برای شناخت کوروش کار فرهنگی خوبی انجام نشده و آنچه بیشتر مردم از کوروش می‌دانند فقط منشور حقوق بشر و دعایی است که کوروش برای ایران بیان کرده است.

سینمای ایران چند بار تلاش کرد درباره کوروش فیلم سینمایی بسازد. مسعود جعفری‌جوزانی و عزیز‌الله حمید‌نژاد ازجمله افرادی بودند که به صورت جدی تلاش کردند تا فیلم سینمایی کوروش بزرگ را بسازند اما هیچکدام به ثمر ننشست. یکی از این پروژه‌ها، فیلم سینمایی عظیم کوروش بود که قرار بود به تهیه‌کنندگی علی معلم و کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی ساخته شود. کتاب فیلمنامه«کوروش کبیر» ۱۴ اسفندماه ۹۴ در شعبه الف شهرکتاب رونمایی شد و سرمایه‌گذارانی نیز برای ساخت فیلم اعلام آمادگی کردند. بعد از رونمایی از کتاب فیلمنامه، آرت بوک فیلم کوروش آماده شد. آرت بوک یا همان «سکرت بوک» را تنها تعداد محدودی از عوامل فیلم می‌توانند تماشا کنند. در این کتاب همه‌ چیز با جزئیات مشخص است حتی قبل از اینکه بازیگران انتخاب شوند‌، گریم و لباس آنها به‌طور کامل قابل بررسی و ساخته می‌شود و آنقدر اهمیت دارد که هر کسی آن را ببیند گویی فیلم را دیده است. در این مدیوم تمام ریتم فیلم با زمان‌بندی دقیق لحاظ شده است. در این کتاب از استوری برد تا بافت گیاهی و منطقه‌یی، ابزار‌آلات و نیز توجیهات اقتصادی قابل دسترسی و دیدن است.

این فیلم حتی تا مرحله قبل از پیش تولید نیز پیش رفت و قرار بود تمامی لوکیشن‌ها در ایران باشد و بازیگران بین‌المللی هم در فیلم حضور پیدا کنند اما به‌نظر می‌رسد، این مساله منتفی شده و ساخت فیلم در مرحله رونمایی از کتاب فیلمنامه و آرت‌بوک متوقف شده است. همزمان با فعالیت‌های علی معلم و مسعود جعفری‌جوزانی؛ عزیز‌الله حمید‌نژاد نیز اعلام کرده بود که قصد دارد فیلم کوروش بزرگ را بسازد. هرچند که همه این تلاش‌ها به سرانجامی نرسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر