روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۹۲

حذف «حلقه‌های اصلی»

از چرخه مبارزه با قاچاق

گروه تجارت اخیرا طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا در بازار شدت گرفته اما مثل همیشه گروه‌هایی هستند که در اجرای طرح، مقاومت می‌کنند. در این راستا، نماینده اتاق اصناف ایران از کارشکنی‌های مافیای قاچاق کالا در اجرای طرح برخورد با قاچاق پرده برداشت و تاکید کرد: نیروهای بازدارنده‌یی که در موضوع طرح برخورد با قاچاق کالا مقاومت دارند، باید از چرخه اقتصاد کشور حذف شوند. مرتضی یزدان‌شناس ادامه داد: متاسفانه اراده و عزم جدی برای مبارزه با قاچاق به‌خصوص قاچاق سازمان یافته وجود ندارد و ما از این موضوع واهمه داریم که در موضوع قاچاق کاسه، کوزه‌ها را بر سر صنوف بشکنند. یزدان‌شناس ضمن اعلام اینکه عمده کالاهای قاچاق از مبادی رسمی و با

کم اظهاری وارد کشور می‌شود، به اختلاف نظر میان مسوولان گمرک و کارشناسان در شفاف‌سازی اطلاعات کالاهای وارده شده به کشور اشاره کرد و گفت: مافیای قاچاق کالا، مخالف طرح مبارزه با قاچاق و برخورد با قاچاقچی است و با کارشکنی سعی دارد اجرای این طرح را ابتر کند. از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مبارزه با قاچاق کالا به‌خصوص قاچاق سازمان یافته باید به حلقه‌های بالاتر واردات غیررسمی معطوف شود. علی‌اکبر کریمی افزود: بخش قابل توجهی از کالای قاچاق وارده به کشور از مبادی رسمی، از طریق تقلب در اظهار کالا و عبور دادن کالای مورد نظر تحت عنوان کالای دیگر در گمرک انجام می‌شود. وی تصریح کرد: این واقعیت غیرقابل انکار است که بخش عمده‌یی از کالای قاچاق از مبادی رسمی می‌آید و باید دولت خلأهایی که در گمرگات کشور درخصوص تجهیزات به‌روز وجود دارد را جبران کند. وی همچنین اذعان کرد: حجم زیادی از کالاهای قاچاق در مناطق آزاد جابه‌جا می‌شود.


سهم صفر ایران از تجارت حلال

مهر رییس سازمان ملی استاندارد کشور گفت: سهم ایران از تجارت سالانه غذای حلال در جهان نزدیک به صفر است. نیره پیروزبخت اظهار داشت: علامت استاندارد ملی جمهوری اسلامی موفق به دریافت تایید صلاحیت بین‌المللی شده و هم اکنون در ۳۲ کشور جهان قابل قبول است که تا پایان آبان‌ماه جاری این رقم به ۷۲کشور افزایش می‌یابد. وی بیان کرد: باید در حوزه صنایع حلال، وارد تجارت با کشورهای اسلامی شویم؛ چراکه سالانه بیش از ۲۵۰۰میلیارد دلار، درآمد صنایع غذایی حلال در کشورهای اسلامی است و هم اکنون سهم ایران از این مبلغ نزدیک صفر است. بخشی از این مساله به این دلیل بود که تایید علامت استاندارد نداشتیم و حال با دریافت این تاییدیه مورد قبول کشورها، می‌توانیم وارد این عرصه شویم.


ورود یک نهاده دامی مهم

با ارز متقاضی آزاد شد

گروه تجارت بنابر درخواست وزارت جهاد کشاورزی و رو به اتمام بودن عرضه جو داخلی در بورس کالای ایران، ثبت سفارش و واردات این محصول با ارز متقاضی آزاد شد. بنابر درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای تامین کسری بازار، قائم‌مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌یی به خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات این محصول را آزاد اعلام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر