میان‌بر ایران برای رابطه بانکی با اروپا

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۹۰

گروه تجارت اتریش از اعضای کلیدی اتحادیه اروپاست و مشتاق است، تعاملات گسترده‌تری را با فعالان تجاری ایران آغاز کند. این کشور، کوچک اما از نظر اقتصادی بسیار قوی است. این در شرایطی است که به گفته رییس دوم پارلمان اتریش، جمعیت 8.5میلیون نفری آن پاسخگوی فعالیت شرکت‌های صنعتی کشورمان نیست، به همین دلیل در خارج از کشور فعالیت‌های گسترده‌یی داریم به‌طوری که 60درصد از تولید ناخالص ملی اتریش حاصل فعالیت در خارج از کشور است. در این میان، ایران از جنبه‌های مختلف برای اتریشی‌ها کشور جذابی است؛ ضمن اینکه روابط حسنه‌یی نیز بین دو کشور وجود داشته است که همکاری‌های آتی را راحت‌تر می‌کند. در این راستا، رییس دوم پارلمان اتریش به ایران سفر کرده تا در دیدار با مسوولان اقتصادی کشور، ضمن ابراز علاقه‌مندی کشورش از تعامل با ایران، نماینده اتحادیه اروپا در ابراز این علاقه‌مندی نیز باشد. به گفته اتریشی‌ها، توسعه روابط با ایران برای اتریش و اتحادیه اروپا پیشنهاد بسیار خوبی است که نه تنها در بعد اقتصادی، بلکه تعامل دوستانه با ایران در همه جوانب می‌تواند مدنظر قرار بگیرد. در این زمینه در دیدار مسوولان دو کشور یک نکته مهم در ازسرگیری روابط به ویژه در حوزه بانکی مطرح شد. اینکه بانک‌های اروپا پیشنهاد داده‌اند که بانک‌های ایرانی در کشورهای اروپایی شعبه دایر کنند تا از این طریق، موانع موجود بر سر راه تعاملات بانکی اندکی کمتر شود، زیرا به نوعی میان‌بر ایران برای رابطه بانکی با اروپاست.

تاسیس شعبه بانک‌ها در اروپا

در این راستا قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و اتریش گفت: طی چند هفته گذشته تعدادی بانک جدید روابط خود را با بانک‌های ایرانی شروع کرده‌اند، به تازگی هم وزیر صنعت مالزی رسما اعلام کرد که بانک‌های آن کشور روابطشان را با ایران از سر می‌گیرند، باقی کشورها هم به همین ترتیب این روابط را آغاز کرده‌اند. البته بعضی کشورهای اروپایی برای توسعه روابط با ایران، بانک‌هایی را معرفی کرده‌اند که کمتر با امریکا رابطه دارند یا پیشنهاد داده‌اند که بانک‌های ایرانی در کشورهای اروپایی شعبه دایر کنند تا از این طریق موانع موجود بر سر راه تعاملات بانکی اندکی کمتر شود زیرا به نوعی میان‌بر ایران برای رابطه بانکی با اروپاست. مجتبی خسروتاج در دیدار با «کارل هاینس کپف» رییس دوم پارلمان جمهوری اتریش گفت: توسعه همکاری ایران و اتریش سیاست کلانی است که در ملاقات رییس‌جمهوری اتریش با مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده، به همین دلیل ما مصمم به بهبود تراز تجاریمان با اتریش هستیم. وی با تاکید بر اینکه باید توازن تجاری دو کشور حفظ شود و صادرات ایران به اتریش هم افزایش یابد، خاطرنشان کرد: اکنون نگاه اصلی کشور ما بر توسعه همکاری‌های فنی و تکنولوژیکی است؛ ما در بخش تولید موفق شده‌ایم سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام بدهیم اما اکنون نیاز به ارتقای فنی و دانش تکنولوژیکی تولیداتمان داریم، لذا از شرکت‌های اتریشی می‌خواهیم که در این زمینه در ایران فعالیت کنند. خسروتاج مروری هم بر روابط کنونی ایران و اتریش کرد و افزود: هم‌اکنون همکاری‌های دو کشور در بخش دانشگاهی و تکنولوژی‌‌های موثر در حال انجام و پیشرفت است، امیدوارم در زمینه صنعت توریسم هم این روابط بیش از پیش توسعه یابد. وی با بیان اینکه ایران هم‌اکنون شاهد حضور گسترده گردشگران خارجی و هیات‌های تجاری است، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و توریسم با توجه به نیاز کشور ما بسیار سودآور است و از فعالان اقتصادی اتریش هم دعوت می‌کنیم در این زمینه فعالیت کنند.


ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری

این مسوول کشور افزود: ما برای تجارت روزمره خیلی مشکلی نداریم اما وقتی صحبت از پوشش بیمه‌یی، ایجاد خط اعتباری و... می‌شود، حضور بانک‌های بزرگ ضروری است. وی در مورد روابط بانکی ایران و اتریش نیز یادآور شد: آژانس اعتباری اتریش یک میلیارد دلار خط اعتباری جدید برای توسعه روابط با ایران ایجاد کرده است اما اگر بانک‌های بزرگ نیایند، چطور می‌توانیم از این خط اعتباری استفاده کنیم؟ وی اضافه کرد: هر کشوری که سریع‌تر برای بهبود روابط بانکی اقدام کند از شانس بیشتری برای توسعه تجارت با ایران برخوردار است. قائم‌مقام وزیر صنعت خطاب به رییس دوم پارلمان اتریش اظهار داشت: در برگشت به کشورتان برای همکاری شرکت‌های اتریشی با ایران و سرمایه‌گذاری در کشور ما فضاسازی‌های لازم را انجام بدهیدبازار اروپا دیگر نمی‌تواند جوابگوی همه نیازهای تجار باشد، آنها باید بازارهای جدیدی را پیدا کنند، ایران در این زمینه بسیار می‌تواند، مفید باشد چرا که هاب منطقه است و در صورت سرمایه‌گذاری در کشور ما صادرات به بازار کشورهای همسایه نیز ممکن خواهد شد.

ایران فاکتور ثبات‌بخش در منطقه

به گزارش «تعادل» در ادامه این جلسه «کارل هاینس کپف» رییس دوم پارلمان جمهوری اتریش گفت: نقشه راه تجاری ایران و اتریش بسیار متفکرانه تهیه شده اما اکنون آنچه مهم است اینکه ما باید این تفکر و نقشه راه را جامه عمل بپوشانیم و بستر را برای ابتکار عمل شرکت‌ها، بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور فراهم کنیم. وی افزود: ایران فاکتور ثبات‌بخش در منطقه است؛ اگر کشورهای منطقه را مد نظر قرار بدهیم، درمی‌یابیم که ایران از نظر انسانی، ژئوپلیتیکی، اقتصادی، امنیتی و... یکی از عوامل صلح‌بخش به شمار می‌رود و همکاری با ایران در همین راستا هدف‌گذاری خواهد شد.


اتریش تجارت با ایران را گارانتی می‌کند

در ادامه این جلسه سفیر اتریش در تهران با تاکید بر اینکه بانک ناظر بر صادرات و واردات اتریش تجارت با ایران را گارانتی می‌کند، یادآور شد: پیش از سفر رییس‌کل بانک مرکزی ایران به اتریش در اوایل مهرماه امسال، پوشش اعتباری این بانک برای ایران 230میلیون دلار بود که بعد از این سفر این پوشش تا یک میلیارد دلار افزایش یافت. وی با بیان اینکه از طرف اتریش هم برای توسعه روابط با ایران تحرکاتی در حال انجام است، اضافه کرد: برخی بانک‌های کوچک اتریشی هم در سال‌های اخیر قراردادهای شرکت‌های ایرانی را ضمانت کرده‌اند؛ ضمن اینکه بانک رایفایزن اتریش به زودی شعبه‌یی در ایران دایر می‌کند. سفیر اتریش در تهران اظهار داشت: بانک رایفایزن برای تبیین ارتباط بهتر با بانک‌های ایرانی دوره‌های آموزشی را هدف‌گذاری و اجرا کرد و پس از لغو سفر نمایندگان بانک‌های ایرانی به اتریش همچنان بر اعزام این هیات به اتریش مصر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر