کمپین هیلاری کلینتون در کمین ایمیل‌ها

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۴۷

گروه جهان طلا تسلیمی

در حالی که هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی به روزهای پایانی و حساس رقابت‌های انتخاباتی نزدیک می‌شوند، کمپین دموکرات‌ها روز جمعه در پی کشف جدیدی در مورد ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون، ضربه‌یی جدی خورد. مقامات اف‌بی‌آی اعلام کردند که برخی ایمیل‌های مرتبط با وزیر امور خارجه پیشین را در رایانه‌یی متعلق به آنتونی دی. وینر، همسر دستیار معتمد کلینتون یافته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، هما عابدین یکی از دستیارهای معتمد هیلاری کلینتون است که در پی رسوایی‌های اخلاقی متعدد همسرش، آنتونی وینر از او جدا شد. اکنون اف‌بی‌آی در جریان تحقیقات درباره «پیام‌های جنسی» آنتونی وینر به ایمیل‌هایی دست یافته است که نشان می‌دهند هما عابدین از لپ‌تاپ وینر برای ارسال ایمیل‌ به کلینتون استفاده می‌کرده است.

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم آدام گلدمن و آلن رپرپورت نوشت، جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی روز جمعه در نامه‌یی به کنگره اعلام کرد که این ایمیل‌ها در جریان پرونده‌یی کشف شدند که مربوط به تحقیقات در مورد پیام‌های غیر اخلاقی وینر، از نمایندگان پیشین دموکرات‌ها در کنگره به دختری 15 ساله در کارولینای شمالی بوده است. طبق نامه آقای کومی، اف‌بی‌آی ایمیل‌ها را بررسی می‌کند تا ببیند آیا حاوی اطلاعات محرمانه بوده‌اند یا خیر. به گفته مقامات آگاه در اف‌بی‌آی، هنوز معلوم نیست این ایمیل‌ها با پرونده ارسال ایمیل از سرور شخصی هیلاری کلینتون ارتباط داشته باشند. اگرچه آقای کومی در نامه خود از واژه مرتبط استفاده کرده، اما ماهیت اصلی این ایمیل‌ها هنوز از سوی کارشناسان اف‌بی‌آی بررسی نشده است.

چند ماه پیش اف‌بی‌آی به تحقیقات در مورد هیلاری کلینتون و ارسال ایمیل از سرور شخصی، بدون متهم شناختن وی خاتمه داد و اکنون اطلاعات جدید در مورد چگونگی برخورد کلینتون با اطلاعات محرمانه در حالی افشا شدند که کمتر از دو هفته تا انتخابات زمان باقی است. این افشاسازی حالا گروه تبلیغات انتخاباتی کلینتون را وحشت‌زده کرده است و هر یک سعی دارند موضوع را به گونه‌یی توجیه کنند و این در حالی است که تا اندک زمانی پیش، دموکرات‌ها در پی رسوایی‌های پی‌درپی دونالد ترامپ، پیروزی را برای خود مسلم می‌دانستند و می‌اندیشیدند او پیش از انتخابات از کارزار رقابت حذف شده است. کلینتون در واکنش به این مساله در یک کنفرانس خبری گفت: «ما از اف‌بی‌آی درخواست می‌کنیم همه اطلاعاتی را که در این زمینه دارد، فاش کند.» وی همچنین از آقای کومی به دلیل انتشار این اطلاعات در نزدیکی انتخابات انتقاد کرد.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ فرصت را برای خود مغتنم شمرد و در ایالت نیو همپشایر گفت: «شاید درنهایت عدالت برقرار شود.» یک مقام ارشد اف‌بی‌آی اعلام کرد که ده‌ها هزار ایمیل مربوط به خانم عابدین روی لپ‌تاپ وینر کشف شده است. آقای کومی در نامه خود به کنگره اعلام کرد که نمی‌داند تحقیقات تا چه زمانی طول می‌کشد و مقامات اف‌بی‌آی هم گفته‌اند که نمی‌دانند نمونه این ایمیل‌ها در تحقیقات پیشین بررسی شده‌اند یا خیر.

طبق آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در امریکا، ترامپ در بسیاری از ایالت‌های مهم از کلینتون عقب‌تر است؛ با این حال با روی آوردن جمهوری‌خواهان به رگ و ریشه این حزب در روزهای آخر رقابت‌های انتخاباتی، نتایج نظرسنجی‌ها بار دیگر به یکدیگر نزدیک شده‌اند. حالا هم ترامپ سعی دارد کمال استفاده را از اقدام روز جمعه اف‌بی‌آی ببرد. نامزد جمهوری‌خواه در ایالت نیو همپشایر گفت: «وی را زندانی کنید. فساد هیلاری کلینتون در اندازه‌یی است که پیش‌تر هیچگاه شاهد آن نبوده‌ایم. نباید بگذاریم که طرح مجرمانه خود را به کاخ سفید ببرد.»

آقای ترامپ که برای هفته‌های متوالی و پس از بسته شدن پرونده تحقیقاتی پیشین در مورد کلینتون، اف‌بی‌آی را فاسد و بی‌عرضه توصیف کرده بود، روز جمعه از این سازمان تقدیر و تشکر کرد و گفت: «من برای این حقیقت که اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری حالا شهامت آن را یافته‌اند که اشتباه گذشته خود را جبران کنند، احترام زیادی قائلم. این به مثابه در گور کردن عدالت بود و مردم امریکا به خوبی این مساله را درک می‌کردند. امید همه به این است که این اشتباه، تصحیح شود.»

در این حال، کمپین هیلاری کلینتون در دفاع از خود از آقای کومی درخواست کرد تا اطلاعاتی بیشتر از آنچه در نامه به کنگره آمده است، ارائه کند. جان دی. پادستا، رییس کمپین انتخاباتی کلینتون گفت: «نامه آقای کومی به ایمیل‌هایی اشاره می‌کند که در پرونده نامربوطی کشف شده‌اند، ما نمی‌دانیم که آن ایمیل‌ها چه هستند و آقای کومی هم اشاره کرده‌اند که ممکن است مطلب مهمی در آنها نباشد.» وی افزود: «اینکه تنها 11 روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد چنین اتفاقی هستیم، حیرت‌آور است.»

«سورپرایز ماه اکتبر» دموکرات‌ها را که با سرعت به پیش می‌رفتند و خود را پیروز میدان می‌دانستند، در حالت دفاعی قرار داده است. دایان فاینشتاین، سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا، در این باره گفت: «این مساله به ویژه از این جهت مشکل‌ساز است که سوالات بی‌پاسخ بسیاری در مورد آن وجود دارد. مشخص نیست که این ایمیل‌ها پیش‌تر بررسی شده‌اند یا نه، یا اینکه کلینتون زمانی که وزیر خارجه بوده آنها را ارسال یا دریافت کرده است. درحقیقت ما حتی نمی‌دانیم که این ایمیل‌ها اکنون در اختیار اف‌بی‌آی هستند یا خیر.»

دانا برزیل، رییس موقت کمیته ملی دموکرات هم از آقای کومی خواست تا در مورد قدم بعدی در تحقیقات، اطلاعات بیشتری ارائه کند. وی همچنین در مورد ایجاد اختلال از سوی اف‌بی‌آی در انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرد. وی گفت: «اف‌بی‌آی تعهد جدی دارد که در امور سیاسی بی‌طرف بماند و حتی کوچک‌ترین نشانه‌ها دال بر استفاده از قدرت این سازمان برای نفوذ در انتخابات ما به‌شدت مشکل‌ساز خواهد شد.»

از سوی دیگر، برای جمهوری‌خواهان که با وجود اظهارات ترامپ در مورد زنان و تئوری‌های توطئه وی در مورد تقلب در انتخابات به‌شدت سعی داشتند از وی دفاع کنند، فرصت مواجهه با یک جنجال که این مرتبه گریبان خانم کلینتون را گرفته است، هدیه‌یی خوشایند محسوب می‌شود.


نقطه تغییر در روند رقابت

کمیته ملی جمهوری‌خواهان با استقبال از توجه جدید به مساله ایمیل‌های کلینتون، این مساله را نقطه تغییری در روند رقابت‌ها توصیف کرد. رینس پریباس، رییس کمیته جمهوری‌خواهان با اعلام اینکه نامزد حزب دموکرات باید رد صلاحیت شود، گفت: «تصمیم اف‌بی‌آی برای بازگشایی تحقیقات قضایی در مورد سرور ایمیل پنهانی هیلاری کلینتون آن هم درحالی که فقط 11 روز تا انتخابات باقی است، نشان می‌دهد که این کشف تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد. این پیشرفت قابل توجه در تحقیقات سوالات جدی را در این موارد ایجاد می‌کند که چه اسنادی ارائه نشده‌اند و چرا و اینکه آیا این اسناد حاکی از نقض آگاهانه قانون بوده‌اند؟!»

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان که همواره از منتقدان ترامپ بوده است، این مرتبه در انتقاد از کلینتون گفت: «هیلاری کلینتون نمی‌تواند کسی را غیر از خودش مقصر بداند. برخی از مهم‌ترین رازهای ملی ما نزد وی به امانت سپرده شده بودند و او با بی‌احتیاطی در نگهداری از اطلاعات فوق محرمانه، به این اعتماد خیانت کرد.»

کلینتون که چندین ماه با پرونده بررسی ایمیل‌های شخصی‌اش درگیر بود، درنهایت با عذرخواهی و اشتباه خواندن استفاده از سرور شخصی، مساله را پشت سر گذاشت. در طول مناظرات انتخاباتی، وی به کلی از صحبت در این باره طفره رفت و حتی ترامپ را متهم کرد که با دعوت از هکرهای روسی به مداخله در انتخابات، امنیت ملی امریکا را به خطر انداخته است. بسته شدن پرونده در ماه جولای و متهم نشدن کلینتون، برای مدتی خیال دموکرات‌ها را آسوده کرد؛ اما آقای کومی با انتقاد از نامزد این حزب در حفاظت از اطلاعات فوق محرمانه، این فرصت را برای جمهوری‌خواهان فراهم آورد تا در هر موقعیتی توانایی وی را در قضاوت صحیح زیر سوال ببرند.

حالا هم درگیر شدن خانم عابدین و آقای وینر در پرونده کلینتون، تغییری پیش‌بینی نشده‌ در روزهای پیش از انتخابات محسوب می‌شود. ترامپ پیش‌تر روابط کلینتون با این زوج را یکی از نشانه‌های ناتوانی وی در قضاوت صحیح توصیف و اعلام کرده بود: «من نگران کشوری هستم که در آن، هیلاری کلینتون با بی‌احتیاطی و بی‌توجهی اجازه می‌دهد وینر به چنین اطلاعات فوق محرمانه‌یی دسترسی بیابد. چه کسی می‌داند که او چه چیزهایی می‌داند و این اطلاعات را به چه کسی داده است؟»

طبق آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در امریکا، دونالد ترامپ حمایت هواداران زن خود را از دست داده و هیلاری کلینتون با 6 درصد اختلاف پیشتاز است. طبق نظرسنجی که توسط رویترز و ایپوس در روزهای 21 تا 27 ماه اکتبر انجام شد، 42 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات حمایت می‌کنند و در مقابل، 36 درصد حامی ترامپ جمهوری‌خواه هستند. با این حال، این نظرسنجی پیش از آغاز تحقیقات جدید در مورد ایمیل‌های ارسالی از سرور شخصی کلینتون صورت گرفته است و انتظار می‌رود این تحقیقات ضربه‌یی مهلک به کمپین ریاست‌جمهوری کلینتون وارد کند. در عین حال، حمایت‌های مردمی از هیلاری در میان زنان رای‌دهنده از 4 به 10 درصد افزایش یافته است. اما حمایت زنان سفیدپوست از ترامپ 2 درصد بیشتر از کلینتون است. زنان امریکایی بیشتر به حمایت از حزب دموکرات متمایل هستند، اما طبق نتایج نظرسنجی اخیر که در 50 ایالت امریکا و با مشارکت هزار و 627 امریکایی بزرگسال رای‌دهنده بالقوه انجام شد، اکثریت زنان در مورد وزیر خارجه پیشین امریکا دیدگاهی منفی دارند و معتقدند او صادق و راستگو نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر