آینده تبلیغات در بازار املاک و مستغلات به کدام سو می‌رود؟

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۵۷


محسن عارفی

«هرو پرنت» مدیرعامل املاک و فناوری‌های جدید (RENT) که از برجسته‌ترین رویدادهای فناوری املاک و مستغلات اروپا محسوب می‌شود، معتقد است که 4 فناوری جدید درحال دگرگونی و دگردیسی تبلیغات در پورتال‌های املاک جهان هستند. تا همین چند وقت اخیر، تمام تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات، کم و بیش به چند عبارت ثابت و مشابه محدود می‌شد؛ علاوه ‌بر این، این تبلیغات تنها در روزنامه‌ها، مجلات و ضمیمه‌یی تحت عنوان نیازمندی‌ها منتشر می‌شد که به ازای هر مورد تبلیغ هم مبلغ مشخصی دریافت می‌شد که این مبلغ نیز براساس تعداد خطوط آگهی‌ها تعیین می‌شود. از همه جالب‌تر اینکه این آگهی‌ها هیچ عکس یا اطلاعات تصویری از ملک هم نداشتند.

اما با ظهور اینترنت، پورتال‌ها شروع به جذب ترافیک قابل توجهی کردند و امکان افزودن جلوه‌های بصری نظیر عکس و فیلم، ماهیت تبلیغات در حوزه املاک را نیز به کلی عوض کرد.

در ابتدا، این تبلیغات به افزودن تعدادی عکس محدود بود که اغلب این تصاویر نیز عکس‌هایی بودند که با کیفیت بسیار بد، آن هم توسط مدیران آژانس‌های املاک گرفته می‌شدند. اما امروز شاهد افزایش روزافزون آگاهی از اهمیت استفاده از عکاسی حرفه‌یی و با کیفیت برای فایل‌ها املاک و در کنار آن ظهور فناوری‌های خلاقانه و جدیدی هستیم که تاثیر آنها در بازار تبلیغات املاک و مستغلات درحال افزایش است.


احساسات و درگیری ذهنی

نقش جلوه‌های بصری در تبلیغات املاک و مستغلات تنها معرفی ملک مورد نظر نیست بلکه اول از همه ایجاد «ارتباط احساسی» سپس درگیر کردن خریدار احتمالی با فرآیند خرید ملک است و بدین‌ ترتیب رویکرد منفعل فرد به حضور فعال تبدیل می‌شود.

جلوه‌های بصری قدرتمند برای روابط تجاری موثر نه تنها با خریداران بلکه با فروشندگان بسیار مهم هستند. برای دستیابی به این مهم، آژانس‌های املاک درحال حاضر از چهار فناوری جدید یعنی عکاسی، فیلمبرداری، تصویربرداری سه ‌بعدی و غوطه‌ورسازی مشتری با ابزارهای مختلف و متعدد تبلیغاتی (بمباران تبلیغاتی) استفاده می‌کنند.


استفاده از عکس‌های چشم‌نواز از املاک

با وجود عکس‌های جذابی که روی اینترنت قرار می‌گیرند و بازدیدکننده را مجاب می‌کنند تا وارد وب‌سایت شده و یک ملک را مشاهده کنند، دیگر دوربین گوشی هوشمند مدیران آژانس حرفی برای گفتن ندارد. به همین علت است که آژانس‌های املاک بیشتری از خدمات شبکه عکاسان حرفه‌یی استفاده می‌کنند. در زمینه فناوری، عکس‌های با کیفیت HDR و روتوش شده، قواعد بازی را تغییر می‌دهند. هم‌اکنون وب‌سایت‌هایی وجود دارند که ظرف مدت بسیار کوتاه با قیمتی بسیار منطقی، عکس‌ها را روتوش حرفه‌یی می‌کنند. به لطف این وب‌سایت‌ها همچنین این امکان وجود دارد که با ابزارهای حرفه‌یی ادیت عکس بتوان وسایل موجود در اتاق‌ها را حذف کرد و بدین ‌ترتیب تصاویری عاری از شلوغی در اختیار خریداران احتمالی قرار داد. علاوه ‌بر این با استفاده از فناوری شبیه‌سازی مجازی می‌توان یک محیط مجازی طراحی کرد که به کمک آن خریدار احتمالی می‌تواند تصویر کاملی از حضور خود و وسایلش در خانه جدید داشته باشد و این همان چیزی است که یک عکس ساده از اتاق خالی نمی‌تواند به خریدار القا کند.


آیا تصاویر ویدیویی تنها منحصر به املاک لوکس می‌شوند؟

تصاویر ویدیویی به خصوص روی نسل جوان تاثیرات احساسی غیرقابل مقایسه‌یی نسبت به سایر شیوه‌های تبلیغاتی دارند. در ایالات متحده، تصاویر ویدیویی مربوط به املاک، فیلم‌های کاملا واقعی تبلیغاتی هستند که توسط فیلمسازان حرفه‌یی و مستعد ساخته شده‌اند. قطعا در فروش املاک لوکس به خصوص وقتی پای مشتریان خارجی وسط است، تصاویر ویدیویی نقش مهم‌تری ایفا می‌کند. اینکه تصاویر ویدیویی تا چه اندازه در سایر بخش‌های بازار هم موفق عمل کند، بستگی به این دارد که تا چه حد از مدل کسب و کار مرتبط و موثری استفاده شده باشد.


عهد فناوری سه بعدی

پس از حدود 3سال آزمون و خطا، تورهای مجازی سه‌ بعدی پا به عرصه بازار تبلیغات گذاشتند و هم‌اکنون با هزینه‌یی معقولانه‌تر تهیه و تولید می‌شوند. دیجیتالی شدن کامل فضای یک خانه که امکان اجرای تور مجازی از فایل‌های املاک را فراهم می‌آورد نه تنها باعث می‌شود تا خریدار احتمالی کاملا در فضای خانه مورد نظر خود قرار بگیرد بلکه داده‌های دیجیتالی از ملک این امکان را فراهم می‌کند تا او بتواند حتی مبلمان، نقاشی و پوشش کف خانه را نیز به دلخواه خود تغیر دهد تا او به راحتی و به شکل کاملا واقعی تغییرات مورد نظرش را در خانه جدید مشاهده کند.

تورهای مجازی تعلیقی که اغلب با استفاده از عینک‌های پوشیدنی اجرا می‌شوند در زمینه افزایش کیفیت تجربه کاربران، تحول عظیمی ایجاد کردند و این امکان را به خریدار احتمالی می‌دهند تا مانند یک خانه واقعی در فضای خانه مورد نظرشان قدم بزنند و از اتاقی به اتاق دیگری بروند. این تصاویر و محیط آن به حدی واقعی هستند که باعث می‌شود تا کاربر خیلی زود فراموش کند که هدستی روی سر خود دارد. او بلافاصله آماده تصمیم‌گیری برای خرید می‌شود. البته شاید این امکان برای شما مانند فیلم‌های تخیلی خیلی دور از ذهن به نظر برسد اما به زودی این اتفاق می‌افتد.


برنده نبرد فناوری کیست؟

آیا تمامی این 4 فناوری می‌توانند به حیات خود ادامه دهند و بازار املاک را بین خود تقسیم کنند؟ آیا یکی از این فناوری‌ها می‌تواند بر دیگری برتری یابد؟ به طور حتم عامل اصلی در موفقیت این فناوری‌ها، «کاربرپسند بودن» آنها و از همه مهم‌تر ظرفیت تغییر خریدار احتمالی به خریدار واقعی از طریق درگیر کردن ذهنی او با ابزارهای تبلیغاتی محرک انگیزش احساسی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر