پایان انحصار تامین و توزیع بنزین

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۴۸

گروه انرژی

اصل 44 قانون اساسی نزدیک به 4دهه است که بر متون حقوقی ایران سایه انداخته اما اجرایی شدن آن همچنان در دستور کار نهادهای اقتصادی است. این‌بار نوبت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است تا در جهت اقدام به این اصل حیاتی حرکت کند. اهدای مجوز به شرکت‌های صاحب صلاحیت احداث جایگاه، گامی بود که این ارگان نفتی در جهت اقدام به این اصل برداشت. پیش از این «تعادل» در گفت‌وگوی اختصاصی با ناصر رییسی‌فر، رییس اتحادیه جایگاهداران بنزین به خصوصی‌سازی در این صنف و مصائب رقابتی نبودن آن پرداخته بود.

رییسی‌فر از پیگیری‌های اتحادیه جایگاهداران برای واگذاری تعیین کیفیت و کمیت بنزین ارائه شده به جایگاهداران سخن گفته بود. روز گذشته اما منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از دریافت مجوز ١٧ شرکت صاحب صلاحیت احداث جایگاه‌های زنجیره‌یی در کشور خبر داد. منصور ریاحی در نشستی خبری با اشاره به اینکه شرکت پخش تاکنون تامین‌کننده انحصاری در تامین و توزیع سوخت کشور بوده است، گفت: با چرخش راهبرد صورت گرفته این شرکت با برندسازی از حالت انحصاری خارج می‌شود و به مرور زمینه فعالیت نیمه‌انحصاری، نیمه‌رقابتی و رقابتی برای شرکت‎های صاحب صلاحیت احداث جایگاه‌های زنجیره‌یی در کشور فراهم خواهد شد. وی افزود: شرکت پخش با توسعه شرکت‎های برند از تامین‌کننده صرف خارج شده و پس از این طرح با چند هزار توزیع‌کننده روبه‌رو نیست بلکه کار نظارت و پایش عملکرد شرکت‌های صاحب صلاحیت را برعهده خواهد داشت. ریاحی معتقد است که در این صورت نقش حاکمیتی دولت در بخش توزیع سوخت با برندسازی به حداقل ممکن می‌رسد و تنها ناظر عملکرد شرکت‎های برند خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد: هم‌اکنون برندهایی در شهرهای شیراز، اصفهان، بندرعباس و مازندران فعالیت خود را آغاز کرده‎اند.


رشد صعودی بدهی شرکت‌های هواپیمایی

منصور ریاحی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به بدهی سنواتی و جاری یک‌هزار و ٥٠٠میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران گفت: از این مقدار بدهی ٧٧درصد مربوط به سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، آسمان و ماهان است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به جلسه مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران با سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: براساس طرح ارائه شده و توافق میان شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی با نهادهای مربوطه طرح برداشت هزینه سوخت از فروش بلیت‎ها در حال مذاکره و بحث است.

به گفته وی بقیه این بدهی سنواتی مربوط به شرکت‎های هواپیمایی کاسپین، نفت ایران، کیش ایر، اترک، معراج، آتا، تابان و غیره است که طبق تعهدهای آنها قرار است تا پایان امسال با پرداخت اقساطی و ارائه چک بدهی خود را به شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران تسویه کنند.

فروش مرزی روزانه ٢ میلیون لیتر گازوییل

وی با اشاره به افزایش فروش مرزی فرآورده‎های نفتی در ٦ ماه نخست امسال گفت: در این بازه زمانی فروش مرزی گازوییل به ٣٨٩میلیون لیتر یعنی روزانه ٢میلیون لیتر ثبت شده است. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه عملیات صادرات از صفر تا صد از سوی مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران صورت می‌گیرد، افزود: در بخش بانکرینگ پارسال روزانه ١٣میلیون و ٧٠٠هزار لیتر نفت کوره، در بخش نفت گاز روزانه ٨٤٠هزار لیتر نفت‎گاز از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران صادر شد. به گفته وی، مقدار صادرات نفت کوره در سال ٩٣ به ١٠میلیون و ٣٠٠هزار لیتر و نفت‌گاز به ٤٣٠هزار لیتر رسید که در بخش نفت‌گاز شاهد رشد ١١١درصدی صادرات بودیم. منصور ریاحی همچنین اعلام کرد: در نیمه نخست امسال به‌طور میانگین روزانه 3میلیون و ٧٥٠هزار لیتر سوخت هوایی، روزانه ١٠٥هزار و ٤٠٢تن (١٩٠ میلیون لیتر) گاز مایع و روزانه ٤٠هزار تن گوگرد صادر کرده‌ایم که به ترتیب رشد ٢٠، ١٤١ و ١٠٣ درصدی را شاهد بودیم.


اما و اگرهای کارت سوخت

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره وضع کارت سوخت بنزین گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌یی برای حذف کارت سوخت به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ابلاغ نشده و این سامانه همچنان به قوت خود باقی است و به کار خود ادامه می‌دهد.

ریاحی با اشاره به اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همه سناریوهای موجود در زمینه سامانه هوشمند کارت سوخت را پیش‌بینی کرده است، افزود: سناریوهای حذف کامل سامانه و کارت، حذف کارت سوخت بنزین و حفظ سامانه هوشمند و حفظ کارت و سامانه پیش‌بینی شده است و در صورت ابلاغ مصوبه دولت آماده اجرای این سیاست هستیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه حفظ یا حذف سامانه هوشمند سوخت نیازمند سرمایه‌گذاری است، افزود: ادامه فعالیت سامانه هوشمند سوخت با وضع موجود نیازمند ٤٠میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، برای حفظ، احیا و نوسازی نیازمند ٨٠ تا ٩٠میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و برای حذف هم کمتر از این رقم‎ها نیازمند تامین سرمایه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر