رفع نقص سیستم ترابری به کمک فرانسوی‌ها

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۳۹

«حمل‌ونقل ترکیبی» و «تامین منابع مالی برای پروژه‌های زیرساختی» موضوع‌های محوری سمینار مشترک ایران و فرانسه است که روز نخست آن دیروز در تهران برگزار شد و روز دوم و پایانی آن امروز برگزار خواهد شد.

آن‌گونه که محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته، نقص مهم سیستم حمل‌ونقل ایران ارتباط نداشتن مودهای حمل‌ونقلی با یکدیگر است. از همین رو، تجارب خوب فرانسوی‌ها که یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی در زمینه حمل‌ونقل ترکیبی هستند در این زمینه راهگشا خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیش‌بینی‌ کرد‌ سمینارهای مشترک مهندسان فرانسوی و ایرانی درراستای توافق وزرای حمل‌ونقل دو کشور در ایران برگزار و ادامه یابد و گفت: تمرکز این سمینارها بر دو موضوع حمل‌‌ونقل ترکیبی و تامین منابع مالی برای پروژه‌های زیرساختی است.

شکرچی‌زاده در سمینار مشترک ایران و فرانسه در زمینه حمل‌ونقل ترکیبی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های زیربنایی که روز نخست آن پیش از ظهر دیروز در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برگزار شد، گفت: سمینارها بین ایران و فرانسه با هدف انتقال دانش و تجربه برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: بعد از مسافرت آقای روحانی به پاریس در سال گذشته، همکاری‌های مشترک بین وزارتخانه‌های دو کشور مطرح شد و درراستای آن در حوزه وزارت راه‌وشهرسازی آقای آلن ویدالیس و عباس آخوندی وزیران حمل‌ونقل دو کشور توافق کردند که هم در زمینه تامین منابع برای پروژه‌های ایران و هم در زمینه انتقال تکنولوژی اقداماتی را انجام دهند که شاهد هستیم امروز شرکت‌های بزرگ فرانسوی در پروژه‌های فرودگاهی و حمل‌ونقلی مشغول فعالیت هستند و مذاکرات خود را علاوه بر موضوع هواپیما به‌طور جدی پیش می‌برند، این از ثمرات همین دیدار است.


نقص مهم سیستم حمل‌ونقل ایران

وی گفت: نقص مهمی که در سیستم حمل‌ونقل ایران وجود دارد، این است که مودهای حمل‌ونقلی با یکدیگر ارتباط مستقیمی ندارند، قطار مسافربری ما بیرون شهر مسافر را تخلیه می‌کند و بعد از آن مسافر باید بیاید و کیلومترها راه طی کند تا خود را به شهر برساند و یک ارتباط منطقی بین اینها وجود ندارد. تجارب خوب فرانسوی‌ها که یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی در زمینه حمل‌ونقل ترکیبی هستند در این زمینه راهگشا خواهد بود.

وی حمل‌ونقل ارزان، روان و مطمئن برای مسافر و بار را از ثمرات حمل‌ونقل ترکیبی خواند و ادامه داد: مهم‌تر بحث تامین منابع مالی برای پروژه‌های زیرساختی و راه است. ما در تامین منابع مالی برای پروژه‌های عمرانی مشکل داریم و حتما باید تجارب سایر کشورها را بگیریم، در کشورهای دیگر به نحو مناسبی از سرمایه‌گذار خصوصی استفاده می‌شود و فقط دولتی‌ها پای کار نیستند.

شکرچی‌زاده ادامه داد: این درحالی است که پروژه‌های عمرانی ما در دهه‌های اخیر با استفاده از منابع دولتی بوده و امروز که با مشکل بزرگ تامین منابع مالی روبه‌رو هستیم، پروژه‌های زیربنایی ما متوقف شده و لازم است برای این مشکل راه‌حلی داشته باشیم.

همچنین در این سمینار، فرانسوا سینمو سفیر فرانسه در ایران گفت: فرانسه برای تبادل اطلاعات و آموزش موضوعات تخصصی در زمینه حمل‌ونقل ترکیبی به ایران اراده‌یی قوی داشته و تصمیم دارد با ازسرگیری روابط بین دو کشور، دوره جدید را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کند.

سفیر فرانسه در ایران با بیان اینکه موضوعات مورد بحث حمل‌ونقلی برای هر دو کشور اهمیت ویژه‌یی دارد، گفت: مدرن‌سازی زیرساخت‌ها برای توسعه در ایران و فرانسه بسیار مهم است و یکی از اولویت‌های دولت آقای روحانی که برای کادر کاری‌اش مشخص کرده، همین است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر