بدهی20.5هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۳۸

گروه راه و شهرسازی|آزاده کاری|

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران جمع بدهی شهرداری تهران را برابر 20 هزار و 495 میلیارد تومان

اعلام کرد.

به گزارش «تعادل»، دبیر در جلسه دیروز شورای شهر تهران گزارشی از بدهی‌های شهرداری تهران به پیمانکاران، بانک‌ها، بیمه، مالیات و سپرده انجام کار ارائه کرد که بر اساس آن مجموع بدهی شهرداری تهران در مناطق 22گانه معادل 8 هزار و 514 میلیارد تومان و مجموع بدهی به بانک‌ها شامل اصل و سود معادل 11 هزار و 981 میلیارد تومان است. بر این اساس جمع بدهی شهرداری تهران برابر 20 هزار و 495 میلیارد تومان است.

دبیر با اشاره به اینکه شهردار تهران صورت‌های تلفیقی سال 94 را ارائه نکرده است، گفت: شهرداری تهران هم این صورت‌های تلفیقی را ندارد و ما هم نتوانستیم از شهرداری بگیریم.

دبیر با اشاره به اختلاف شورای شهر و شهرداری درخصوص سود بانک‌ها اظهار کرد: گزارشی که شهردار تهران ارائه داد بدون محاسبه سود تا سال 97 است. این اختلاف ما با شهرداری در محاسبه بدهکاری شهرداری به بانک‌هاست.

وی با اشاره به دیون مناطق به پیمانکاران و بیمه و مالیات اظهار کرد: بدهی مناطق شهرداری تهران درمجموع به 30 هزار و 130 نفر و بیش از 6476 میلیارد تومان است.


5200میلیارد تومان بدهی به بانک شهر

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، بیشترین بدهی با 726 میلیارد تومان متعلق به منطقه 2 شهرداری تهران است. در میان بانک‌ها نیز بیشترین بدهی شهرداری تهران به بانک شهر و معادل 5200 میلیارد تومان

است.

به گزار ش «تعادل»، دبیر درخصوص میزان بدهی معاونت‌های شهرداری تهران گفت: میزان بدهی‌های معاونت‌های شهرداری تهران به 9 هزار و 389 نفر بیش از 2040 میلیارد تومان برآورد شده و بیشترین بدهی متعلق به معاونت فنی و عمرانی و بیش از 882 میلیارد تومان است.

دبیر با بیان اینکه اصل وام گرفته شده از شهرداری‌ها 9 هزار و 150 میلیارد تومان است، عنوان کرد: سود این وام‌ها معادل 2 هزار و 928 میلیارد تومان است.

به گزارش «تعادل»، نکته قابل توجه این است که در حالی میزان بدهی‌های شهرداری بیش از 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده که سقف درآمدی بودجه سال جاری ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. یعنی میزان بدهی‌ها از مجموع بودجه سالانه شهرداری بسیار بیشتر است که این خود جای تامل دارد.

در ادامه این جلسه محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از صدور بیش از 33 هزار پروانه ساخت و ساز در سال 1390خبر داد و گفت: بعد از اینکه خبر ابلاغ طرح تفضیلی منتشر شد، تقاضا برای صدور پروانه افزایش پیدا کرد. این افزایش از سال 88 با صدور 12 هزار و 285 مورد پروانه ساخت و ساز آغاز شد که در سال 89 میزان صدور پروانه ساخت و ساز به 19 هزار و 762 مورد رسید و نهایتا در سال 1390، 33 هزار و 200 مورد پروانه ساخت و ساز صادر شد.


حاشیه‌های جلسه علنی دیروز شورا

جلسه این هفته شورای شهر نیز مانند جلسات گذشته خالی از حاشیه نبود. این‌بار بحث بر سر ادعاهای یک عضو شورا بود که چند روز پیش از واگذاری 49 هزار و 608 متر زمین در منطقه 22 به خیریه‌یی که همسر قالیباف عضو هیات امنای آن‌ است به قیمت هر متر، 149 هزار تومان خبر داد. انتشار این خبر واکنش‌های دیگر اعضای شورای شهر را در پی داشت و هادی پیرموذن در یادداشتی به ارائه توضیحات در این خصوص پرداخت و گفت: زمین مورد نظر حافظی، زمینی است که برای ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی اختصاص یافته و آقای قالیباف صرفا فراهم‌کننده تسهیلات برای ایجاد این بیمارستان بزرگ بوده است و خود کمترین سهمی در آن ندارد.

به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر، کمک به بیمارستان مغز و اعصاب خیریه

امام‌رضا(ع)، مصوبه شورای شهر را دارد. به اعتقاد وی، حدود یک‌سال است که ائتلافی نانوشته بین آقای رحمت‌الله حافظی و اصلاح‌طلبان تندرو برای تخریب محمدباقر قالیباف به وجود آمده است.

رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورا در دفاع از مواضع خود اظهار داشت: مشکل اصلی ما بی‌نظمی‌ها و نابسامانی‌های اداری و مالی شهرداری است؛ نه ساخت بیمارستان. همان‌گونه که در گزارش صورت‌های مالی تلفیقی سال 90 مشاهده می‌شود، بابت واگذاری اراضی به خیریه امام رضا (ع) هیچگونه ثبتی در دفاتر مالی شهرداری به‌عمل نیامده است.

حافظی با بیان اینکه قیمت زمین واگذار شده نیاز به بررسی کارشناسی مجدد دارد تا مشخص شود زمین مذکور، به چند درصد از قیمت واقعی به این خیریه واگذار شده است، اعلام کرد: در حالی از منابع شهر تهران حدود 60 میلیارد تومان تاکنون به این پروژه تزریق شده که هیچ تفاهمنامه‌یی تا این تاریخ بین شهرداری و متولیان پروژه مبادله نشده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 91 منابعی برای این پروژه در بودجه شهرداری مصوب شده در حالی که فعالیت‌های مالی آن برای ما نمایندگان مردم در شورای شهر تا این تاریخ غیر شفاف بوده و سهم مردم از این ثروت عمومی نامشخص است، گفت: از سوی دیگر ابهاماتی درخصوص فعالیت‌های این خیریه وجود دارد که پیش از این نیز توسط برخی اعضا و در صحن شورا مطرح شده ولی گزارش مکتوب و مستند توسط متولیان ارائه نشده است.

پیرهادی با بیان اینکه نباید به حوزه سلامت با دید سیاسی نگاه شود، عملکرد حافظی را قابل نقد خواند و خطاب به او گفت: در سال

90-89، مجلس تحقیق و تفحصی از سازمان تامین اجتماعی داشت که در یکی از بندها به بی‌ثباتی مدیریتی در این سازمان اشاره شده است. در این زمان شما مدیریت سازمان تامین اجتماعی را برعهده داشتید و شاهد هستیم که هولدینگ این سازمان در کمتر از یک ماه چندین بار تغییر مدیریت داشت و حتی مدیرانی وجود داشتند که بالای 30 میلیون تومان در آن زمان حقوق می‌گرفتند و حالا درست است که با عینک بدبینی و سیاسی‌کاری کارنامه شما نیز نقد شود؟

رحمت‌الله حافظی بارها درخواست اجازه صحبت برای پاسخگویی به سخنان محسن پیرهادی را داشت، اما مهدی چمران با بیان اینکه اینجا بحث طرفینی نداریم و بحث تامین اجتماعی نباید در شورای شهر مطرح شود، اجازه دفاع به حافظی نداد.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز نسبت به حواشی ایجاد شده درخصوص واگذاری زمین به خیریه امام رضا(ع) واکنش نشان داد و گفت: تاکنون این خیریه حدود 300 میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان خرج کرده است و مقداری نیز شهرداری و شورای شهر به آنها کمک کرده، اما عمدتا هزینه ساخت این بیمارستان توسط خیرین پرداخت شده است.

معصومه آباد، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اسم زهرا مشیر، همسر قالیباف و معصومه آباد در اساسنامه خیریه به‌عنوان مالک یا سهامدار نیامده است، گفت: موافق هستم که این موضوع کاملا شفاف‌سازی شود تا اجازه مطرح شدن مباحث انحرافی ایجاد

نشود.

آباد خطاب به حافظی با بیان اینکه به چه چیزی اعتراض دارید، گفت: نه کاربری این زمین تغییر کرده، نه قیمت غیرکارشناسی بوده و نه در نحوه واگذاری آن تخلفی صورت گرفته است. در حال حاضر بیش از 270 میلیارد تومان با احتساب قراردادهایی که منعقد شده، برای ساخت این بیمارستان هزینه شده و تاکنون تنها شورا و شهرداری دو پرداختی به این بیمارستان داشته‌اند که یکی 30 میلیارد تومان به صورت غیرنقدی و دیگری 25 میلیارد تومان در قالب تراکم بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر