روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۳۱

پیشنهاد رییس مجلس برای ارائه طرح دو فوریتی مرتبط با ایثارگران-خانه ملت| در نشست علنی مجلس در جریان بررسی ماده الحاقی 5 لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور مرتبط با «قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» تعداد قابل ملاحظه‌یی از نمایندگان با حذف این ماده الحاقی مخالفت کردند به همین منظور رییس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ارائه طرح دو فوریتی که دارای محتویات ماده الحاقی فوق است را ارائه داد تا جایگزین ماده الحاقی 5 شود اما به دلیل ایجاد پاره‌یی از مشکلات در سیستم رأی‌گیری، رأی‌گیری درباره پیشنهاد لاریجانی به روزهای آتی موکول شد. بر همین اساس علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کاملا مشهود است که مجلس می‌خواهد این امکان را برای ایثارگران نگه دارد هر چند شورای نگهبان با ماده الحاقی 5 لایحه احکام دایمی برنامه توسعه کشور به دلیل مشمول اصل 75 شدن، مخالفت کرده است لذا پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه اکثر افراد موافق و مخالف معتقدند باید این امکان را در اختیار ایثارگران گذاشت، پیشنهاد می‌کنم طرح دو فوریت تصویب و جایگزین ماده الحاقی 5 شود.

واکنش مطهری به اظهارات جنتی و کدخدایی-ایسنا| علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در مورد استمرار نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی اظهار کرد: نظارت بر باقی بودن صلاحیت نمایندگان در طول دوره نمایندگی موضوع جدیدی نیست چون اکنون هم اگر نماینده‌یی جرم بزرگی مانند قتل یا شرب‌ خمر یا فساد مالی و اخلاقی بزرگی مرتکب شود با او برخورد می‌شود و مجلس می‌تواند اعتبارنامه او را باطل کند. وی افزود: اما اگر بخواهیم این نظارت را شامل اظهارنظرهای نمایندگان بدانیم و هر اظهارنظری که مخالف نظر ما بود را مخل امنیت ملی معرفی کنیم و آن نماینده را سلب صلاحیت کنیم این امر با اصول 84 و 86 قانون اساسی سازگار نیست؛ چراکه طبق این دو اصل نماینده مجلس حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند و نمی‌توان او را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده، تعقیب یا توقیف کرد.

بریتانیا اموال مسدود شده بانک صادرات را آزاد کرد- آنا| وزارت دارایی بریتانیا اعلام کرد که متعاقب تصمیم شورای اجرایی مقررات اتحادیه اروپا، اقدام به آزاد کردن اموال مسدود شده بانک صادرات ایران کرده است. این وزارتخانه در بیانیه‌یی که روی تارنمای خود منتشر کرد، گفت که مسدود شدن اموال بانک صادرات در ارتباط با برنامه هسته‌یی ایران بوده است. همچنین در این بیانیه تصریح شده است که بانک صادرات ایران و بانک صادرات «پی ال سی» که شعبه لندن این بانک ایرانی است از فهرست تثبیت شده خارج شده و دیگر مشمول مسدود شدن دارایی‌ها نخواهد بود.

پایان کار اجلاس تدوین رژیم حقوقی دریای خزر- ایسنا| چهل و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در تهران به کار خود پایان داد. در این اجلاس مسائل مربوط به تحدید حدود بستر و زیر بستر برای بهره‌برداری از منابع، منابع زنده آبی، دریانوردی، ترانزیت، خطوط مبدأ و دیگر مسائل مورد علاقه مورد مذاکره قرار گرفت و در برخی موارد توافقات مقدماتی انجام شد. همچنین در این اجلاس توافق شد، گروه‌های کاری برای نهایی کردن اسناد لازم برای امضا در اجلاس رییسان‌جمهور که در قزاقستان برگزار خواهد شد بر سرعت فعالیت‌های خود بیفزایند.

احتمال لغو روادید ایران و روسیه تا پایان سال جاری میلادی- ایسنا| سایت رسمی سازمان گردشگری روسیه«روس توریسم» اعلام کرد، توافق بین روسیه و ایران جهت لغو ویزای توریستی در آخر ماه نوامبر امسال مورد بررسی قرار می‌گیرد. درحال حاضر وزارت امور خارجه روسیه درحال بررسی توافق لغو ویزای توریستی با ایران است و در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های کنسولی دو کشور که در آذر ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد، تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌شود.

واکنش وزارت خارجه امریکا به اهدای جایزه چتم هاوس به ظریف و کری- ایسنا| جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به اعطای جایزه اندیشکده چتم هاوس به وزیران امور خارجه ایران و امریکا گفت: این جایزه به یک تلاش گروهی بین‌المللی اهدا شده است. وی گفت: از نظر من، جان کری از دریافت این جایزه به نیابت از تمام گروه که در مذاکرات مشارکت داشتند، خرسند است.

سفر وزیر کشاورزی به ترکیه- فارس| محمود حجتی، وزیر کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به همراه هیاتی بلندپایه برای شرکت در ششمین نشست کمیته مشترک راهبردی همکاری‌های کشاورزی ایران و ترکیه روز گذشته وارد آنکارا شد و در فرودگاه از سوی سفیر ایران و مقامات وزارت کشاورزی ترکیه مورد استقبال قرار گرفت. قرار است، وزیر کشاورزی ایران در این سفر ضمن دیدار با «فاروق چلیک» همتای ترک خود با حضور در اتحادیه اتاق و بورس‌های ترکیه TOBB با «حیصار جیکلی اوغلو» رییس این مرکز دیدار و در همایش همکاری‌های مشترک کشاورزی دو کشور سخنرانی کند.

مجوز انعقاد قرارداد راه‌اندازی ترمینال سلام فرودگاه امام (ره) - ایسنا| با تصمیم هیات وزیران، وزارت راه و شهرسازی مجاز شد نسبت به انعقاد قرارداد با «شرکت احداث و راه‌اندازی ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)» اقدام کند. در بخشی از این مصوبه آمده است:«تامین 100درصد منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل«ترمینال سلام» و تاسیسات جانبی مکانیکی و برقی مربوط تا مرحله تحویل دایم پروژه و تسویه حساب کامل برعهده شرکت طرف قرارداد است.»

نظارت بر هزینه‌ کرد بودجه نهادهای فرهنگی غیردولتی- ایلنا| رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر نوع کاستی فرهنگی را به دولت نسبت می‌دهند و دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد درحالی که دولت به اندازه مسوولیتش اختیار ندارد اما در تلاشیم حداقل در بودجه امسال امکان نظارت را برای دولت در هزینه‌کرد نهادهای فرهنگی غیردولتی قوی‌تر کنیم. محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از ایلنا گفت: راجع به بودجه فرهنگی همانطور که شما اشاره کردید بیش از ۶۰ درصد از بودجه فرهنگ توسط دستگاه‌های غیردولتی دریافت و هزینه می‌شود که قصد داریم، نظارت‌ها در این زمینه را افزایش دهیم.

رشد 4.4 درصدی بیانگر رونق در کشور است- ایرنا| قائم‌مقام وزیر کشور گفت: تحقق رشد اقتصادی 4.4درصدی بیانگر ایجاد رونق در کشور و ایجاد امید و انگیزه در بین مردم است که باید در حفظ آنها کوشا باشیم.

محمدحسین مقیمی دیروز در همایش فرمانداران و بخشداران فارس در شیراز افزود: معیشت و اقتصاد مردم از موضوع‌های مورد توجه وزارت کشور است و با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید توانسته در عرصه بین‌المللی برجام را به نتیجه برساند و فضای رونق اقتصادی را فراهم کند باید همه موارد مربوط به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر