تاکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی تهران – سارایوو

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۲۹

گروه ایران| روزهای شلوغ دیپلماسی ایران با سفر رییس‌جمهور بوسنی‌وهرزگوین به کشورمان و انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری مشترک اقتصادی میان دو کشور همچنان ادامه دارد؛ دیدارهایی که با حضور مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا در کشور آغاز شد و طی روزهای آینده با سفر روسای‌جمهور فنلاند و اندونزی ادامه پیدا می‌کند تا فضای ارتباطی و اقتصادی ایران پاییز سال95 را با طعم دیپلماسی و تفاهمنامه‌های اقتصادی به خاطر بسپارد. اما روز گذشته روسای‌جمهور ایران و بوسنی‌وهرزگوین با اشاره به روابط دوستانه و مستحکم دو کشور، ضرورت استفاده از فضای پس از توافق هسته‌یی و لغو تحریم‌ها را برای ایجاد شتاب در توسعه همه‌جانبه روابط تهران و سارایوو مورد تاکید قرار دادند. ظرفیت‌هایی که تفاهمنامه‌های منعقد شده میان دو کشور نشان می‌دهد که با تمرکز روی کسب و کار کوچک و متوسط تحقق پیدا خواهد کرد. «نشست هیات‌های عالی‌رتبه» دو کشور، شرکت در «نشست مطبوعاتی» مشترک و نهایتا «انعقاد تفاهمنامه‌های اقتصادی و تجاری» بخشی از برنامه‌هایی بود که در جریان دیدارهای علی عزت بگوویچ با روحانی پیگیری شد.


توسعه همه‌جانبه همکاری‌های تهران - سارایوو

نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور نخستین بخش از ملاقات‌های سیاسی و اقتصادی ایران و بوسنی‌و‌هرزگوین را تشکیل می‌داد. رییس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در ایران و بوسنی‌و‌هرزگوین بر ضرورت تلاش در راستای توسعه ‏همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران - سارایوو در زمینه‌های مختلف تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی دیروز در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و بوسنی‌وهرزگوین با اشاره به اینکه برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور نیاز به تدوین نقشه راه داریم، افزود: توسعه گردشگری یکی از زمینه‌های مناسب همکاری میان دو کشور ‏است که باید در این راستا تسهیلات لازم برای سفر گردشگران و ارتباط مردم دو کشور فراهم شود.

باقر عزت بگوویچ نیز در این نشست با اشاره به اینکه اخبار توافق هسته‌یی ایران و لغو تحریم‌ها را با خوشحالی پیگیری می‌کردیم، گفت: تلاش می‌کنیم در فضای جدید تحرکی در روابط اقتصادی و مالی با ایران ایجاد کنیم. ‏رییس شورای ریاست‌جمهوری بوسنی‌وهرزگوین با تاکید بر اینکه امروز اراده جدی و ظرفیت کافی میان دو کشور برای توسعه ‏روابط اقتصادی و تجاری وجود دارد، افزود: خوشبختانه موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور به امضا رسیده و با توجه به ‏موافقتنامه بوسنی با اتحادیه اروپا می‌توانیم، دروازه‌یی برای دسترسی ایران به بازار اروپا و متقابلا ایران نیز می‌تواند دروازه‌یی ‏برای دسترسی بوسنی به بازار آسیا باشد. ‏بگوویچ اظهارداشت: باید فضا را برای فعالیت بخش‌های خصوصی و همکاری‌های بانکی دو کشور مهیا کنیم و با برطرف کردن ‏موانع، تسهیلات لازم را برای برقراری نقل و انتقالات مالی و روابط راحت‌تر میان تجار دو کشور به وجود آوریم. ‏رییس شورای ریاست‌جمهوری بوسنی‌و‌هرزگوین افزود: مصمم هستیم با لغو موانع از جمله ارائه تسهیلات ویزایی و تسهیل در نقل و انتقالات پولی زمینه مناسبی برای فعالان تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور ایجاد کنیم و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر کالای مندرج در تعرفه تدریجی را گسترش دهیم تا زمینه توسعه روابط و تسهیل در سرمایه‌گذاری بین دو کشور به وجود بیاید. رییس‌جمهوری ایران و بوسنی‌وهرزگوین پس از مذاکرات دوجانبه هیات‌های عالی‌رتبه ایران و بوسنی‌وهرزگوین در نشست مشترک خبری با همتای بوسنیایی خود اظهار داشت: بی‌تردید این سفر سرآغازی برای توسعه هر چه بیشتر روابط تهران - سارایوو خواهد بود. بگوویچ نیز در این نشست مشترک اشاره کرد: یادداشت تفاهمی در خصوص همکاری بین بنگاه‌های کوچک و متوسط بین دو کشور امضا شد که در روند توسعه و تقویت روابط موثر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر