مقابله با نفوذ، بستن درها نیست

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۲۶

گروه ایران|

وزیر اطلاعات دیروز به مجلس آمده بود تا به سوالات مشترک جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر درمورد اقدامات این وزارتخانه در جلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جامعه علمی و فرهنگی کشور، پاسخ دهد. از نگاه این دو نماینده، سفر جیم داباکیس سناتور سابق امریکایی به تهران و انعقاد قرارداد با یک شرکت فرانسوی برای بازی‌های رایانه‌یی درراستای مصادیق نفوذ بود. در آغاز این جلسه محمود علوی پیشنهاد برگزاری جلسه غیرعلنی را داد که مجلسی‌ها نپذیرفتند، اما هنگام پاسخ به سوالی درمورد سفر جیم داباکیس سناتور سابق امریکایی به تهران، تعدادی از نمایندگان خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی شدند که وزیر نیز برای بار دوم استقبال کرد.

بر همین اساس، پزشکیان نایب‌رییس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت تقاضای نمایندگان را به رای گذاشت که بهارستانی‌ها با آن مخالفت کردند. اینکه مجلسی‌ها علاقه زیادی به برگزاری جلسه علنی داشتند یکی از نکات قابل‌توجه روز گذشته بود، زیرا معمولا صحبت‌های وزیر اطلاعات به‌ویژه درخصوص مسائل امنیتی، بدون حضور رسانه‌ها و غیرعلنی برگزار می‌شود. در مجموع پس از پاسخ‌های وزیر، کریمی قدوسی که به نمایندگی از دیگران سخن می‌گفت، اعلام کرد از پاسخ‌های سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات قانع شده است.


مقابله با نفوذ با کار حرفه‌ای انجام شود

سیدمحمود علوی درخصوص سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد که اقدامات وزارت اطلاعات در جلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جامعه‌های علمی و فرهنگی کشور چه بوده است، گفت: همان‌طور که می‌دانیم نمایندگان علاقه‌یی به صحبت کردن درمورد این موضوعات در نشست‌های علنی ندارند، ترجیح می‌دهم برای اینکه این قبیل موضوعات مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد، مجلس وقتی را دراختیار بنده قرار دهد تا با حضور در جلسه غیرعلنی برخی مطالب را برای نمایندگان به‌صورت شفاف بیان کنم. وی ادامه داد: مساله نفوذ که مورد تاکید رهبری نیز هست، پروژه‌یی عمیق و با پیچیدگی‌های خاص خودش است، بنابراین باید در بررسی این پروژه، هم مبادی آن، هم هدف دستگاه‌هایی که نفوذ می‌کنند، هم روش‌های نفوذ، هم عناصری که نفوذ می‌کنند و هم راه‌های نفوذ را مورد بررسی قرار دهیم. وزیر با تاکید بر اینکه نفوذ در بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مقابله با نفوذ باید با مطالعه همه بخش‌ها و اشراف اطلاعاتی و کار حرفه‌یی انجام شود. هوشیاری در عرصه اجرا اشراف و مصادیق و زیر ذره‌بین قرار دادن مساله‌یی که نفوذ در آنها مسلم می‌شود از لوازم کار وزارت اطلاعات بانفوذ است. علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات بر مساله نفوذ اشراف کامل اطلاعاتی دارد، خاطرنشان کرد: هر جا مصداقی از مصادیق نفوذ بوده، ما بدون تسامح وارد شده‌ایم و به آن ضربه وارد کرده‌ایم. لازمه مقابله با نفوذ این نیست که درهای کشور را ببندیم. راه عدم ورود حشرات موذی به منزل شما بستن پنجره و محرومیت از هوای بهاری نیست، بلکه راه مقابله نصب توری است و دستگاه اطلاعاتی کشور توری بسیار قوی و هوشمندی است که هم اجازه بهره‌برداری کشور از هوای بهاری را می‌دهد و هم جلوی نفوذ حشرات موذی را به داخل کشور می‌گیرد. وی همچنین درمورد پرسش دیگر کریمی قدوسی درمورد، دری‌ اصفهانی گفت: برابر نظر کارشناسان وزارت اطلاعات، وی جاسوسی نکرده است.


سناتور امریکایی بارها به تهران سفر کرده است

علوی در ادامه سخنانش به سوال مشترک سه نماینده، مبنی بر ورود یکی از سناتورهای امریکایی به کشور پاسخ داد و افزود: اگر بخواهیم معادل‌سازی برای این سناتور که یکی از سناتورهای سناهای ایالتی در یکی از ایالت‌های امریکاست، داشته باشیم، وی عضو شورای شهر یکی از استان‌هاست و وزارت اطلاعات درمورد ورود و خروج وی اشراف کامل داشته است.

علوی گفت: وزارت اطلاعات به تروریست‌ها، داعشی‌ها و تکفیری‌ها که بدون گذرنامه از مرزهای غیررسمی و با پنهان‌کاری وارد کشور جمهوری اسلامی ایران می‌شوند، اشراف دارد. باوجود اینکه تکفیری‌ها در سایر کشورها به امنیت آنها صدمه زده‌اند اما در ایران با همکاری وزارت اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مجال چنین کاری را نیافته‌اند و چطور ممکن است این وزارتخانه با این اشراف اطلاعاتی بحث ورود و خروج و اشراف اطلاعاتی خود و ورود یک سناتور امریکایی را نداشته باشد.

وی ادامه داد: نامبرده در تاریخ ورود و تمام بازدیدها، دیدارها و ترددهایش تحت‌اشراف کامل اطلاعاتی ما بوده. این درحالی است که این سفر، سفر اول وی نبوده و وی در سال89 نیز از تاریخ 16 اردیبهشت تا 30 اردیبهشت در کشور به‌سر می‌برده است. حال چطور است که سفر یک هفته‌یی وی در شهریور94 باعث حساسیت افراد می‌شود اما سفر 15روزه وی در سال89 هیچ حساسیتی ایجاد نکرده است.


«گیم کانکشن» یک نهاد بین‌المللی است

او همچنین در رابطه با بحث شرکت گیم کانکشن نیز این‌طور پاسخ داد و گفت که این عنوان شرکت نیست بلکه یک نهاد بین‌المللی است که در هر سال سه بار نمایشگاه بازی‌های رایانه‌یی را برگزار می‌کند و ما نیز در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم. وزیر اطلاعات اضافه کرد: کشور ما از کشورهایی است که در زمینه بازی‌های رایانه‌یی تولیداتی دارد، به‌طوری که رهبری نیز در زمینه تولیدات رایانه‌یی و اثرگذاری آنها بارها تاکید کرده‌اند. ما نیز حضور در این نمایشگاه را فرصتی برای ارائه آثار خود و تبادل فرهنگی می‌دانیم اما باز هم حضور در این نمایشگاه‌ها با اشراف کامل اطلاعاتی صورت می‌گیرد. علوی در رابطه با سفر یکی از روسای دانشگاه‌های کشور به خارج از کشور نیز تاکید کرد: موردی از ارتباط وی با سرویس‌ها یا ارتباط سرویس‌ها با وی باوجود بررسی‌ها نداشته‌ایم. در این زمینه مراقبت‌های لازم را انجام خواهیم. درمورد سفر وی اشراف کامل اطلاعاتی داشتیم و اگر با مورد مشکوکی مواجه شویم، اشراف‌مان را بیشتر می‌کنیم. برهمین اساس اگر مسلم شود که سرویس‌های دشمن وارد شده‌اند برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم.


کمیسیون از پاسخ‌های علوی قانع نشده بود

شاید اصرار بهارستانی‌ها بر علنی بودن مجلس را قانع نشدن آنها از صحبت‌های وزیر در کمیسیون امنیت ملی بدانیم. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که دیروز و قبل از سخنان علوی، گزارشی را در این باره در مجلس خواند، گفت: آقای حاجی‌دلیگانی در کمیسیون به نمایندگی از طرف نمایندگان سوال‌کننده سه سوال را از وزیر محترم پرسیدند که سوال اول پیرامون حضور سناتور امریکایی در ایران و سفر او به ایران بود که وی باتوجه به پروژه نفوذ و مساله استفاده نفوذ از همه سفرها، محافل علمی، آموزشی، دانشگاهی، قراردادها و غیره سوال داشتند که حضور ایشان در ایران به چه مناسبتی بود که آقای علوی توضیح دادند، سفر کاملا در تور اطلاعاتی ما صورت گرفته است و از ابتدای ورود تا انتهای خروج دراختیار ما بوده است و هیچ مورد امنیتی در این سفر وجود نداشته است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: سوال دوم آقای دلیگانی درمورد قراردادی که با شرکت فرانسوی گیم کانکشن برای بازی‌های رایانه‌یی منعقد شده است، بود که آقای وزیر اشاره کردند هنوز قراردادی منعقد و اجرایی نشده است و این شرکت، یکی از شرکت‌های قوی حوزه رایانه‌یی است. وی افزود: در سوال سوم، از وزیر سوال شد علت سفرهای طولانی مدت رییس دانشگاه علم و صنعت به خارج کشور چیست که آقای علوی توضیح داد: ما تمام مراحل سفر ایشان را بررسی کردیم و هیچ یک از سفرها یا نشست‌ها و گفت‌وگوها مورد امنیتی نداشته است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تاکید کرد: در پایان سوال‌کنندگان از پاسخ‌های وزیر محترم قانع نشدند بنابراین در صحن توضیحات سوال‌کنندگان و توضیحات وزیر محترم را می‌شنویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر