تازه خبر

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۰۵

مرگ 1605 نفر بر اثر مصرف موادمخدر

تعادل| به نقل از روابط‌عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه اول سال جاری هزار و ۶۰۵ نفر به دلیل مصرف موادمخدر در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات اعتیاد هزار و ۴۷۱نفر بود، 1/9درصد بیشتر شده است.

در ۶ ماهه نخست سال جاری از کل تلفات اعتیاد در کشور هزار و ۴۵۲نفر مرد و ۱۵۳نفر زن بودند. این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر اعتیاد در مدت مشابه سال قبل هزار و ۳۰۹ و تعداد زنان ۱۶۲ نفر بوده است.

در این مدت استان‌های تهران با ۳۹۳، فارس با ۱۴۲ و اصفهان با ۱۱۰ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۴، خراسان جنوبی با ۵ و مازندران با ۷ فوتی کمترین آمار تلفات اعتیاد را داشته‌اند. در ۶ماهه اول امسال از کل تلفات سوءمصرف مواد مخدر، ۹۵۹ نفر به دلیل مسمومیت حاد، ۴۳۱ نفر به دلیل مصرف طولانی مدت و ۲۱۵ نفر بر اثر مصرف روانگردان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.


آغاز پرداخت معوقات فرهنگیان تا ۴۵روز آینده

فارس| سید محمد بطحایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم نمادین سومین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه‌یی در خصوص پرداخت معوقات فرهنگیان گفت: «با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی مقرر شده است اوراق خزانه را دریافت کنیم و به وسیله دو بانک به عنوان بانک‌های عامل، این اوراق نقد شده و معوقات تا ظرف 45 روز آینده پرداخت شود.» وی ادامه داد: «پرداخت حق‌التدریس‌ها، حق‌الزحمه برگزاری امتحانات، بدهی پیشین به برخی شرکت‌های بیمه‌یی همچون ایران و آتیه‌سازان و مطالبات برخی مالکان که بابت املاک خود حکم قضایی قلع و قمع گرفته‌اند، همچنین پاداش خدمت بازنشستگان سال 94 ظرف 45 روز آینده عملیاتی و به‌مرور پرداخت خواهد شد.»بطحایی پیرامون بازداشت‌های اخیر در صندوق ذخیره فرهنگیان و نیز نگرانی و ناراحتی معلمان از تخلفات صورت گرفته در این صندوق گفت: «مشکلاتی در این صندوق وجود داشته و دارد که مقامات قضایی با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند. از ورود قوه قضاییه به این موضوع خوشحال هستیم و مشاهده می‌کنیم با جدیت و بدون هرگونه ملاحظه‌یی، هر فردی که در مظان اتهام باشد با جدیت و فوریت احضار می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.»


رفع نیاز مراکز درمانی با اختصاص نیروی انسانی به تامین اجتماعی

ایسنا| سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست توسعه زیرساخت‌های تامین اجتماعی استان لرستان گفت: «این سازمان ماهانه حدود 3400میلیارد تومان برابر با میزان هزینه هدفمندی یارانه‌ها مستمری پرداخت می‌کند.»

او ادامه داد: «این سازمان همچنین حدود 220میلیاردتومان بیمه بیکاری پرداخت می‌کند و حدود هزارمیلیارد تومان برای پرداخت به مراکز طرف قرارداد هزینه می‌کند. ماهانه 400میلیارد تومان نیز برای مراکز درمانی هزینه می‌کند و در مجموع این سازمان 30درصد کل کشور در زمینه‌های مختلف هزینه پرداخت می‌کند و حتی یک ریال هم ازمحل بودجه عمومی دولت دریافت نمی‌کند.» گفت: «در این سه سال دولت فعلی 79درصد مستمری بازنشستگان این سازمان افزایش‌یافته و از 8 مرکز درمانی در استان لرستان دو مرکز در عمر این دولت افتتاح ‌شده است.» نوربخش پیشتر نیز در حاشیه بازدید از بیمارستان تامین اجتماعی کوثر بروجرد گفته بود: «قانونی در برنامه ششم مطرح است به این معنی که سازمان 15درصد درمان کشور را برعهده دارد و به اندازه 10درصد فارغ‌التحصیلان قرار است تعهدات خود را بگذراند اگر این نیروها به سازمان اختصاص داده شود تمام نیازهای ما برطرف می‌شود.»


افزایش طلاق در شمال شهر تهران

ایرنا| انوشیروان محسنی‌بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی با رویکرد پیش‌گیری و ارتقای سلامت در دانشگاه علوم بهزیستی افزود: «زمانی اعتیاد را به فقر نسبت می‌دادند اما اکنون شاهد آمار بالای اعتیاد در جامعه کارگری و تولیدی هستیم. این مساله نشان می‌دهد که رویکرد و استراتژی‌ها باید تغییر کند تا بتوان آسیب‌های اجتماعی را کنترل کرد.»

او ادامه داد: «زمانی آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر بود اما امروز علل دیگری نیز مانند فضای مجازی دارد. زمانی علت درگیری زوج‌ها، نداشتن پول و امکانات بود اما امروز علل مختلف دیگری وجود دارد. آمار طلاق در شمال شهر تهران، یک طلاق به ازای هر 2/2 ازدواج و در روستاها، یک طلاق به ازای هر 6 ازدواج است.»

وی در اشاره به اقدامات بهزیستی در پیش‌گیری از معلولیت گفت: «این سازمان نسبت به تولد سالانه 30هزار معلول احساس تکلیف می‌کند. تاکنون 40هزار زوج در کشور تحت غربالگری ژنتیکی قرار گرفتند. امیدوارم طی پنج سال آینده، آسیب‌های اجتماعی کنترل شده و معلول‌زایی به کمترین میزان خود برسد.»


زنان سرپرست خانوار بنابر نیازشان خدمات دریافت می‌کنند

ایسنا| حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص بسته‌های سیاستی، اقدام و عمل ویژه خانوارهای زن سرپرست گفت: «بهزیستی هم از طریق شورای اجتماعی کشور و هم شورای عالی رفاه تصویب این بسته حمایتی جدید ویژه خانوارهای زن سرپرست را پیگیری می‌کند.»

وی ادامه داد: «این طرح برای تمام خانوارهای زن سرپرست کشور خواهد بود و می‌توان از این سیاست‌ها به عنوان سیاست‌های حمایتی چند لایه یاد کرد که در جریان آن هر خانوار براساس علت زن سرپرست شدن و نیازشان خدمت دریافت خواهند کرد.» فرید گفت: «در حال حاضر براساس تقسیم کار ملی که در شورای اجتماعی کشور صورت گرفته، بهزیستی به عنوان متولی ملی زنان سرپرست خانوار تعیین و مصوب شده است. بهزیستی برای تدوین این سیاست‌ها با پژوهشکده آمار دانشگاه‌ها، کمیته امداد و سایر نهادهای مرتبط جلسه برگزار کرده و نظر تمام صاحب‌نظران برای تدوین این طرح در نظر گرفته شده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر