ایران به‌دنبال اعتباربخشی بین‌المللی برای بیمارستان‌ها

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۰۳

ایسنا| ‌نادر عسکری معاون فنی دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، در همایش مدیران ارشد بیمارستان‌های قطب جنوب غرب کشور که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به مراحل اعتباربخشی درمان گفت: «امسال محور مدیریت تامین و تسهیلات اقامتی برای نخستین بار، سنجه‌های هتلینگ را در برمی‌گیرد.»

وی با اشاره به روند اعتباربخشی در ایران و همچنین اعتباربخشی ملی بیمارستان‌ها در سال۹۵ ادامه داد: «اعتباربخشی یک نظام ارزیابی و ارزشیابی سیستماتیک است که همه اجزای یک سازمان که در این گروه بیمارستان است را موردارزیابی قرار می‌دهد و در یک مطالعه و برش مقطعی، تمام جزییات سازمان را تحلیل و ارزیابی می‌کند. قاعدتا نظام‌های ارزشیابی برای ارتقای کیفی سازمان‌ها طراحی می‌شوند. ‌کلیات اعتباربخشی به لحاظ تغییرات ماهوی در سه قسمت محتوا، روش ارزیابی و ارزیابان ارائه می‌شود.»

وی با اشاره به ابعاد فنی اعتباربخشی در سال۹۵ گفت: «دو دوره گذشته اعتباربخشی را تجربه کرده‌ایم و در کشور ما بعد از گذشت 7سال از مطالعات بنیادی که در ساختار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد، مدلی تحت عنوان اعتباربخشی، جایگزین نظام ارزشیابی سنتی شد.» وی ادامه داد: «با تلاش همکاران در دوره‌های گذشته برای ارائه اعتباربخشی و با همکاری مدیران بیمارستانی، اکنون اعتباربخشی ایران‌ می‌رود که سکوهای جهانی را به دست آورد. در همین راستا، هفته آینده میزبان چهار نفر از داوران و مشاوران انجمن بین‌المللی ایسکوا هستیم تا در مذاکرات مفصل، اجزای مختلف اعتباربخشی کشور را بتوانیم یک بار دیگر به جایگاه جهانی خود بازگردانیم و اگر اعتباربخشی ایران بتواند برند ایسکوا را اخذ کند، از اعتباربخشی ملی ایران یک برند اینترنشنال می‌سازد.»

عسکری افزود: «بدین‌ترتیب بیمارستان‌های ما دیگر لازم نیست سراغ استانداردهای وارداتی بروند و این استاندارد و این برند می‌تواند بیمارستان‌های ایران را به‌ویژه در امر گردشگری سلامت رونق دهد.»

وی با اشاره به دلایل بازنگری استانداردهای اعتباربخشی در ایران گفت: «اعتباربخشی در گذر از برنامه تحول نظام سلامت ‌و تغییرات بسیار شگرف و دستاوردهای بسیار عظیم در این برنامه، در جایگاهی قرار گرفته بود که باید به نقطه عملگرایی و توجه به فرآیند و پیامد، تغییر نگرش می‌داد.» عسکری افزود: «اگر ما در یک هتل اقامت می‌کنیم، در یک بیمارستان همه هستی‌مان را در اختیار این مرکز قرار می‌دهیم، بنابراین حق بیمار است که بداند بیمارستانی‌ که به آن مراجعه می‌کند، از چه درجه اعتباری برخوردار است و حق او است که از ما مطالبه کند که استانداردهایی که این بیمارستان را ارزیابی می‌کند، ‌استانداردهای باکیفیت و ارزیابانی که آنها را ارزیابی می‌کنند، ‌ارزیابانی عادل و شیوه‌یی که انتخاب می‌شود پایا باشد؛ به این معنی که یک ارزیاب در دو مرکز با دو سیستم برخورد نکند و یک سنجه در دو مرکز دو تحلیل متفاوت نداشته باشد.»

معاون فنی دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت ادامه داد: «شاهد هستیم که بیمارستان‌های محروم با چه انگیزه و اشتیاقی و با حداقل منابع در شرایطی که پرداختی کارکنان به تاخیر افتاده و بیمه‌ها مطالبات را نداده‌اند، شبانه‌روز در تلاش هستند و بنابراین خواهش می‌کنیم برای اینکه این تلاش، اثربخش‌تر شود، الزامات کیفی اعتباربخشی را با دقت و زمان بیشتری در دستور کار قرار دهید.» وی افزود: «تغییراتی که در سال۹۵ شاهد آن هستیم حاصل یک سال مطالعه بیش از ۴۶۲نفر از خبرگان و اساتید و دانشمندان و مجریانی است که در کنار شما کار می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر