الحشد الشعبی جلو فرار داعش به سوریه را می‌گیرد

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۷۹۴

گروه جهان| نیروهای بسیج مردمی عراق معروف به الحشد الشعبی اعلام کردند که در جریان آزادسازی شهر موصل، موظف به جلوگیری از فرار تروریست‌های داعش به سوی خاک سوریه شده‌اند. به گزارش فرانسه، جواد الطلیباوی، سخنگوی الحشد الشعبی در بیانیه‌یی اعلام کرد که این نیروها موظف شده‌اند که دسترسی شهر موصل به سوریه را به‌طور کامل قطع کنند و مانع از فرار تروریست‌های داعش به سوی این کشور شوند. استان نینوا که مرکز آن شهر موصل است، دارای مرز مشترک با کشور سوریه است.

عملیات آزادسازی شهر موصل و نواحی اطراف آن از دوشنبه گذشته با دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق آغاز شده است. گفته شده، از آغاز عملیات تا امروز 74 روستا، بخش و منطقه مسکونی در اطراف شهر موصل از اشغال نیروهای داعشی آزاد و 772 تروریست داعشی کشته و 23 داعشی دیگر نیز دستگیر شده‌اند. نیروهای عراقی همچنین در عملیات آزادسازی موصل موفق شدند 127 خودرو مجهز تروریست‌های داعشی را منهدم، 397 بمب دست‌ساز و کنار جاده‌یی را خنثی و 2 کارگاه بمب‌سازی داعشی‌ها را کشف کنند.

موصل دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد است و اهمیت آن برای عراق، همانند حلب برای سوریه است. گروه تروریستی داعش 19 خرداد سال 1393 در حمله‌یی گسترده به غرب عراق در کمتر از 3 روز، حدود 50 درصد از خاک عراق را از استان الانبار تا موصل اشغال کردند. در آن زمان شهر موصل نزدیک 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت داشت. پس از اشغال این شهر توسط داعشی‌ها، بسیاری از ساکنان موصل به دیگر شهرهای عراق، ترکیه و سوریه گریختند و در حال حاضر، حدود یک میلیون عراقی در این شهر اسیر داعشی‌ها هستند.

عملیات آزادسازی موصل به همان اندازه‌یی که برای عراقی‌ها اهمیت دارد، برای داعش و حامیانش نیز مهم است؛ چراکه با آزادسازی موصل، این گروه تروریستی عملا پایتخت خود را در عراق از دست می‌دهد و این به معنای پایان کار داعش در این کشور است. با این حال، نابود کردن هسته داعش در عراق تنها با آزادسازی موصل میسر نخواهد شد و از بین بردن تروریسم در عراق به زمان زیادی نیاز دارد. باتوجه به استحکامات داعش در شهر موصل، عملیات آزادسازی آسان نخواهد بود و نیروهای عراقی باید تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام دهند. با این حال، مهم است که عراقی‌ها پس از عملیات موصل توجه خود را به هسته‌های خفته داعش در کشورشان معطوف کنند تا از احتمال خرابکاری‌ها، بمب‌گذاری‌ها و عملیات انتحاری نیروهای پنهانی این گروه بکاهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر