رهایی ژاپن از کسری انباشته با مازاد 24میلیارد دلاری

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۷۹۱

گروه جهان

ژاپن با یک مازاد تجاری 24میلیارد دلاری در 6ماه (از آوریل تا سپتامبر) موفق شد کسری بودجه سال‌های گذشته خود را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، وزارت دارایی ژاپن گزارش داده که این کشور طی این 6ماه موفق شد با این میزان مازاد تجاری، هم کسری بودجه سال‌های گذشته خود را که به سبب پایین بودن قیمت نفت وارداتی حادث شده بود، برطرف و هم نصف آن را ذخیره‌سازی کند. براساس این گزارش، با کاهش

37،3درصدی قیمت جهانی نفت‌خام، ارزش واردات ژاپن در این دوره نسبت به سال گذشته با یک کاهش 19،‌1درصدی به 31تریلیون و 65میلیارد ین رسید، اما افزایش ارزش ین نیز موجب شد تا مازاد تجاری ژاپن افزایش قابل‌توجه داشته باشد؛ یعنی کاهش ارزش نفت وارداتی این کشور در کنار افزایش صادرات، اصلی‌ترین عامل تبدیل کسری تجاری ژاپن به مازاد تجاری بوده است.

درواقع نوسانات ارزش ین ژاپن در برابر دیگر ارزهای عمده به‌خصوص دلار امریکا نیز یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری این مازاد تجاری در این مدت بوده است. این گزارش همچنین از کاهش 9،9درصدی صادرات این کشور در این مدت خبر داد و آن را بیشترین میزان کاهش از زمان کاهش 36،4درصدی از آوریل تا سپتامبر سال2009 خواند و افزود: «در این مدت کاهش صادرات به امریکا و آسیا موجب شده بود تا صادرات کشور به 34تریلیون و 20میلیارد ین برسد که البته ثبات قیمت ین در این کاهش میزان صادرات بی‌تاثیر نبوده است.» دولت ژاپن در سه ماهه اول سال (قبل از آوریل) نیز موفق شده بود با اجرای سیاست‌های اصلاحاتی در اقتصاد کشور به بیشترین مازاد تجاری چهار سال قبل‌تر دست یابد. سیاست‌های دولت در تقویت ارزش ین، پول ملی این کشور، از علت‌های بهبود شرایط تجاری ژاپن است و در عین حال این کشور درکنار این سیاست‌ها، از کاهش بهای نفت در بازار بین‌المللی نیز سود برده و قیمت پایین‌تری برای واردات پرداخته و این برای کاستن از هزینه‌هایش تعیین‌کننده بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر