اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۷۸۵

رشد 18.5 درصدی شاخص از روز اجرای برجام

بهادر بیژنی با اشاره به تصویب انتشار 12میلیارد دلار اوراق در قانون بودجه سال جاری اعلام کرد: در ششمین برنامه توسعه، حجم انتشار اوراق بهادار اسلامی باید تا سال 2022 سالانه 20میلیارد دلار باشد.

جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل، صنعت خدمات مالی را کاملا آماده و در دسترس سرمایه‌گذاران خارجی دانست. بهادر بیژنی که به همراه هیاتی 11نفره با مقامات ارشد بازار سرمایه به کره جنوبی سفر کرده است در سخنرانی خود گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از هر گونه مشارکت خارجی استقبال می‌کند. وی که در سمینار«تبادل دانش مالی ایران- کره» شرکت کرده بود در ارائه‌یی با نام «بازار سرمایه ایران: رشد، نوآوری و تعهد» از رشد در بازار سرمایه ایران پس از اجرای برجام خبر داد و گفت: شاخص از روز اجرای برجام حدود 18.5درصد رشد داشته و حجم معاملات نیز از رشد چشمگیری برخوردار شده است. یکی دیگر از محورهای رشد که در بخش اول این جلسه به آن اشاره شد «صکوک» بود. به گفته بیژنی، حجم انتشار صکوک در دو سال گذشته روند صعودی داشته است؛ ضمن اینکه طیف گسترده‌یی از انواع صکوک تایید و اجرا شده‌ است. جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل ادامه داد: گرچه صکوک تاکنون رتبه‌بندی نشده ولی تضمین شده و از نقدشوندگی بالایی برخوردار است؛ ضمن اینکه امکان دادوستد در هر چهار بورس فعلی، یکی از برجستگی‌های این اوراق است.

بیژنی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تعداد شرکت‌های جدید پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس در سال 2015 به ترتیب 3 و 10شرکت و این تعداد در سال 2016(تاکنون) به ترتیب 3 و 16شرکت بوده است. همچنین تعداد شرکت‌های ثبت شده در فرابورس در سال‌های 2015و 2016، 13شرکت بوده است. وی همچنین اظهار کرد: نسبت بالای پرداخت سود نقدی به P/E معادل 12درصد و نسبت پایین P/E حدود 7درصد یکی دیگر از نکات بارز بازار سرمایه ایران است. در بخش دوم، بیژنی موضوع «نوآوری» را مطرح و ازجمله ابزار‌های معاملاتی نوین که معرفی کرد، اسناد خزانه بود که سررسید آن حتی تا 50 سال نیز می‌رسد. صکوک اجاره، سلم موازی(که در بورس کالا از اقبال خوبی برخوردار است)، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های فلزات گرانبها از دیگر محورهای این سخنرانی بود.

وی درخصوص رتبه‌بندی هم گفت: مقررات رتبه‌بندی اعتباری نهایی شده و نخستین مجوز نیز اعطا شده است. همچنین مدل «آبی» که ریسک نکول کارگزار را از بین می‌برد ازجمله ابتکارات بازار سرمایه است. درخصوص انتشار اوراق بهادار، بیژنی به تصویب انتشار 12میلیارد دلار اوراق در قانون بودجه سال جاری اشاره کرد و افزود: در ششمین برنامه توسعه، حجم انتشار اوراق بهادار اسلامی باید تا سال 2022سالانه 20میلیارد دلار باشد.

بیژنی در بخش سوم و پایانی به تعهدات سازمان به ویژه در بعد بین‌الملل اشاره کرد و گفت: بدون شک عضویت سازمان بورس درIOSCO مهم‌ترین دستاورد برون‌مرزی بازار سرمایه به شمار می‌رود. جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل همچنین با اشاره به همکاری دیرینه و عمیق با تعدادی از بازارهای سرمایه جهان از معرفی پروژه‌های مشترک سخن به میان آورد.


تمرکز بر مرجعیت قیمت محصولات از کانال بورس کالا

رسیدن به اهدافی همچون تقویت بازار سرمایه و جذب سرمایه‌های پراکنده و سرگردان می‌تواند پیوستگی بین بازار سرمایه و بازار کار ایجاد کند؛ اقدامی که بورس کالا برای رسیدن به آن نقش مهمی دارد. کشف قیمت مستمر و منطقی محصولات از طریق بورس کالا می‌تواند در تبدیل شدن کالاهای ایرانی به مرجع قیمت‌های منطقه‌یی کمک شایانی کند که از این رو باید از ظرفیت‌های بورس کالا در توسعه صادرات کمک گرفت.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سنا گفت: اگر با حمایت دستگاه‌های مختلف روند فعالیت‌های بورس کالا در بازار کالای کشور به صورت همه‌ جانبه انجام شود، این نهاد نه تنها می‌تواند انضباط مالی و رقابت‌پذیری ایجاد کند بلکه به مانعی اصلی در مقابل رانت‌های موجود تبدیل خواهد شد.

فولادگر با اشاره به تدوین لایحه اصلاح قانون بازار در دولت و تاکید بر لزوم بررسی جامع آن در مجلس به عنوان امری مهم و اساسی گفت: براساس این قانون باید گسترش بازار سرمایه ازجمله بورس کالا مورد توجه قرار گیرد اما با وجود گذشت بیش از 10سال از اجرایی شدن این قانون هنوز بسط و گسترش کافی نداشته است. نماینده اصفهان به برخی بحث‌های جانبی درخصوص معاملات شماری از کالاهای بورس کالا اشاره کرد و گفت: ازجمله این موارد در مورد کالاهای نفتی و پتروشیمی و تاثیرگذار بر اقلام کالای مصرفی مردم است که چون نگاه همه ‌جانبه‌یی به آنها وجود ندارد، بحث‌هایی به وجود می‌آید. وی در این رابطه توضیح داد: به طور نمونه درباره محصولات پتروشیمی مواردی مطرح شد که تصمیم نهایی، عرضه همه ‌جانبه کالاها در بورس در راستای جلوگیری از رانت و ایجاد معاملات عادلانه بود. وی ادامه داد: از طرف دیگر امکان بروز مشکلاتی برای کارخانه‌های تولیدی و پایین دست در روند معاملات بورس کالا وجود دارد که برای جلوگیری از آن باید دست‌اندرکاران بازار با ایجاد تعامل و هم‌اندیشی زمینه‌های رفع مشکلات را فراهم کنند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح حوزه‌های فعالیت بورس کالا گفت: همه محصولات ذوب‌آهن، بخشی از محصولات فولاد مبارکه برای کشف قیمت و یک سری فلزات دیگر مثل آلومینیوم، مس و مواد پتروشیمی در بورس کالا حضور دارند. محصولات شماری از کالاهای کشاورزی در بورس عرضه می‌شوند اما در مجموع عملیات‌ به صورت کامل و همه ‌جانبه نبوده که باید مشکلات و موانع بر سر راه اجرای کامل آن رفع شود. به گفته فولادگر، بورس کالا در صورت رفع مشکلات و حمایت از سوی دستگاه‌های مربوطه می‌تواند در راستای سیاست‌های کلان کشور و هماهنگی بین بازار سرمایه، بازار کار و تولید نقش پررنگی ایفا کند که قطعا در این راه برنامه‌ریزی درست مسوولان کمک‌کننده خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر