فلزی‌ها؛ میدان‌دار رشد شاخص کل بازار

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۷۸۴

گروه بورس

شاخص کل بازار سهام در معاملات روز گذشته با رشد 240واحدی، به رقم 78هزار و 808واحد رسید که این مقدار تنها هزار و 500 واحد با بیشترین مقدار شاخص کل در سال جاری فاصله دارد. با این حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، سیر فزاینده شاخص کل اگر بتواند خط روندی موجود را بشکند، می‌تواند وارد نقطه 80 هزار واحد شده و در صورت عبور از این نقطه صعود بیشتری را تجربه خواهد کرد، اما ابهام موجود در آینده بازار سرمایه و برخی سیاست‌های کلان دولت یازدهم، مانع از پیش‌بینی دقیق‌ حرکت شاخص کل بازار در روزهای آتی می‌شود. با این حال طی معاملات روز گذشته، فلزی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ایفا کردند. افزایش تقاضای جهانی فولاد در ماه‌های اخیر، امید به رونق صنایع فلزی را تشدید کرده است. در همین راستا روز گذشته انجمن جهانی فولاد اعلام کرد، تولید فولاد ایران در سپتامبر سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال 2015، 18.8درصد رشد کرده و میزان تولید به 1.5میلیون تن رسیده است. واکنش به این خبر موجب شد تا ارزش سهام این گروه، تاثیر چشمگیری در رشد شاخص کل بازار داشته باشد. به گزارش «تعادل»، در حالی پالایشی‌ها در معاملات روز دوشنبه هفته جاری به تنهایی رشد شاخص کل را به دوش کشیدند که روز گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. به نظر می‌رسد این کاهش بیشتر متاثر از اعلام خبر تعیین قیمت‌ جدید فرآورده‌های نفتی بود که تغییرات قیمتی یک‌باره، واکنش منفی بورس را به همراه داشت که البته عمق تاثیرات این سیاست جدید به این کاهش خلاصه نخواهد شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، حجم معاملات بورس کالا و نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های پالایشی را تحت تاثیر قرار خواهد داد به‌طوری‌که شوک ناگهانی حاصل از افزایش قیمت در نهایت به مصرف‌کننده نیز انتقال خواهد یافت؛ چراکه افزایش قیمت موجب افزایش شاخص قیمت تولید‌کننده PPI شده و با افزایش شاخص بهای دستمزد فصلی WPI درنهایت شاخص قیمت مصرف‌کننده CPI نیز افزایش خواهد یافت. این سیاست چشم‌انداز روشنی را برای پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه ترسیم نخواهد کرد.

خودروسازها نیز روز گذشته در طول معاملات نتوانستند از سطح مقاومت خود عبور کنند و در پایان معاملات ارزش سهام آنها دوباره سقوط کرد. خودروسازها که این روزها در پی اصلاح قیمتی، رشد چندانی را تجربه نمی‌کنند، تحلیل‌های تکنیکالی پیش‌بینی می‌کند سهام این نمادها در روزهای آتی با جهش‌های بازدهی همراه باشد.


دادوستدهای بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه 4 آبان 95 با افزایش 240 واحدی به رقم 78 هزار و 880 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 152 واحد افزایش عدد 15 هزار و 638 واحد را به نمایش گذاشت. روز گذشته همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 461 واحد افزایش عدد 87 هزار و 837 واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول هم با 114 واحد افزایش به رقم 55 هزار و 119 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 842 واحد افزایش به رقم 172 هزار و 502 واحد دست یافت. براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت فولاد مبارکه با 59 واحد، صنعتی اردکان با 46 واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 31 واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 31 واحد، ایران ترانسفو با 23 واحد و پتروشیمی پردیس با 21 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 303.5 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 786 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 73 هزار و 894 نوبت دادوستد بود.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های نفت پارس، سیمان فارس نو، مهندسی حمل‌ونقل پتروشیمی، قند اصفهان، حق تقدم استفاده نشده خرید سهام سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان، سیمان لار سبزوار از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ ایران، ایرکاپارت صنعت، پرمیت، کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی، کارخانجات مخابراتی ایران، اوراق اجاره «صپارس»، سرمایه‌گذاری گروه بهشهر ایران، سیمان کارون، کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، شرکت‌های کارت اعتباری ایران کیش و خدمات انفورماتیک متوقف شدند.

دیروز اندکی بیش از 18 میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با هدف تجمیع سهام به ارزش کمتر از 3.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی کد به کد شد. 16 میلیون سهم گسترش صنایع آذراب نیز به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان از سوی آذراب کد به کد شد.

هرچند در معاملات روز گذشته از حضور پررنگ حقوقی‌ها در بازار هنوز خبری نبود، اما جذابیت نوسان‌گیری موجب شده تا بر اساس هدف‌های 10 درصدی همچنان گروه‌های مختلف بازار، بستری برای نوسان‌گیران و معامله‌گران کوتاه‌مدت‌نگر را فراهم کند. در گروه فلزات اساسی اما قرارداد تولید ریل راه‌آهن با شرکت ذوب‌آهن باعث شده تا این سهم همچنان صف خرید میلیونی خود را حفظ کند. دیروز بازگشایی نماد معاملاتی «کسرا» با افزایش نزدیک به 90 درصدی قیمت پایانی این سهم نسبت به قیمت آن در زمان توقف مواجه بود. در این سهم موضوع افزایش سرمایه و در عین حال مالکیت سهامدار عمده حقیقی باعث شده تا این شرکت تولیدکننده سرامیک‌های صنعتی با نوسان‌ قابل توجهی مواجه باشد.


وضعیت معاملات فرابورس

دیروز، بیش از 346 میلیون ورقه بهادار به ارزش 215 میلیارد تومان در بازارهای اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی مورد مبادله قرار گرفت که این حجم دادوستد در 33 هزار و 902 دفعه صورت گرفت. رقمی حدود 33 درصد از ارزش مبادلات صورت گرفته در فرابورس ایران به بازار سهام اختصاص داشت. دیروز درمجموع بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 273 میلیون سهم به ارزش حدود 69.7 میلیارد تومان نقل و انتقال یافت که سهم 33 درصدی از ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص ‌داد.

در این بازار نماد شرکت ریل پرداز سیر، بالاترین حجم و ارزش دادوستدهای صورت گرفته را در میان سایر نمادها از آن خود کرد. در نماد «حریل» تعداد 101 میلیون سهم به ارزش 15.2 میلیارد تومان دست به دست شد و این نماد بین 8 نماد پربازدید روز گذشته جای گرفت. شاخص فرابورس نیز دیروز رشد یک واحدی را تجربه کرد و در رقم 827 واحدی ایستاد. نماد معاملاتی «شتران» که در پایان بازار به علت انتقال به بازار معاملاتی بورس تهران بسته شد، نزدیک به 2 واحد تاثیر منفی بر آیفکس گذاشت. نمادهای «شاوان» و «شراز» نیز پس از «شتران» بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. نمادهای «ذوب»، «مارون» و «زاگرس» اما با رشد قیمتی خود، بالاترین تاثیر مثبت را بر نماگر فرابورس داشته و درنهایت رشد یک واحدی آیفکس را رقم زدند. بخش عمده‌یی از ارزش معاملات صورت گرفته در فرابورس مرتبط با بازار اوراق با درآمد ثابت بود به‌طوری‌که تعداد 1.3 میلیون ورقه به ارزش بیش از 127 میلیارد تومان در این بازار دست به دست شد. اسناد خزانه اسلامی مرحله هشت با ثبت نقل و انتقال 113 هزار ورقه به ارزش 9.6 میلیارد تومان در صدر سایر اوراق مورد مبادله در این بازار قرار گرفت. پس از آن، نماد اسناد خزانه مراحل 7، 6 و 10 بیشترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند. بررسی معاملات انجام شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز نشان می‌دهد صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر، بیشترین حجم و صندوق اعتمادآفرین پارسیان بالاترین ارزش معاملات را در اختیار گرفتند. در

ETFها دیروز تعداد 1.9 میلیون ورقه به ارزش 1.8 میلیارد تومان خریدوفروش شد.


عرضه‌های بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 4 آبان‌ماه شاهد عرضه 31 هزار و 430 تن مواد پلیمری 19 مجتمع پتروشیمی بود. همچنین دیروز، 3 هزار و 160 تن عایق رطوبتی و قیر در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد.

روز گذشته 31 هزار و 430 تن مواد پلیمری شامل انواع گریدهای مختلف پلی وینیل کلراید، استایرن بوتادین رابر، اکریلونیتریل، پلی استایرن، پلی بوتادین رابر، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن شرکت‌های پتروشیمی محب پلیمر قم، پلی پروپیلن جم، پتروشیمیایی تخت جمشید پارس، مهر، مارون، لاله، قائد بصیر، غدیر، رجال، جم، تندگویان، تخت جمشید، تبریز، بندرامام، آبادان، ایلام، امیرکبیر، اروند و بانیار پلیمر گنبد بود. بر اساس این گزارش 320 تن شمش روی شرکت ذوب تال روی و یک هزار و 100 تن ورق گرم شرکت نورد و قطعات فولادی در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد عرضه 399 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. همچنین 100 تن ذرت دامی برزیل، 100 تن روغن خام سویا آرژانتین، 500 تن شکر سفید کارخانه‌های قند شیروان، نیشابور، کشت و صنعت جوین، اصفهان و پیرانشهر، یک هزار تن گندم خوراکی خوزستان و یک هزار تن گندم دوروم ایلام نیز در این تالار عرضه شد.


رینگ بورس انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز، افزون بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، میعانات گازی پتروشیمی رازی، متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن‌آوران، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه شد. شایان ذکر است که در آغاز جلسه معاملاتی روز دوشنبه هفته جاری، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان‌باری روزانه و کم‌باری روزانه 3 آذرماه 1395 گشایش یافتند و در پایان جلسه معاملاتی دیروز نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان‌باری روزانه و کم‌باری روزانه 7 آبان‌ماه 1395 متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد. درمجموع ارزش کل معاملات روز گذشته در بورس انرژی ایران به 350 میلیارد و 459 میلیون ریال بالغ شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر