جهش همزمان قیمت طلا و دلار

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۷۷۶

روز گذشته به جز نیم سکه و ربع سکه دیگر اقلام طلا، سکه و ارز در ایران و بازارهای جهانی جهش قیمتی را تجربه کردند تا بازار طلا که انتظار می‌رفت به روند کاهشی دو هفته قبل خود ادامه دهد، این‌بار با افزایش قیمت مواجه شود و به نظر می‌رسد این روند تا انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هم ادامه داشته باشد.

سه‌شنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت هفت هزار تومانی، یک میلیون و 109 هزار و 900 تومان خرید و فروش شد. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم در حالی یک میلیون و 9 هزار و 700 تومان ارزش‌گذاری شد که این مهم به معنای افزایش قیمت دو هزار تومانی آن است. نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 558 هزار تومان و 294 هزار تومان خرید و فروش شدند که بر این اساس نیم سکه سه هزار تومان ارزان شد و ربع سکه دو هزار تومان. قیمت هر سکه یک گرمی نیز 186 هزار تومان اعلام شد. نرخ اونس طلا در بازار جهانی، با افزایش شش دلاری، هزار و 270 دلار اعلام شد. به گزارش اقتصاد آنلاین چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال شیکاگو روز دوشنبه اظهار کرد بانک مرکزی امریکا در صورت ادامه بهبود تورم و بازار کار، نرخ‌های بهره را سه دور دیگر تا سال آینده افزایش خواهد داد. شاخص مارکیت از فعالیت بخش تولید امریکا در اکتبر به 2/53 واحد صعود کرد که بالاترین سطح در یک سال گذشته بود، در حالی که فعالیت تجاری در اروپا ماه گذشته با سریع‌ترین روند در سال جاری رشد کرد. آمار اقتصادی در تصمیم‌گیری بانک مرکزی درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره، تاثیر کلیدی دارد. بر اساس گزارش رویترز، با این همه تقاضا برای خرید فیزیکی طلا قوی است. به گفته دانیل هاینس، تحلیلگر گروه ANZ، فضا برای طلا همچنان مثبت است و رشد تورم، ادامه سیاست‌های تسهیل پولی در اروپا و ژاپن و بازده منفی اوراق قرضه دولتی از قیمت این فلز حمایت می‌کند. اما در حال حاضر عامل تاثیرگذاری که به موج جدید صعود طلا کمک کند، وجود ندارد. شاخص دلار امریکا که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز رقیب دنبال می‌کند، پس از اینکه روز دوشنبه به بالاترین سطح در ۹ ماه گذشته صعود کرد، در معاملات سه‌شنبه ثابت بود و در 74/98 واحد ایستاد. قوی‌تر شدن دلار عامل منفی برای طلا خواهد بود زیرا این فلز ارزشمند را که به این ارز معامله می‌شود برای خریداران دارنده ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند. مثقال طلا هم 480 هزار و 850 تومان فروخته شد و ارزش هر گرم طلای 18 عیار نیز 110 هزار و 900 تومان تعیین شد.

در بازار ارز، دلار امریکا سه هزار و 614 تومان اعلام شد و هر یورو نیز سه هزار و 959 تومان در میان خریداران و فروشندگان دست به دست شد. همچنین پوند انگلیس با قیمت چهار هزار و 454 تومان معامله شد و درهم امارات و لیر ترکیه هم به ترتیب 989 تومان و هزار و 196 تومان به بازار عرضه شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر