درآمدهای تخت‌ جمشید کجا هزینه می‌شود؟

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۸۳

پرسپولیس روزهای شلوغی را سپری می‌کند، به دومین فصل ورود گردشگران خارجی وارد شده‌ایم، با این حال اما اوضاع در اطراف مشهورترین اثر جهانی ایران چندان تعریفی ندارد. به گزارش ایسنا، هر گردشگر خارجی برای ورود به تخت جمشید (پارسه) باید ۲۰هزار تومان و هر گردشگر ایرانی باید ۳هزار تومان بدهد اما خدماتی که می‌گیرند، متناسب با پولی که می‌دهند، نیست.

اردیبهشت سال گذشته بود که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراه رییس‌جمهور به استان فارس رفت و در بازدیدی که از تخت جمشید داشت، رسیدگی به دو مجموعه جهانی پرسپولیس و پاسارگاد را از اولویت‌های راهبردی این سازمان ذکر کرد و اقدامات انجام شده برای حفاظت از این دو محوطه را در یک‌ سال گذشته خوب ارزیابی کرد. سلطانی‌فر گفته بود: برای آثار باستانی تخت جمشید و پاسارگاد بودجه دایمی ملی اختصاص یافته است، با این وجود به تازگی محمدمهدی برومندی‌، نماینده مرودشت در مجلس با دادن این تذکر که زیرساخت‌های لازم برای گردشگری تخت جمشید فراهم نیست از دولت درخواست کرده بود؛ درآمدهای گردشگری تخت جمشید به آن برگردد تا مشکلات این اثر جهانی برطرف شود.

او همچنین به بازدید نوبخت و سلطانی‌فر از پرسپولیس اشاره کرده و گفته بود: پس از این بازدید برای نخستین ‌بار در بودجه سال ۹۴ ردیف مستقلی برای تخت جمشید و پاسارگارد اختصاص پیدا کرد ولی متاسفانه به دلیل فقر منابع بودجه‌یی کشور و کسری شدید بودجه ۱۰میلیارد تومانی که برای تخت جمشید در نظر گرفته شده بود در سال ۹۴ تحقق پیدا نکرد و نزدیک به دو میلیارد تومان را اختصاص دادند، در بودجه ۹۵ هم 5/9میلیارد تومان دیده شده که هنوز اختصاص پیدا نکرده است.

هر چند مسعود رضایی‌منفرد، مدیر پایگاه میراث جهانی پرسپولیس در این رابطه می‌گوید: اخیرا از کل اعتبارات سال ۹۵ که برای دو سایت پاسارگاد و پرسپولیس حدود ۱۰میلیارد تعیین شده، یک و نیم میلیارد تومان داده‌اند که صرف امور عمرانی و ساماندهی دو سایت شده است.

او درباره نحوه تخصیص این بودجه با توجه به اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی و اعتراض‌های نماینده مرودشت در مجلس درباره کاستی در این بخش توضیح می‌دهد: این بودجه در گذشته از طریق اداره کل استان تخصیص می‌یافت، چون پایگاه بخشی از این اداره بود اما حالا تفکیک شده و به صورت ملی اختصاص می‌یابد. رضایی‌منفرد درباره محل هزینه‌کرد این اعتبار با توجه به نقدهایی که به وضعیت زیرساخت در این سایت جهانی شده نیز می‌گوید: کارهای عمرانی زیادی انجام شده است. ۶۰ درصد از مسیر بازدید در تخت جمشید تکمیل شده، ورودی‌ها ساماندهی شده، به تازگی ۳۶حلقه سرویس بهداشتی اضافه شده است، ۲۳تابلو اطلاع‌رسانی اضافه شد که جمعا تعداد تابلوهای محوطه پرسپولیس به ۵۶ رسیده و کمبودی از این نظر نداریم. در این میان برخی معتقدند که راهنما و سیستم صوتی برای گردشگران وجود ندارد. بروشورهای «نایاب» تخت جمشید بیشتر به زبان فارسی نوشته شده و تنها در پاره‌یی مواقع می‌توان انگلیسی آن را پیدا کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر