پیوند ایران و جمهوری چک با نیروگاه‌های زباله‌سوز

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۷۶


گروه انرژی| در ادامه دیدار و بازدید هیات‌های اروپایی از وزارت نیرو، روز گذشته نایب‌رییس مجلس سنای جمهوری چک با حمید چیت‌چیان وزیر نیروی ایران دیدار کرد. عمده مباحث طرح شده در این دیدار در زمینه بهره‌گیری ایران از تکنولوژی جمهوری چک در تولید برق بود. البته طبق بررسی‌های «تعادل» از گزارش‌های اتحادیه اروپا، جمهوری چک در میان دیگر کشورهای عضو این اتحادیه، در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر وضعیت «متوسطی» دارد و در رده کشورهایی که مانند سوئد، دانمارک و اتریش در این زمینه پیشتاز هستند، قرار نمی‌گیرد. حمید چیت‌چیان نیز در این دیدار احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز را از اولویت‌های صنعت برق ایران عنوان کرده است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو حمید چیت‌چیان «وزیر نیرو» و «پارمیسل سوبوتکا» نایب‌رییس مجلس سنای جمهوری چک ظهر دیروز در مورد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور در زمینه صنعت آب و برق با یکدیگر رایزنی کردند.

وزیر نیرو در این دیدار گفت: احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز در کلان‌شهرهای و شهرهای شمالی از اولویت‌های صنعت برق ایران است و این زمینه خوبی برای همکاری بین دو کشور می‌تواند، باشد. وزیر نیرو در این نشست با اشاره به ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور اظهار داشت: در کشور عمده تولید برق از گاز طبیعی است و میزان تولید برق اتمی ما در مقایسه با نیروگاه‌های گازی بسیار ناچیز است و تنها 1000مگاوات را در برمی‌گیرد. وی افزود: سابقه همکاری میان دو کشور ایران و جمهوری چک به گذشته‌های دور برمی‌گردد و ما در حال حاضر نیز در زمینه احداث نیروگاه برق‌آبی «خدا آفرین» در شمال غرب کشور با این کشور همکاری داریم. وی تصریح کرد: مسلما در آینده رویکرد تولید برق در کشور ما متفاوت از گذشته خواهد بود؛ چرا که ایران بنا دارد عمده تمرکز خود را در سال‌های آتی روی انرژی‌های تجدیدپذیر بگذارد. چیت‌چیان ادامه داد: کشور ما در کنفرانس پاریس (COP21) متعهد شده تا سال 2030 حدود 7500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند؛ بسیار خوشحال خواهیم شد که شرکت‌های توانمند کشور چک در این زمینه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های توسعه تولید برق، برای ظرفیت‌های بالاتر از 100مگاوات در بخش تجدیدپذیر کشور مناقصه برگزار می‌شود و شرکت‌های مجرب چک می‌توانند در این مناقصه‌ها شرکت کنند. وزیر نیرو تاکید کرد: احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز در شهرهای شمال و کلان‌شهرهای بزرگ کشور از اولویت‌های دیگر ما در سال‌های آتی است و تاکنون نیز 19سایت بزرگ برای احداث این نیروگاه‌ها در نظر گرفته شده است. وی گفت: چنانچه شرکت‌های مجرب جمهوری چک تمایل به فاینانس یا ساخت تجهیزات نیروگاهی این نیروگاه‌های زباله‌سوز را داشته باشند، کشور ما استقبال خواهد کرد. وی تصریح کرد: در تامین تجهیزات و ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز، کیفیت فیلترها برای ما بسیار مهم خواهد بود، چرا که در صورت پایین بودن کیفیت این فیلترها ممکن است باعث آلودگی‌های زیست محیطی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر