چشمک ستاره خلیج فارس به خودکفایی بنزین

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۷۵

گروه انرژی|

ایران یک گام به رویای خودکفایی بنزین نزدیک‌تر شد. بنزین در کشورهای مختلف از اهمیت بالایی در مباحث استراتژیک برخوردار است. دولت‌ها همواره سعی می‌کنند حاشیه‌یی امن در تامین این سوخت فراگیر ایجاد کنند تا خود را از قرار گرفتن در معرض خطرهای تهدید‌کننده در امان بدارند. به همین واسطه است که وارد کردن بنزین، در زمره دیگر واردات قرار نگرفته و مهر خودکفایی در تولید آن، نسبت به دیگر تولیدات اهمیت ویژه‌یی دارد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نقطه مهم اتکای ایران برای دستیابی به این رویا به حساب می‌آید. روز گذشته ستاره خلیج فارس به خودکفایی بنزین ایران چشمک زد. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که عناوینی چون بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین کشور و نخستین پالایشگاه مصرف‌کننده خوراک میعانات گازی را با خود یدک می‌کشد، سال‌هاست چشم انتظار بهره‌برداری است. روز گذشته اما معاون رییس‌جمهور و وزیر نفت مهمان بندرعباس بودند تا رسما بهره‌برداری از واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه را اعلام کنند و شمارش معکوس برای خودکفایی کشور در بنزین آغاز شود. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این مراسم گفت بهره‌برداری از این پالایشگاه افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت داخل را فراهم خواهد کرد. دولت یازدهم در تلاش است تا ستاره خلیج فارس را پیش از به پایان رسیدن دوران خود به افتتاح رسانده و ایران را در تولید بنزین، خودکفا کند. سوختی که تاکنون دردسرهای مختلفی مانند آلودگی‌های ناشی از بنزین پتروشیمی برای ایران رقم زد و مردم نیز همواره نسبت به نوسانات آن به ویژه در قیمت، حساسیت ویژه‌یی نشان داده‌اند.

به گزارش «تعادل» به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، این پالایشگاه با ظرفیت پالایش ٣٦٠ هزار بشکه در روز سومین پالایشگاه و با ظرفیت تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥، بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین کشور به شمار می‌آید که معادل ٥٥ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‎های کشور، بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ١٠٠میلیون لیتر خواهد رسید. تولید بالای این پالایشگاه سبب شد تا جهانگیری و زنگنه متفق‌القول آن را پروژه اولویت‌دار کشور بخوانند. آیین بهره‌برداری از واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، مدیرعامل قرارگاه خاتم‌الانبیا، استاندار و دیگر مسوولان استانی برگزار شد.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری در این مراسم اظهار امیدواری کرد که پروژه طبق برنامه زمان‌بندی شده، هر چه سریع‌تر به پیشرفت مطلوب دست یابد.

جهانگیری ادامه داد: دولت حمایت لازم را برای اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی اعلام شده خواهد کرد. به گفته وی، برای اجرای پروژه‌های ملی از این دست باید مصوبه‌یی در دولت تهیه شود که مسوولان بدون دغدغه به انجام کار بپردازند و درگیر روند اداری نشوند.

معاون اول رییس‌جمهوری انتظار دولت از سهامداران و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را با توجه به اهمیت این پروژه، حرکت بر اساس برنامه برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از فاز نخست و به ترتیب کل پروژه اعلام کرد. وی اعلام کرد، فاز نخست پالایشگاه با ظرفیت تولید ١٢میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ایران در زمینه تامین کل بنزین مورد نیاز کشور به خودکفایی می‌رسد.

زنگنه نیز که روز قبل از آن در حاشیه دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو خبر از نزدیکی ایران به سطح تولید پیش از تحریم داده بود، در این آیین، سراغ بازار بنزین رفت تا نوید روزهای پررونق بنزین را نیز بدهد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت اظهار داشت: با جدیت و پیگیری وزارت نفت و همه سهامداران و حمایت دولت به زودی شاهد بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه با تولید روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، ٤ و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤، روزانه یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ خواهیم بود. وی افزود: راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس جزو اولویت‌های وزارت نفت تعریف شده و هر هفته روند کار را با حضور سهامداران پیگیری خواهیم کرد. زنگنه ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته، تزریق منابع مالی و ورود تجهیزات فاز نخست این پالایشگاه با بیش از ٩٣درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال وارد مدار تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود، گفت: با ظرفیت تولید روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ مجموع تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

وزیر نفت اعلام کرد: فرآورده‎های تولیدی این پالایشگاه همگی استاندارد یورو ٤ و ٥ خواهند داشت و با تکمیل این پالایشگاه ایران به جرگه صادر‌کنندگان بنزین می‌پیوندد.

به گفته وی، بهره‌برداری از این پالایشگاه افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت داخل را فراهم خواهد کرد. زنگنه با اشاره به اینکه پروژه از پیشرفت مطلوبی برخوردار است، افزود: 3 تا ٤ ماه آینده کار بسیار سنگینی برای بهره‌برداری از فاز نخست این پالایشگاه پیش رو داریم که بدون شک با همکاری و هماهنگی همه سهامداران و حمایت وزارت نفت به زودی شاهد به ثمر رسیدن این پروژه ملی خواهیم بود. وی اعلام کرد: با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه تا پایان امسال بقیه فازها به ترتیب به فاصله هر ٦ ماه وارد مدار تولید می‌شود و تا پایان سال ٩٦ شاهد بهره‌برداری از کل این طرح در صورت تامین مالی و رفع مشکلات خواهیم بود.


ستاره خلیج فارس

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، متعلق به شرکت نفت ستاره خلیج فارس است که تبدیل شدن به یکی از پنج شرکت اصلی صادرکننده بنزین در خاورمیانه را در چشم‌انداز خود تعریف کرده است. بنا به اطلاعات pgsoc، ظرفیت این پالایشگاه 360 هزار بشکه میعانات گازی است که در قالب سه فاز 120 هزار بشکه‌یی در نظر گرفته شده است. این پالایشگاه اهداف خود را در غالب تولید در سطح استانداردهای اروپایی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر بر میعانات گازی تولیدی در پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی و جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش‌تر تعریف کرده است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس علاوه بر واحد تقطیر، شامل واحدهایی چون مراکس، بازیابی گاز مایع، تصفیه نفتا و تصفیه نفت سفید نیز است. بنا به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سهامداران این شرکت شامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت و شرکت استار پترو گس اندونزی می‌شود. واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه بنزین یورو ٤ با ظرفیت ١٢ میلیون لیتر، تولید اولیه روزانه چهار میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر گازوئیل، تولید اولیه یک میلیون لیتر نفت سفید و تولید اولیه روزانه ٣٠٠ تن گاز مایع (ال‎پی‎جی) دارد.


جهانگیری در مراسم بارگیری سکوی 17B

اسحق جهانگیری اما علاوه بر حضور در مراسم بهره‌برداری از واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، دیروز در مراسم بارگیری سکوی 17B پارس جنوبی در کنار محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشت. به گزارش «تعادل» به نقل از ایلنا، آخرین عرشه از طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به آب انداخته شد. پیش‌بینی می‌شود عملیات نصب سکوی 17B 20 آبان ماه انجام شود و زمان بهره‌برداری کامل از سکو اوایل اسفندماه خواهد بود.

این گزارش حاکی است، این سکو 2 هزار و 300 تن وزن داشته و ظرفیت تولید گاز در آن 500 میلیون لیتر مکعب در روز معادل 14.5 میلیون متر مکعب است.

همچنین لازم به ذکر است در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این سکو 92.3 درصد بوده که 66 درصد پیش‌راه‌اندازی و 32 درصد از آن نیز راه‌اندازی شده است.

این گزارش حاکی است مجموعه لوله‌کشی انجام شده در سکو 36 هزار اینچ قطر داشته و سهم بخش ایرانی در آن 75 درصد بوده که با 9 میلیون و 423 هزار نفر ساعت کار انجام شده است.

یادآور می‌شود در اسفندماه سال 93 این سکو از

14C به 17B جابه‌جا شده است.

این گزارش می‌افزاید اهداف طرح توسعه فازهای

17 و 18 جنوبی و سکوی 17B تولید روزانه 56.6 میلیون متر مکعب گاز غنی، تولید روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه 1.05 تن گاز مایع LPG، تولید سالانه یک تن اتان و همچنین تولید روزانه 400 تن گوگرد است.

بر پایه این گزارش، تاسیسات دریایی طرح‌های یاد شده شامل 4 سکوی دریایی، 44 حلقه چاه، دو رشته خط لوله 32 اینچ دریایی انتقال گاز و دو خط لوله 4 اینچ دریایی جهت انتقال گلایکول است.

همچنین این گزارش می‌افزاید تاسیسات ساحلی نیز شامل واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات، تثبیت میعانات گازی، 4 ردیف تصفیه گاز شامل واحدهای شیرین‌سازی، نم زدایی، تنظیم نقطه شبنم و مرکاپتان‌زدایی هر کدام به ظرفیت پالایش 500 میلیون فوت مکعب در روز، واحد فشرده‌سازی و تراکم گاز جهت صادرات، واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه‌بندی گوگرد و واحد احیای مونواتیلن گلایکول، مخازن ذخیره‌سازی LPG و... است

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر