توسعه همکاری گردشگری ایران و اتحادیه اروپا

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۶۷


تعادل| در دیدار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و الیزابت بین کوفسکا کمیسیونر بازار داخلی صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های داخلی اتحادیه اروپا، دو طرف ضمن ابراز علاقه نسبت به امضای سند همکاری در زمینه گردشگری بر توسعه همکاری‌ها در این بخش تاکید کردند.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی فر در دیدار با الیزابت بن کوفسکا کمیسیونر بازار داخلی صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های داخلی اتحادیه اروپا، با اشاره به فضای جدیدی که پس از لغو تحریم‌های ناعادلانه در ایران فراهم شده است، اشاره کرد و گفت: امروز شرایطی به وجود آمده است تا جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها به‌طور متقابل از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جهت رشد و توسعه خود استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به مسوولیت‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نقش ویژه این سازمان در فرآیند توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور، تصریح کرد: ایران به لحاظ دارا بودن هویت تاریخی و تمدنی بیش از 10 هزار ساله و با وجود محوطه‌ها، سایت‌ها، بناها و مکان‌های تاریخی و فرهنگی، یک کشور موزه است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

معاون رییس‌جمهور همچنین با بیان سایر ظرفیت‌های گردشگری کشور در بخش‌های مذهبی، طبیعی، سلامت و بوم گردی، اضافه کرد: تنوع اقلیمی ایران که این امکان را به گردشگران می‌دهد تا در عرض یک روز هم امکان اسکی کردن و هم استفاده از آبهای گرم معدنی را داشته باشند، مورد توجه بسیاری از گردشگران است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: بالا بودن سطح کیفی خدمات درمانی و ارزان بودن ارائه این خدمات موجب شده است که در چند سال اخیر، آمار گردشگرانی که برای استفاده از خدمات درمانی به ایران سفر می‌کنند افزایش یابد.

وی همچنین به رشد 10 درصدی گردشگران ورودی به کشور اشاره کرد و گفت: در رابطه با گردشگران ورودی از کشورهای اروپایی ما با رشد 20، 30 و در برخی موارد 40 درصدی مواجه بودیم.

سلطانی‌فر تصریح کرد: براساس سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران ما باید تا 20 سال آینده از 30 میلیون گردشگر میزبانی کنیم، این در حالی است که در 10 سال گذشته به دلیل اعمال تحریم‌های ناعادلانه ما از دستیابی به این هدف عقب ماندیم اما با توجه به نرخ رشد 10 درصدی که امروز شاهد آن هستیم تا 10 سال آینده با جبران این عقب ماندگی به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا خواهیم کرد.

معاون رییس‌جمهور در ادامه به اقدامات صورت گرفته در رابطه با توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: امکان صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع 190 کشور دنیا در 9 فرودگاه کشور، افزایش زمان ویزای فرودگاهی به 3 ماه با قابلیت تمدید 15 روزه، امکان صدور ویزای الکترونیک تا پایان سال 2016 و در دستور کار بودن لغو روادید با سایر کشورها، ازجمله اقدامات مهمی است که در این بخش صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین افزایش هتل‌های 4 و 5 ستاره، افزایش اقامتگاه‌های بوم گردی، نوسازی و گسترش امکانات حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی، ارتقای سطح کیفی خدمات در هتل‌ها و تاسیسات گردشگری در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است و اقدامات بسیار اثربخشی در این زمینه‌ها به انجام رسیده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از چندین همایش و اجلاس بین‌المللی اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی دفاتر اطلاع‌رسانی در کشورهای هدف گردشگری که براساس سوابق روابط با ایران شناسایی شده‌اند از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته و تاکنون 25 دفتر راه‌اندازی شده است، معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران به مردم سایر کشورها از مهم‌ترین اهداف این دفاتر است.

معاون رییس‌جمهور یادآور شد: مسائل بانکی، یکی از مهم‌ترین موضوعات و مشکلات در بخش گردشگری است که امیدواریم ظرف چند ماه آینده شاهد برطرف شدن این موانع باشیم. وی گفت: ما تلاش می‌کنیم تا از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای توسعه صنعت گردشگری و رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی ایران استفاده کنیم. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه بر توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین توسعه همکاری‌ها در بخش گردشگری تاکید کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در بخش گردشگری، امروز فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف اروپایی وجود دارد تا وارد بازار گردشگری ایران شوند.

معاون رییس‌جمهور همچنین بر ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی بخش گردشگری تاکید کرد و گفت: در زمینه توسعه زیرساخت‌های فعالیت‌های گردشگری و امکانات مربوط به این بخش اقداماتی در حال انجام است. سلطانی فر اضافه کرد: امضای سند همکاری بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اتحادیه اروپا، زمینه اجرایی شدن و افق همکاری‌ها در بخش گردشگری را فراهم می‌کند.

ارائه این پیشنهاد از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد استقبال و توجه کوفسکا کمیسیونر بازار داخلی صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های داخلی اتحادیه اروپا قرار گرفت و وی اذعان داشت پیگیری این موضوع به عنوان یکی از موارد بسیار مهم را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

همچنین الیزابت بن کوفسکا کمیسیونر بازار داخلی صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های داخلی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه برای پیگیری بحث‌های مطرح شده در سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ایران، به کشورمان سفر کرده است، گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی ما گردشگری است که اشتغالزایی و درآمدزایی فراوانی را به دنبال دارد. کوفسکا در ادامه افزود: ایران در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگران اروپایی است. چالش‌هایی همچون سرمایه‌گذاری و مهارت در بخش گردشگری اتحادیه اروپا نیز وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های سازمان جهانی گردشگری و همکاری با اینگونه موسسات بین‌المللی این موانع و مشکلات را برطرف کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر