هجدهمین همایش صنایع دریایی آغاز به‌کار کرد

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۵۸

گروه بنگاه‌ها|

هجدهمین همایش صنایع دریایی با حضور امیردریابان شمخانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، معاون وزیر راه‌وشهر‌سازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور و جانشین وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی کشور 27مهر در سالن همایش‌های کیش افتتاح شد.

در ابتدای این همایش علی‌اصغر مونسان با بیان اینکه کشور پهناور ایران با مرزهای طولانی آبی به لحاظ برخورداری از منابع عظیم دریایی یکی از کشورهای مستعد دنیاست، افزود: باوجود پیشرفت‌های چشمگیری که در سال‌های بعد از انقلاب در حوزه بهره‌برداری از دریا و توسعه صنایع مرتبط شده است به‌نظر می‌رسد قابلیت‌ها و استعداد‌های کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد دریایی بسیار بیش از دستاوردهای حاصله بوده و هنوز کشور ایران به مقام و جایگاه اصلی خود در سهم جهانی‌اش از منابع دریایی نرسیده است.


نمایشگاه بیانگر خودباوری و ابتکار تخصص دریایی است

وی در ادامه گفت: خوشبختانه موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و ژئوپلیتیک کشور فضای کافی برای افزایش فعالیت‌ها و اقدامات توسعه‌طلبانه در این صنعت مهم فراهم کرده و از این رو می‌توان مسیر ترقی کشور و تولید ثروت را با تمرکز بیشتر در حوزه حاشیه سواحل به‌ویژه سواحل جنوب کشور بیشتر کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری و هم‌قدم با دولت تدبیر و امید در مسیر توسعه فراگیر و با هدفی عالی تحت استراتژی «اقتصاد مقاومتی» قرار گرفته است، اقتدار کشور در گذر از این مسیر در پشتیبانی مردم از دولت و خدمتگزاران نظام نمود یافته و این راه همان راهی است که متخصصان، مهندسان و کارگران این عرصه می‌پیمایند.

وی ضمن اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه صنایع دریایی در کیش گفت: این نمایشگاه همان خودباوری، ابتکار و تخصص دریایی ایران است. وی افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها این فرصت را برای متخصصان ایجاد می‌کند تا با فعالیت‌ها و اقدامات همکاران خود در سایر شرکت‌ها و موسسات و همچنین نهادهای دولتی و خصوصی و صنایع بین‌المللی دریایی از کشورهای مختلف آشنا شده و با آنان به تبادل‌نظر بپردازند و بتوانند ضمن بهره‌مندی از توان علمی یکدیگر، در جهت اعتلای هرچه بیشتر این صنعت همکاری‌های مشترک را آغاز کنند.

مونسان اعلام کرد: جزیره زیبای کیش در میانه خلیج‌فارس پیوندی عمیق با دریا دارد، فرح‌بخشی و لطافت این منطقه گردشگری نه‌تنها سالانه بیش از یک‌ونیم‌ میلیون گردشگر را به خود می‌خواند، بلکه تاسیسات دریایی آن، هم‌تراز با بسیاری بنادر توسعه‌یافته دیگر، مستعد برقراری روابط تجاری گسترده با سایر نقاط تجاری دنیاست.

وی درخصوص وجه مهم اقتصاد دریایی کیش گفت: این وجه مهم مربوط به توسعه بندر صیادی و بندر تجاری کیش است به‌طوری که این منطقه را به لحاظ ساختاری برای پردازش کالا از طریق ری اکسپورت و صنایع تبدیلی آماده می‌کند. بدین لحاظ اهمیت این بندر تجاری و توسعه آن یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش است. در همین راستا با اختصاص سهم عمده‌یی از بودجه عمرانی کیش به این بخش، توسعه این بندر تا پهلوگیری شناورهای 35هزار تنی هدف گرفته شده و به‌نظر می‌رسد تا بهره‌برداری از این طرح ملی زمان زیادی باقی نمانده است.


نگاه ملی رسانه‌ها برای پیگیری حقوق برجامی

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح روزگذشته در هجدهمین همایش صنایع دریایی در جزیره کیش گفت: بهره‌مندی توسعه‌محور از ظرفیت‌های گسترده دریا، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در حوزه تامین امنیت، شکوفایی اقتصادی و تعالی علمی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بااشاره به اهمیت راهبردی کریدورهای آبی و موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی کشورمان در دسترسی به آب‌های آزاد و قرار گرفتن در کانون انرژی جهان افزود: ارزیابی مولفه‌های موازنه قدرت نشان می‌دهد که امروز تهدیدات ترکیبی دریاپایه در بخش‌های نظامی، اقتصادی و توسعه‌یی منافع حیاتی جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت تبدیل کردن تهدیدات جدید به فرصتی برای منسجم کردن ظرفیت‌های بالقوه کشور در حوزه دریا افزود: برای مدیریت شرایط موجود و ایجاد تغییرات متناسب با تامین منافع کشور، ‌باید تمام نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط با درک شرایط جدید راهکارهای مواجهه هوشمند با متغیرهای نوین را در دستور کار خود قرار

دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بااشاره به سبک بومی ایجاد شده در صنایع دریایی بخش دفاع که موجب شکل‌گیری قدرت منحصر به‌فرد دریایی برای جمهوری اسلامی ایران شده است، اظهار داشت: پیوند هدفمند میان نیروهای مسلح و مجموعه توان علمی، صنعتی و دانشگاهی در بخش‌های دولتی و خصوصی امکان بهره‌گیری از مسیرهای میان‌بر برای پشتیبانی از راهبردهای دریایی کشور را فراهم می‌کند.

دریابان شمخانی با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی باید در شرایط پسابرجام استفاده بیشتری از ظرفیت‌های گسترده دریا داشته باشند، خاطرنشان کرد: منابع دریا این فرصت را به اقتصاد ملی می‌دهد تا باوجود محدودیت منابع و کمیابی آن در زمین، تولید کالاهای سرمایه‌یی و مصرفی افزایش یافته و از این مسیر ایجاد اشتغال و تولید ثروت شود.

شمخانی، شرایط پسابرجام را واجد فرصت‌های جدید برای بهره‌گیری از قابلیت‌های دریاپایه کشور عنوان کرد و اظهار داشت: صاحبان تریبون‌ها، رسانه‌های گروهی و صاحب‌نظران کشور باید با نگاه ملی و غیرسیاسی از فضای نقدهای دوران مذاکرات به سمت پشتیبانی از دولت برای پیگیری مصرانه حقوق برجامی کشور حرکت کنند.

نماینده مقام معظم رهبری افزود: نباید مطالبات مسوولان سیاسی و اقتصادی کشور از طرف‌های خارجی به اعتراف کردن به شکست تعبیر شود و با متهم‌سازی کارگزاران خدوم کشور زمینه پیگیری مطالبات قانونی کشور از طرف‌های مذاکره‌کننده محدود و تامین منافع کشور تحت‌تاثیر رقابت‌های سیاسی قرار بگیرد.

وی افزود: به شهادت تاریخ، کشور ایران همواره مهد تمدن دریایی بوده و در دریا با اهداف اقتصادی حضور معنی‌دار داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: سواحل، ثروت‌های بالقوه‌یی هستند که نیازمند توجه و سیاست‌گذاری صحیح برای مدیریت توانمندی‌ها و به‌کارگیری استعدادهاست.

شمخانی افزود: جای تاسف دارد که در برخی سواحل ما وضعیت معیشتی مردم دچار مشکل است و این به‌معنای عدم بهره‌گیری مناسب از فرصت‌ها و هدر رفتن ثروت ملی است.

وی بااشاره به اینکه پرداختن حقیقی به توسعه همه‌جانبه دریامحور، موجب برون‌رفت جامعه ما از وضعیت دشوار فعلی می‌شود، تاکید کرد: آبادانی سواحل جنوبی و توسعه آنها به تنهایی پاسخگوی بسیاری از تهدیدات و تضمین‌کننده منافع و امنیت ملی خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: منافع دریا برای همه است و از امکانات و فرصت‌های آن در عرصه‌های علمی، اقتصادی، تجاری و دفاعی باید استفاده شود و هر نهاد، سازمان و دستگاهی که در این زمینه پیشگام باشد و به کشور و مردم نفع بیشتری برساند در اقتصاد مقاومتی پیشگام است.

دریابان شمخانی با یادآوری قدرت و دستاوردهای نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران در دفاع از مرزهای آبی کشور از ساحل تا آب‌های آزاد بین‌المللی تاکید کرد: حضور نظامی ایران در خلیج‌فارس موجب تامین و تضمین امنیت و ایجاد زمینه‌های گسترش تجارت و تردد ایمن نفتکش‌ها شده است.

برجام فرصت‌های تازه‌ای را در حوزه دریانوردی گشوده است

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در این همایش گفت: بحث دریا و توسعه دریامحور امروز در باورهای جامعه ما در حال مطرح شدن است البته این راه طولانی است و ما نیاز به عبور از مسیرهای سخت و طولانی در این زمینه داریم.

وی راه‌اندازی این همایش بعد از برجام را شاهدی بر اتفاقات خوب این دوره خواند و اظهار کرد: این همایش و مجموع اقداماتی که طی یک‌سال گذشته در دریا انجام شده، شاهد بسیار خوبی بر این است که درهای زیادی برای فعالیت در کشور ما گشوده شده و مسیرها و فرصت‌های بسیاری را برای فعالیت به‌ویژه در حوزه دریا باز خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور توجه به بخش دریانوردی را در برنامه ششم توسعه خواستار شد و گفت: موضوع دریا به‌عنوان یکی از موضوعات مهم برنامه ششم توسعه است که مورد تاکید نیز قرار گرفته و امیدواریم نمایندگان مجلس به توسعه دریامحور در برنامه ششم توجه کافی داشته باشند و در فرصت تدوین برنامه به موضوعات اشاره شده توجه شود.

وی سهم دریا و صنایع دریایی را بالغ بر 17میلیارد دلار خواند و اظهار کرد: سهم درآمد بخش دریایی کشور اعم از حوزه نفت و گاز، حمل‌ونقل، شیلات و مجموعه دریایی مجموعا 17میلیارد دلار است لذا در یک نگاه همه‌جانبه و عمومی در زمینه دریا و حوزه‌های مختلفی که اشاره کردم، یک توسعه متناسب و متوازن و همگون را نیازمند هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی رقابت در حوزه دریا را فشرده خواند و گفت: رقابت یکی از موضوعات مهمی است که در عرصه صنعت دریا تفاوت ایجاد می‌کند لذا امکان اینکه محدودیت‌های داخلی و ملی را برای رشد این صنعت بیشتر باز کنیم، نیاز است.

سعیدنژاد تاکید کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار در بخش دریایی کشور داشته باشیم چاره‌یی جز این نداریم که صنایعی قوی و با دانش در کشور داشته باشیم و آنها را حمایت کنیم اما نمی‌توانیم بگوییم که نگاه دریامحور داریم و همواره برای تامین و توسعه این بخش‌ها وابسته به واردات باشیم.

وی توجه به آموزش و دانشگاه‌ها را یک نیاز خواند و افزود: توسعه دانشگاه‌های دریایی و صنعت دریایی یک ضرورت است که البته درراستای آن قدم‌هایی برداشته شده اما متاسفانه تعداد دانشجویان این حوزه تناسبی با سیاست‌های اعلام شده کشور، ندارد. سعیدنژاد از بازبینی این بخش نسبت به تعرفه‌های بندری خبر داد و گفت: ایجاد فضای رقابتی در فعالیت‌های تجاری و حمل‌ونقل دریایی یک نیاز دیگر است لذا در آینده نزدیک یک بازنگری مجدد درمورد تعرفه‌های بندری خواهیم داشت و بخش‌هایی را که قابلیت رقابت دارند و

بازار محورند، حمایت کنیم.

شایان ذکر است هجدهمین همایش صنایع دریایی و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی از 27 تا 30مهر در جزیره کیش برپاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر