آغاز مذاکرات محرمانه طالبان و افغانستان در قطر

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۴۰

گروه جهان

چند منبع ارشد در طالبان و دولت کابل اعلام کردند: طالبان و نمایندگان دولت افغانستان مجددا مذاکرات غیرعلنی و محرمانه خود را در قطر آغاز کرده‌اند. به نوشته گاردین، یکی از منابع طالبان گفته است: «انتظار می‌رود محمد یعقوب، پسر ملا عمر، رهبر سابق طالبان به زودی به گروه دوحه ملحق شود، اقدامی که بیش از پیش قدرت و اختیارات هیات دیپلماتیک طالبان در قطر را افزایش خواهد داد.» به گفته یکی از اعضای شورای رهبری طالبان موسوم به «کمیته»، هیچ مقام پاکستانی در نشست‌های انجام شده در اکتبر یا سپتامبر شرکت نداشته است. وی گفته است: «اسلام‌آباد بخش عمده‌یی از نفوذ سنتی خود را بر جنبش طالبان از دست داده اما یکی از دیپلمات‌های ارشد امریکا در این نشست‌ها حضور داشت.» مسوولان امریکا در افغانستان درباره این ادعا هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

این مقام طالبان گفته است: «دور نخست این نشست‌ها که اوایل سپتامبر برگزار شد، بسیار مثبت بود و در فضای عاری از مشکل و تنش صورت گرفت به‌طوری که ملا عبدالمنان آخوند، رییس هیات طالبان در قطر دیدار رودررویی را با محمد معصوم استانکزای، رییس سازمان اطلاعات افغانستان داشته است.» آن‌گونه که مشخص شده، دور دوم این نشست‌ها نیز با وجود ادامه درگیری میان نیروهای دولت کابل و شبه‌نظامیان طالبان اوایل اکتبر برگزار شده است.

با وجود درگیری‌های مداوم، کابل همچنان در تلاش است تا به یک راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ با طالبان دست یابد. اگرچه یکی از مقامات دولت کابل تایید کرد که استانکزای اخیرا دست‌کم یک سفر به دوحه داشته اما سخنگوی اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان و اسماعیل قاسم‌یار، یکی از مقامات ارشد شورای عالی صلح که ناظر بر مذاکرات صلح است به انجام این نشست‌ها اذعان نکرده‌اند. قاسم‌یار گفته است: «با توجه به بی‌میلی دیرینه طالبان برای دیدار مستقیم با نمایندگان دولت کابل، حضور یک مقام امریکایی به محتمل بودن این نشست کمک می‌کند. اگر طالبان، امریکا و دولت افغانستان بتوانند نشست‌های اولیه برگزار کنند، پایه قوی برای تحولات مثبت آتی ایجاد می‌شود.»

وی تاکید کرده است: «ملا عبدالمنان آخوند به‌طور ویژه از جانب شورای رهبری طالبان به دوحه اعزام شده تا بر اهمیت پیوستن به این مذاکرات تاکید کند. حضور او این مذاکرات را قابل توجه‌تر کرده و نشان می‌دهد که شاخه‌های نظامی و سیاسی طالبان در یک جناح هستند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر