ملاحظات فرهنگی دولتمردان ایران منجر به کاهش سرمایه‌گذاری شد

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۳۵

گروه تشکل‌ها

«تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سبب شد که سرمایه‌گذاران با تحلیل‌های اقتصادی مشاوران و کارشناسان خود بازارهای موجود در ایران را محدود و کوچک ارزیابی کنند و در بررسی‌های خود و ارتباط با محدودیت‌های ارتباطات اقتصادی و تجاری، ایران را با جامعه بین‌الملل به نگرانی و تشویش مبتلا کردند. از طرفی دیگر قوانین سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذار در ایران نیازمند تدوین و اصلاح مجدد است که این اقدام سبب کاهش اضطراب ناشی از ناامنی و عدم تضمین برای برگشت سرمایه خواهد شد.» این جمله‌ها بخشی از صحبت‌های احمد اصغری قاجاری، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنعت و معادن ایران است که وی درباره معضلات بروکراسی‌های اداری درباره جذب سرمایه‌گذار خارجی گله و شکایت دارد و می‌گوید: « قوانین دست و پا گیر و بروکراسی‌های حاکم بر اداره‌ها از مهم‌ترین عوامل تشدید خطر برای سرمایه‌گذاری در این صنعت به شمار می‌رود که راه‌حل‌های گوناگونی مثل تشکیل پنجره واحد در سازمان‌های ذی ربط راهگشای این آسیب‌هاست و بنده به عنوان رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنعت و معادن ایران درصدد برطرف کردن این نوع معضلات هستم. » ماحصل گفت‌وگوی تعادل را درباره اقدام‌های تشکلی در دوران پسابرجام برای تقویت صنعت گردشگری می‌خوانید:


آقای اصغری، در این سال‌ها ما شاهد گسترش صنعت گردشگری هستیم. حال باتوجه به مذاکرات بین‌المللی میان ایران و گروه 1+5 ورود سرمایه‌گذاران را به صنعت گردشگری ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟

باتوجه به گسترش بی‌سابقه صنعت گردشگری شاهد هجوم سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این صنعت هستیم، این رویکرد چهره جهانی پیدا کرده و سبب به وجود آمدن فرصت‌های بی‌شمار در موضوع‌ها و حیطه‌های مختلف گردشگری شده است. البته همواره به وجود آمدن فرصت در کنار تهدید و ایجاد خطر و ریسک است و این صنعت نیز درجایگاه بین‌المللی خود آسیب‌ها و ریسک‌های مخاطره آمیزی را در پی دارد، بسیاری از کشورها با مطالعات دقیق فرصت‌ها و امکان سنجی آنهادر پی جذب سرمایه‌گذار و توسعه زیرساخت‌های گردشگری خود هستند.

حال باتوجه به صحبت‌های شما مبنی براینکه کشورها با مطالعات دقیق فرصت‌ها و امکان سنجی در پی جذب سرمایه‌گذار و توسعه زیرساخت‌های گردشگری هستند. طی دهه‌های اخیر فعالیت دولتمردان و تشکل‌ها را برای شناساندن صنعت گردشگری به سرمایه‌گذاران خارجی چطور ارزیابی می‌کنید؟

هریک از این کشورها دارای وضعیت اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی، سیاسی و فرهنگی منحصر به فرد هستند که این خود تعیین‌کننده میزان دستیابی به موفقیت در عرصه‌های تجاری و جذب توریست ورودی است. گاهی این عوامل (وضعیت اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی، سیاسی و فرهنگی) به عنوان نقاط قوت در جذب گردشگر سبب کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری‌های مربوطه می‌شوند و گاه این عوامل به عنوان ابزار تهدید‌کننده سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند؛ بطور مثال در سال‌های اخیر سیاست‌های غلط کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه در حمایت و تایید فعالیت‌های تروریستی یا سیاسی برخی از گروه‌ها سبب کاهش چند درصدی ورود گردشگر به این کشور شده است که این عوامل بر زنجیره تامین سرمایه‌گذار در صنعت گردشگر، هتلداری و حمل و نقل تاثیر مستقیم و منفی داشته است. شرایط سیاسی دولت‌ها همواره تهدید بزرگی برای سرمایه‌گذاران در این صنعت به شمار می‌آید و بی‌ثباتی یا تغییر در روابط بین‌الملل بین کشورها و دولت‌ها سبب بالا رفتن میزان ریسک و خطر برای بهره وری و سودآوری سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را به دنبال دارد. حال دراین راستا باید گفت که کشور ما هم از جاذبه‌های متنوع گردشگری را داراست و بنابراین با رقم خوردن دوران برجام این صنعت نیز به شکوفایی خواهد رسید، اما در این راستا ما نیازمند فعالیت‌های هم گام دولت و تشکل‌ها هستیم. دولت در این بازه زمانی باید درصدد تامین زیرساخت‌های موجود باشد.

به گفته کارشناسان تشکلی این روزها ما شاهد رقابت کشورها برای به وجود آمدن بازارهای جدید هستیم. حال در دوران برجام تشکل‌های فعال ایرانی در این عرصه برای ربودن گوی رقابت نسبت به کشورهای همسایه از جمله دوبی و ترکیه چه برنامه‌هایی را اتخاذ کرده است؟

همانطور که خود شما هم اشاره کردید این روزها رقابت بر سر به وجودآمدن بازارهای جدید برای مقاصد گوناگون گردشگری وجود دارد که این موضوع نیز از دیگر تهدید‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت است. درواقع با نگاهی به کشورهای همسایه این موضوع را به خوبی درک خواهیم کرد که در شکوفایی و افول یک سرمایه‌گذاری در گردشگری مقاصد نو همواره تعیین‌کننده هستند. ترکیه با ایجاد سواحلی آرام و احداث هتل‌هایی با امکانات بسیار زیاد تفریحی و رفاهی موفق به جذب بسیاری از گردشگران اروپایی و آسیایی شد که عواید و سودهای حاصل از این بازارهای نو و منحصربه فرد سبب شکوفایی و رشد اقتصادی بالا در این کشور شد؛ این موضوع درحالی است که بسیاری از کشورهای همسایه در این رقابت دچار ضعف‌های شدیدی شده و سرمایه‌گذاری در معرض تهدید قرار گرفته است. البته در شرایط کنونی وضعیت سیاسی کشور ترکیه عامل بزرگ هراس و ناامنی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها شده است. این عوامل چند سویه با تاثیرگذاری بر یکدیگر زمینه‌های ایجاد ریسک و خطر در این صنعت پر رونق را ایجاد می‌کند. درواقع، ریسک‌های مختلف سرمایه‌گذاران را دچار ترس و وحشت کرده که از جمله آنها مسائل فرهنگی و امنیتی است که مورد دغدغه همه دولت‌ها و کشورها است که دراین میان به نظر می‌رسد که در بسیاری از کشورهای درحال توسعه هرچند به لحاظ جغرافیایی و تاریخی دارای جاذبه‌های گوناگون هستند اما هنوز به لحاظ فرهنگی آمادگی پذیرش گردشگران و ارائه خدمات مناسب به آنها را ندارند و این مساله باعث ایجادتریدد کاهش ریسک‌پذیری در سرمایه گذاران علاقه‌مند می‌شود. بنابراین یکی از وظایف مهم برای جذب توریسم و گردشگران خارجی در دوران پساتحریم فراهم کردن موضوع‌های فرهنگی است که این عامل (تقویت بخش فرهنگ) خود عاملی برای رونق گرفتن این صنعت و ورود سرمایه‌گذاران به این عرصه به شمار می‌رود.

حال عواملی که منجربه تهدید رشد و توسعه این صنعت می‌شود، ‌چیست و چه راهکارهایی برای برون رفت از شرایط منفی برای این صنعت در نظر دارید؟

با نگاهی به وضعیت فعلی ایران در جامعه بین‌المللی چند عامل تهدید آمیز برای رشد و توسعه صنعت گردشگری شناسایی شده است. از جمله این عوامل می‌توان به فعالیت‌های منفی و مخرب کشورهای غرب علیه دولت و مردم ایران اشاره کرد که از تبعات این فعالیت‌ها موضوع ایران هراسی و ترس از فضای جامعه ایرانی و امنیت سفر است. متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از این تحرکات منجربه تاثیرگذاری بر افکار گردشگران خارجی و سرمایه‌گذاران این صنعت شده و آنها ایران را مقصد ناامن و بی‌ثبات در این زمینه می‌بینند. از سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سبب شده که سرمایه‌گذاران با تحلیل‌های اقتصادی مشاوران و کارشناسان خود بازارهای موجود در ایران را محدود و کوچک ارزیابی کنند و در بررسی‌های خود و ارتباط با محدودیت‌های ارتباطات اقتصادی و تجاری، ایران را با جامعه بین‌الملل به نگرانی و تشویش مبتلا کردند. از طرفی دیگر قوانین سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذار در ایران نیازمند تدوین و اصلاح مجدد است که این اقدام سبب کاهش اضطراب ناشی از ناامنی و عدم تضمین برای برگشت سرمایه خواهد شد. قوانین دست و پا گیر و بروکراسی‌های حاکم بر اداره‌ها از مهم‌ترین عوامل تشدید خطر برای سرمایه‌گذاری در این صنعت به شمار می‌رود که راه‌حل‌های گوناگونی مثل تشکیل پنجره واحد در سازمان‌های ذی ربط راهگشای این آسیب‌هاست و بنده به عنوان رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنعت و معادن ایران درصدد برطرف کردن این نوع معضلات هستم.

در صحبت‌های بالا به تقویت بحث‌های فرهنگی اشاره کردید. حال دولتمردان در راستای فرهنگ‌سازی برای صنعت گردشگری چه اقدام‌هایی را تا به امروز رقم زده‌اند؟

در چشم‌انداز جغرافیایی و اقلیمی ایران نیز تهدید‌هایی مانند از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی و حیات وحش و تخریب دریاچه‌ها و تالاب‌ها نیز دیده می‌شود که سرمایه‌گذاری در بخش اکوتوریسم را دچار تزلزل و ضعف می‌کند که برنامه‌ریزی قوی و صحیح دولت برای حفظ، نگهداری و واگذاری آنها از راه‌حل‌های موجود است. ملاحظات فرهنگی ایران نیز سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را دچار مخاطره می‌کند، تبلیغات صحیح و سعی در نشان دادن چهره صلح جهانی از ایران و شرکت موثر در رویدادهای گردشگری جهان برای معرفی فرهنگ و آداب و سنن ایرانی با تدوین محتوای درست و قوی از راهکارهای خوب سرمایه‌گذار و به حداقل رساندن ریسک آنها است.

و اما حرف آخر...

ما در اتاق بازرگانی ایران با ارتباطات گسترده با هیات‌های تجاری و اقتصادی خارجی و داخلی سعی بر آن داریم تا ضمن معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، نقش عامل حمایتی و تشویق‌کننده برای جذب و هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت صنعت گردشگری ایفا کنیم. ماهیت مشاوره‌یی و حمایتی اتاق بازرگانی ایران این امکان را به ما می‌دهد که تسهیل‌کننده و روان‌کننده جریان سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار خارجی باشیم و در این رابطه به عنوان بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی ارتباط موثر و پایدار بین بخش خصوصی و دولت را برقرار کنیم. گزارش‌ها و مطالعات کارشناسان و مشاوران اتاق بازرگانی همواره روشنی بخش تصمیم‌گیری‌های دولت بوده و همه سعی و تلاش ما رشد شکوفایی بیشتر این صنعت در ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر