چرخش توجه سهامداران به سوی صنایع خودرویی

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۳۲

گروه بورس

معامله‌گران بورس تهران روز گذشته نظاره‌گر بازاری متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی بود؛ بازاری که اگرچه گروه خودرویی‌ها را بیش از هر گروه دیگری زیر نظر گرفت اما همچنان به تک سهم‌ها و بازار دومی‌ها اعتماد بیشتری دارد.

به گزارش «تعادل» بازار سهام دیروز ترجیح داد تا نظاره‌گر بازاری متعادل و به نسبت کم حجم در اغلب نمادهای معاملاتی با متعادل شدن قیمت‌ها در محدوده صفر تابلو باشد. بازاری که اگرچه نیم‌نگاهی به خودرویی ها داشت اما با توجه به مجامع سالانه و در عین حال فوق‌العاده برخی شرکت‌های مهم در روزهای آتی و دغدغه‌های سهامداری در گروه بانک‌ها دیروز ترجیح داد تا به بازار دومی‌ها و تک‌سهم‌های برخوردار از نسبت پایین سهام شناور اقبال نشان دهد.

هر چند که بازار نشان می‌دهد شرایط کنونی را برای جمع‌آوری سهام شرکت‌‌های بنیادی مناسب می‌داند. دیروز در گروه پتروشیمی‌ها نیز برخی تک‌سهم‌های این گروه شاهد نوسانی شدن قیمت‌ها بودند، در این گروه احتمال حضور ایتالیایی‌ها در برخی پروژه‌های پتروشیمی جم در کنار روند رو به رشد سودآوری این شرکت کوچک متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری باعث شد تا در روندی متعادل و روی دامنه مثبت قیمت‌ها خریدار حقوقی اقبال بیشتری نسبت به حقیقی‌ها نشان دهند. در گروه معدنی‌ها نیز همچنان سنگ‌آهنی‌ها به دلیل افزایش وزن متغیرهای غیرسیستماتیک نسبت به سیستماتیک در این گروه شاهد اقبال خریداران اغلب حقوقی است.


داد و ستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه 27مهر ماه 95 با افزایش 142واحدی به رقم 77هزار و 849 واحد رسید. شاخص کل ‌هم وزن اما با رشد 74واحدی عدد 15هزار و 225واحد را برای خود ثبت کرد. دیروز شاخص‌ سهام آزاد شناور با 193واحد افزایش عدد 86 هزار و 658 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز درحالی با رشد 2واحدی به رقم 54 هزار و 521 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 880 واحد افزایش عدد 169هزار و 972واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی جم با 51 واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 25واحد و پتروشیمی فجر با 23واحد افزایش،‌ بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 29واحد، فولاد مبارکه با 18واحد و پالایش نفت بندرعباس با 15واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 211.5میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 857 میلیون و 494هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 66 هزار و 676 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران،‌ آهنگری تراکتورسازی ایران، ‌صنایع ریخته‌گری ایران، مهندسی نصیر ماشین، خوراک دام پارس، سرمایه‌گذاری خوارزمی، سیمان کردستان و حق تقدم آن از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی ایران تایر، ‌داروسازی زاگرس، فارمد پارس، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری توسعه عمران استان کرمان، بیمه کارآفرین، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، اوراق اجاره «صمپنا»، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، حفاری شمال، مجتمع کشت و صنعت چین‌چین، ‌کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، حق‌ تقدم خرید سهام داروسازی فارابی و اوراق مرابحه فولاد مبارکه متوقف شدند. روز گذشته 230میلیون سهم میدکو به ارزش بیش از 46میلیارد تومان روی صفر تابلو کد به کد شد. کمتر از 30میلیون سهم صنعتی دریای ایران اما به ارزش بیش از 7.5میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده کد به کد شد. 28.5میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن نیز به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان روی صفر تابلو کد به کد شد. 16میلیون سهم گسترش سهم صنایع آذرآب نیز به ارزش کمتر از 4میلیارد تومان کد به کد شد. براساس این گزارش 12.5میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش بیش از 2میلیارد تومان به کدهای درون گروهی انتقال داده شد. کمتر از 7میلیون سهم ایران ترانسفو اما به ارزش 11میلیارد تومان روی صفر تابلو کد به کد شد.


وضعیت معاملات بازارهای فرابورس

در جریان بازار دیروز فرابورس ایران شاهد افزایش حجم معاملات به 498میلیون ورقه بهادار بودیم. دیروز، سه‌شنبه 27مهر ماه بالغ بر 498میلیون ورقه در 23هزار و 588 دفعه در بازارها دادوستد شد که ارزش آن به بیش از 174میلیارد تومان رسید. شاخص فرابورس نیز در ادامه روند رو به رشد خود افزایش بیش از 4واحدی را تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس در ارتفاع 827 واحدی بایستد. نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان و نیروی برق دماوند درحالی دیروز بالاترین تاثیر مثبت تا سقف حداکثر 3.5واحد را بر آیفکس گذاشتند که در سمت مقابل نماد شرکت‌های پالایش نفت شیراز، مدیریت انرژی امید تابان هور و پالایش نفت تهران تا سطح یک واحد تاثیر منفی بر این نماگر داشتند.

بررسی معاملات نمادهای پربازدید دیروز نیز نشان می‌دهد، نماد «ذوب» از گروه فلزات اساسی و دو نماد «دماوند» و «وهور» از گروه عرضه برق، گاز بخار و آب گرم به ‌عنوان پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی در بازار سهام فرابورس ایران بودند که دو نماد اول با رشد قیمتی و نماد «وهور» با افت قیمتی همراه شدند. از سوی دیگر نمادهای «شاوان»، «شلیا»، «کرمان» و «گوهران» تا سقف حداکثر 5 درصد بالاترین رشد قیمت و در سمت مقابل نمادهای «شراز»، «وهور»، «کیمیا» و «بساما» با بیشترین ریزش قیمت روبه‌رو شدند.در این میان نماد صنایع گروه کاغذ پارس با معامله 24میلیون سهم به ارزش 7میلیارد تومان بالاترین حجم و ارزش معاملات را در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه تجربه کرد.

از دیگر رخدادهای دیروز بازار سهام فرابورس (بازارهای اول، دوم و پایه) همچنین می‌توان به توقف نمادهای معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، بیمه کارآفرین و شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور در پایان معاملات اشاره کرد. بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران نیز روز گذشته نقل و انتقال 691 هزار ورقه به ارزش بیش از 66.5 میلیارد تومان را تجربه کرد. نماد اوراق اجاره چادرملو با دادوستد 160هزار ورقه به ارزش 16میلیارد تومان با ثبت بالاترین میزان حجم و ارزش معاملاتی، صدرنشین این بازار قرار گرفت. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز کماکان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مسیر نزولی قرار گرفت به طوری که قیمت هر ورقه تسه بین81 هزار تا 85 هزار تومان دادوستد شد.


عرضه های بورس کالا

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز گذشته، عرضه 39هزار و 305 تن انواع مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی بانیار پلیمر گنبد، اروند، امیرکبیر، ایلام، آبادان، آریا ساسول، بندر امام، تبریز، تخت جمشید، تندگویان، جم، رجال، شازند، غدیر، قائد بصیر، لاله، تخت جمشید پارس و پلی پروپیلن جم را تجربه کرد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه 10هزار تن تختالc شرکت فولاد هرمزگان جنوب بود. براساس این گزارش 600 تن قیر، 6 هزار تن گوگرد، 3هزار تن لوب کات و 29هزار تن وکیوم باتوم نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. بر این اساس 110تن سبد میلگرد 32تا 10 A3 شرکت فولاد آذربایجان و 483تن سبد میلگرد مخلوط شرکت ذوب آهن اصفهان، 200تن کک متالورژی شرکت کک سازی زرند و 10کیلوگرم شمش طلای معدن موته نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر