سنجش ارتباط حقوقی ایران و امریکا با خط‌کش پارلمان

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۱۶

طرح تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی ایران در امریکا تصویب شد


صحن علنی مجلس، دیروز کار خود را با رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی در مورد لایحه موافقتنامه انتقال محکومان به حبس بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان که از شورای نگهبان اعاده شده بود، آغاز کرد. در ادامه بهارستانی‌ها تحقیق ‌و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی بین دول ایران و امریکا را به رای گذاشتند و سرانجام با تقاضای تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت ایران در رابطه با کشور ایالات متحده امریکا و مقایسه داده‌ها و ستانده‌های این حقوق براساس پیگیری‌ها، برنامه‌ها و احکام صادر شده در محاکم بین‌المللی با 182رای موافق، 11رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 248نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند. پس از تصویب این طرح یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دشمنی‌ای که امریکا همیشه با ایران داشته است، آشکار بوده و این کشور بعد از تحریم‌ها نیز راهبردی برای غارت اموال جمهوری اسلامی ایران در محاکم حقوقی شکل داده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به عنوان یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت ایران در رابطه با کشور ایالات متحده امریکا افزود: مغایر شأن مجلس نیست که به سوالات نمایندگان پاسخ داده نشود. تاکنون 1500ماموریت برای پیگیری این پرونده‌ها به بیش از 20کشور خارجی برای 400 الی 500 نفر داده شده است، توافق دیگری در سال 1373 با امریکایی‌ها انجام شده که به مجلس نیامده است که طبق آن توافق امریکا می‌تواند اموال منقول ایران را تسویه کند. وی به عنوان یکی از موافقان تصویب این تحقیق و تفحص در پایان سخنانش تاکید کرد: خواهش می‌کنم در موج جدیدی که امریکایی‌ها برای غارت اموال ایران شکل دادند، تلاش شود تا مجلس به جایگاه اصلی خودش بازگردد و تحقیق و تفحص جدی در این زمینه انجام شود.


تفحص مربوط به گروه خاصی نمی‌شود

در ادامه نشست، گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت توسط سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرائت شد.

او با اشاره به اینکه این تحقیق و تفحص متوجه منابع ملی ماست و متوجه دولت خاصی نیز نیست، گفت: این تقاضا از سوی 15نفر از نمایندگان مطرح شده و در جلسه سه‌شنبه 6/7/1395 این کمیسیون به تصویب رسید. این تقاضای تحقیق و تفحص در شرایط فعلی اهمیت خاصی دارد و مربوط به دولت و گروه خاصی نیز نمی‌شود بلکه مربوط به احقاق حقوق ملت ایران در قبال دولت امریکاست. وی اظهار کرد: موج جدید غارت اموال ایران به ویژه در رابطه با اموال غیرمنقول در امریکا آغاز شده و هدف تحقیق و تفحص نیز این است که ما ارزیابی از عملکرد دولت در دفاع از حقوق ملت ایران در این زمینه داشته باشیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما بیش از 70میلیارد دلار تا الان توانسته‌ایم علیه دولت امریکا حکم بگیریم، تاکید کرد: ما بیش از 2000 ماموریت در دولت‌های مختلف برای پیگیری این پرونده‌ها داشته‌ایم اینکه تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده‌اند و چگونه می‌توانیم از حقوق ملت دفاع کنیم و مدارکی را برای ادعای دعوی خود علیه امریکا در محاکم بین‌المللی داشته باشیم باید این تقاضای تحقیق و تفحص را به تصویب برسانیم.

وی همچنین با اشاره به محورهای تقاضای تحقیق و تفحص خاطرنشان کرد: ازجمله محورهای این تقاضای تحقیق و تفحص این است که دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری و سایر دستگاه‌ها چه عملکردی در این رابطه داشته‌اند و به طور دقیق چه احکامی له صادر شده و برای مقابله حقوقی با این احکام دولت چه اقداماتی انجام داده است.


نامه‌هایی با امضای پروفسور کواکبیان

صحن علنی مجلس دیروز هم طبق عادت گذشته با حاشیه تمام شد. مصطفی کواکبیان، نماینده تهران که از نامه رییس مجلس به رهبری خشمگین شده بود، خطاب به علی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی شما براساس کدام اختیار به مقام معظم رهبری در رابطه با لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه نامه نوشته‌اید. این نامه‌نگاری شما براساس کدام ماده آیین‌نامه بوده است.

او که در تذکری از رییس پارلمان به علت اهمیت ندادن به نوبتش خشمگین بود، پیش از تذکرش راجع به نامه لاریجانی به رهبری خاطرنشان کرده بود: رییس مجلس سوگند یاد کرده و ماده 196 آیین‌نامه داخلی می‌گوید اگر کسی اخطار داشته باشد بلافاصله باید مذاکرات قطع شود و به اخطار توجه شود اما زمانی که اسم بنده به عنوان اخطاردهنده ذکر می‌شود، توجهی به آن اخطار نمی‌شود.

علی لاریجانی نیز که از اخطارهای این نماینده مجلس کلافه شده بود در پاسخ به این اخطار گفت: آقای کواکبیان شما به طور دایم درحال اخطار دادن هستید و ما اخطارهای شما را می‌شنویم. وی همچنین درخصوص اخطار کواکبیان درباره نامه‌اش به رهبری نیز افزود: مگر نامه‌نگاری بنده به نظر شما احتیاج دارد؟ بنده از این به بعد در کنار دفترم اتاقی قرار می‌دهم که نامه‌ها به امضای پروفسور کواکبیان ممهور شود. رییس قوه مقننه ادامه داد: رییس مجلس می‌تواند در هر موردی نامه‌نگاری کند و این جزو اختیارات رییس مجلس است.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد

در ادامه جلسه علنی پارلمان همچنین طرح استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد. اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رییسه مجلس که این اعلام وصولی را قرائت کرد در توضیح گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش با تعداد 45 امضا از سوی نمایندگان اعلام وصول می‌شود. وی افزود: مطابق مواد 223 و 225 آیین‌نامه داخلی مجلس وزیر ظرف 10روز برای ارائه توضیحات موظف به حضور در مجلس است.

این درحالی است که نمایندگان با تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی موافقت کردند و اصلاح لایحه مقابله با آلودگی هوا در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت. دیروز طرح جمعیت و تعالی خانواده به علت پس گرفتن بعضی امضاهای طراحان آن از دستور کار مجلس شورای اسلامی نیز خارج شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر