گودرزی و جنتی روی خط استعفا

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۱۵

گروه ایران

زمزمه‌هایی که طی روزهای اخیر درباره استعفای برخی وزرای کابینه شنیده می‌شد، سرانجام روز گذشته به اخبار رسمی خبرگزاری‌ها راه پیدا کرد تا تغییرات کابینه در فاصله کمتر از 8ماهی که به پایان عمر دولت یازدهم باقی مانده است، عینیت پیدا کند. واقعیت آن است که وزرای کابینه یازدهم روزگار دشواری را سپری می‌کنند؛ هجمه‌های پایان‌ناپذیر گروه‌های دلواپس که برخی وزرای خاص کابینه را نشانه رفته است، در برخی حوزه‌ها امکان اجرای برنامه‌های تدوین شده را تقریبا غیرممکن کرده و در چنین شرایطی وزرایی که در سیبل این فشارها قرار دارند، شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند. با جدی‌تر شدن بحث تغییرات کابینه بلافاصله پای منابع آگاه به میان فضاسازی‌های رسانه‌یی باز شد. عصر روز گذشته ابتدا ایسنا به نقل از یک منبع آگاه در دولت، خبر استعفای وزرای «فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی»، «آموزش و پرورش» و «ورزش و جوانان» را در راستای ترمیم کابینه یازدهم روی خروجی خود قرار داد و بعد از آن مهر هم از خداحافظی گودرزی با مدیران وزارت ورزش و جوانان خبر داد تا پازل خبری مربوط به تغییرات قریب‌الوقوع کابینه تکمیل‌تر شود. فارس هم که خبر استعفای وزرای کابینه را با آب و تاب پوشش می‌داد، اعلام کرد حسن روحانی جلسه‌یی را با محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان برگزار کرده که خروجی این جلسه منجر به استعفای گودرزی شده است. باید منتظر ماند و دید اخبار تکمیلی از تغییر در ترکیب کابینه چه سرانجامی پیدا می‌کند که فردا روز دیگری است. تا لحظه تنظیم این گزارش بر اساس اخبار خبرگزاری‌های رسمی تنها استعفای آقایان جنتی و گودرزی به دست دولت رسیده و هنوز گمانه‌زنی‌ها درخصوص وزیر آموزش و پرورش که زیر تیغ استیضاح است، ادامه دارد.

نامزدهای وزارتخانه‌های بی‌وزیر

به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر استعفای جمعی از وزرای دولت یازدهم ازجمله وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک منبع آگاه در دولت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تکذیب خبر استعفای وزرای اقتصاد و صنعت و معدن و آموزش پرورش گفت: آقایان جنتی وگودرزی در راستای ترمیم و تقویت کابینه یازدهم استعفا داده‌اند. قبل از خبر ایسنا سایر سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هم هرکدام در گزارش‌های جداگانه‌یی ابعاد و زوایای مختلف تغییرات کابینه را مورد بررسی قرار دادند. این در حالی است که یک منبع آگاه دولتی در گفت‌وگو با تسنیم استعفای وزیر آموزش و پرورش را تکذیب کرد. بنابراین گزارش، سیدرضا صالحی امیری یکی از گزینه‌های اصلی دولت برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس است. امیری که در حال حاضر رییس کتابخانه ملی است، یکی از وزرای پیشنهادی ورزش بود که از سوی مجلس نهم موفق به کسب رای اعتماد نشد. این چهره‌ها در شرایطی از سوی انتخاب به عنوان نامزدهای کسب کرسی وزارت معرفی شدند که صالحی امیری در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی اعلام کرد، هیچ اطلاعی از احتمال معرفی به عنوان جایگزین وزرای مستعفی ندارد. در رونمایی از قامت وزیر ورزش غیر از صالحی امیری، چهره دیگری که در رایزنی‌های رسانه‌یی به عنوان نامزد به دست‌گیری سکان هدایت وزارت ورزش معرفی شد، مونسان است که در قامت رییس منطقه آزاد کیش کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته است. همچنین نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌یی وزارت ورزش و جوانان نیز گزینه دیگر دولت برای این وزارتخانه است. سجادی نیز در ایام تشکیل کابینه در سال ۹۲، پس از صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس نهم معرفی شد که او نیز موفق به کسب رای اعتماد نشد. منابع مطلع، سلطانی‌فر را نیز به عنوان یکی دیگر از وزرای پیشنهادی ورزش معرفی کرده‌اند.


تعامل مثبت نمایندگان مجلس دهم

هرچند چهره های اعلام شده قبلا و در زمان مجلس نهم نیز به عنوان وزیر برای کسب رای اعتماد راهی بهارستان شده بودند، اما تعاملات مثبت نمایندگان مجلس دهم با برنامه‌ریزی‌های اجرایی و مدیریتی دولت یازدهم، خوشبینی ها را برای کسب رای اعتماد و جلب توجه نمایندگان مجلس دهم که طیف وسیعی از آنان را چهره‌های معتدل تشکیل می دهند، افزایش داده است. روز گذشته و در شرایطی که اعلام شده بود، فانی وزیر آموزش و پرورش هم در لیست چهره های مستعفی کابینه قرار گرفته، اما بلافاصله دفتر وزیر این خبر را تکذیب کرد تا تعداد افرادی که در آستانه خروج از قطار کابینه قرار دارند، به دو نفر کاهش پیدا کند. همزمان با اعلام تغییرات کابینه رسانه های اصولگرا تغییرات رخ داده در کابینه را به طور گسترده بازتاب دادند و درباره ابعاد و زوایای گوناگون آن به اظهار نظر پرداختند.



سرعت‌بخشی در اصلاح نواقص اجرایی

در همین حال، ۲۴ آنلاین نوشت که اخبار به دست آمده در این خصوص حکایت از تغییر در حداقل 2وزارتخانه، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. پیش از این اخباری در محافل سیاسی مبنی بر ارزیابی عملکرد دولتمردان دولت یازدهم چه در حوزه اجرایی و چه در حوزه گفتمانی به گوش رسیده بود و از همین نظر برخی رسانه‌ها اخباری درخصوص تغییرات در دولت منتشر کردند. اگرچه آن تغییرات در آن زمان روی نداد و بعدها مقامات مطلع از اصلاح برخی نواقص با تاکید بر ضرورت ثبات مدیریتی سخن گفتند، اما قرائن و نشانه‌ها در مقطع کنونی حکایت از عزم روحانی بر برخی جابه‌جایی‌ها برای سرعت‌بخشی در اصلاح نواقص و پاسخ به مطالبات عمومی دارد.

با توجه به این اخبار و رویدادها، ماه‌های باقی‌مانده تا پایان موعد فعالیت‌های دولت یازدهم در شرایطی از راه می‌رسد که دامنه فشار گروه‌های تندرو برای مخالفت با تصمیم‌سازی‌های اجرایی کشور هر روز افزایش پیدا می‌کند و حلقه فشار به اعضای کابینه تنگ‌تر از قبل دنبال می‌شود. برای آگاهی از فرآیند برنامه‌ریزی‌های دولت و ترمیم کابینه باید منتظر روزهای سرنوشت‌ساز آینده ماند که شمایل نهایی وزرای جدید برای به دست گرفتن سکان هدایت 2وزارتخانه مهم دولت رونمایی شود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این تغییرات در مسیر اهداف کلان دولت خللی ایجاد نخواهد کرد .

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر