مرگ پیرترین پاندای جهان

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۰۳

مقامات پارک وحش هنگ‌کنگ می‌گویند: یک پاندای بزرگ که تصور می‌شود مسن‌ترین پاندایی باشد که در باغ‌وحش نگهداری می‌شده در سن ۳۸سالگی مرده است. به گزارش ایسنا، سن «جیا جیا» پاندای ماده در مقایسه با سن انسانی حدود ۱۰۰سال بوده است. وضعیت جسمانی جیا جیا در چند هفته اخیر رو به وخامت گذاشته و او اشتهای خود را نیز از دست داده بود. به گفته مقامات در چند روز گذشته او بیشتر در خواب بود و کمتر نشانه‌یی از تمایل برای خورد و خوراک یا آشامیدن از خود نشان می‌داد.

یک سخنگوی دولت هنگ کنگ از مقامات پارک به خاطر زحمات آنان در نگهداری از این پاندا و مراقبت از او تشکر کرده و افزوده است که از خبر مرگ جیاجیا «غمگین» شده است. جیا جیا در سال ۱۹۷۸ در خارج از باغ وحش و در منطقه «سیچوان» چین به دنیا آمده بود. او از سال ۱۹۹۹ در پارک وحش «اوشن پارک» هنگ‌کنگ زندگی می‌کرد. پانداها معمولا در خارج از باغ وحش و در زیستگاه طبیعی خود تا ۲۰سالگی و در باغ وحش تا حدود ۲۵سالگی عمر می‌کنند. عمر پانداها کوتاه است و جیاجیا تنها پاندایی است که این همه سال عمر کرده است. جیاجیا به‌ شدت توسط مسوولان محیط زیست هنک کنگ مراقبت می‌شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نسل این جانور به ‌شدت در معرض تهدید است. براساس گزارش‌ها، ۲۳۹پاندا در چین در باغ وحش و ۲۷پاندا نیز در باغ وحش‌های بیرون از چین زندگی می‌کنند. همچنین گفته می‌شود چیزی حدود یک هزار و 590 پاندا در طبیعت زندگی می‌کنند. اما یک مطالعه براساس تحلیل‌های ژنتیکی تخمین زده که بین 2تا 3هزار پاندا می‌توانند در طبیعت وجود داشته باشند و گزارش‌هایی نیز نشان می‌دهند که پانداهای موجود در طبیعت درحال زیاد شدن هستند؛ مساله‌یی که به‌نظر می‌رسد با تهدید نسل این جانور در خطر است. طبقه‌بندی جانورشناختی پاندا تا مدت‌ها مورد بحث بود چراکه این حیوان مشخصات خرس‌ها و راکون‌ها را همزمان در خود دارد. اما تحقیقات مولکولی جدید اثبات کرده که پاندا قطعا نوعی خرس است و نزدیک‌ترین خویشاوند زنده آن خرس عینکی بومی امریکای جنوبی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر