از دست رفتن 2 درصد GDP در ترافیک

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۰۱

گروه گوناگون ترافیک حالا به یکی از دغدغه‌های کلان‌شهرها تبدیل شده است. رهایی از این کابوس قرن بیست و یکمی برای برخی کشورها ممکن و برای برخی ناممکن بوده است اما نباید فراموش کرد که با رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت کلان‌شهرها، رهایی از این کابوس عملا غیرممکن یا سخت می‌شود. آن‌طور که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد، بیشترین ترافیک مربوط به شهرهای بزرگ یا آنهایی است که به مقصدی برای تجارت تبدیل شده‌اند. هرچند این قاعده همیشگی نیست. در این میان نخستین شهری که با ترافیک بسیار زیادی روبه‌رو است، مکزیکوسیتی است. این شهر با بیش از 22میلیون جمعیت، رتبه اول ترافیک‌های شهری را به خود اختصاص داده است. در این شهر 59درصد زمان راننده‌ها، در ترافیک می‌گذرد. در عین حال به‌طور متوسط راننده‌ها در این شهر 219ساعت خود را در ترافیک به سر می‌برند که کمی بیش از 9روز است.

در این رده‌بندی، بانکوک تایلند رتبه دوم را به دست آورده است. این شهر که یک مقصد توریستی برای برخی کشورهاست، با ترافیک‌های بسیاری روبه‌رو است. گزارش‌ها نشان می‌دهد این شهر 5 میلیون وسیله نقلیه ثبت شده دارد اما سیستم مشخص و سازمان‌یافته‌یی برای حمل‌ونقل خود ندارد. در عین حال باید توجه کرد که باران‌ها و آب‌وهوای خاص این کشور، ترافیک را به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهری بانکوک تبدیل کرده است. نکته جالب‌تر آنکه ازآنجایی‌که احتمال زایمان یک خانم در ترافیک و نرسیدن او به بیمارستان بالا است، افسران پلیس آموزش‌های پایه‌یی مامایی را گذرانده‌اند.

سومین رتبه در این میان، مربوط به استانبول است. این شهر ترکیه‌یی سومین شهر پرترافیک در جهان است. استانبول که یک شهر بین‌قاره‌یی شناخته می‌شود، با خیل عظیم گردشگران روبه‌رو است که به دلیل جاذبه‌های شبانه این شهر، روز به روز به ترافیک بیشتر دامن می‌زند. با این حال به نظر می‌رسد استانبول نسبت به دیگر کلان‌شهرهای پرترافیک قدری بهتر عمل کرده است؛ عملکردی که هنوز هم نتوانسته این شهر را از شری به نام ترافیک رها کند.

نام ریودوژانیرو در رده چهارم شهرهای پرترافیک دیده می‌شود. ترافیک این شهر شناخته شده برای بازی‌های اخیر المپیک، سالانه 165ساعت از وقت رانندگان را می‌گیرد. در سال 2014 برخی مطالعات نشان از آن داشت که تراکم ترافیکی در ریو و سائوپائولو به علت از دست دادن تولید و اتلاف سوخت موجب از دست رفتن 43میلیارد دلار در اقتصاد می‌شود. این رقم برابر با 2درصد تولید ناخالص داخلی برزیل است.

مسکو در رده‌بندی پرترافیک‌ترین شهرهای جهان، در رتبه پنجم قرار دارد. این شهر که در مطالعات پیشین در رده‌ اول بود، جمعیت بیش از 12میلیون نفری داشته و 4میلیون خودرو در آن تردد می‌کنند. همین مساله مسکو را به یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای جهان بدل کرده است. رانندگان تمایل دارند هرجایی که دوست دارند پارک کرده و در ماه‌های سرد و برفی زمستان، صرف زمان 1.5ساعته برای این کار عادی تلقی می‌شود.

بخارست نام دیگری است که در این رده‌بندی دیده می‌شود. این شهر تراکم ترافیکی بدتری از شهرهایی چون لندن و پاریس دارد. یک مطالعه‌ در مورد ترافیک این شهر نشان می‌دهد که شهروندان بخارستی به این دلیل رانندگی را انتخاب می‌کنند که همه‌ پارکینگ‌های شهر از پرداخت هزینه معافند. برخی بررسی‌ها در این میان نشان می‌دهد دریافت هزینه‌ 1.23دلاری به‌طور بالقوه می‌تواند 56درصد ترافیک این شهر را کم کند.

بعد از بخارست، سالوادور برزیل از دیگر شهرهای ثبت شده در لیست پرترافیک‌ترین‌هاست. مردم این شهر در ساعات اوج تردد 43درصد زمان خود را در ترافیک می‌گذرانند. گفته شده این شهر گیج‌کننده‌ترین راه‌ها و بدترین راننده‌های برزیل را دارد. هشتمین شهر پرترافیک در این میان بازهم مربوط به برزیل است. در شهر رسیفه، به‌طور متوسط راننده‌ها همه‌ساله 94ساعت را در ترافیک از دست می‌دهند. شرقی‌ترین شهر برزیل به خاطر مشکلات ترافیکی خود مشهور بوده و این موضوع در زمان جام جهانی 2014 فوتبال بیشتر خود را نشان داد.

چنگدوی چین، دیگر شهر پرترافیک در لیست اعلام شده از سوی فروبس قرار دارد. صنعت خودروسازی در چین در حال انفجار است و این موضوع مساله ترافیک را دامن زده است. شهر چنگدو جمعیتی 14میلیون نفری دارد و در حال حاضر 3میلیون خودرو ثبت شده در راه‌های آن در حال تردد هستند. این شهر در نظرسنجی جهانی بالاتر از 12شهر دیگر چین قرار داشته، اما به نظر می‌رسد با افزایش جمعیت این شهر به 20میلیون نفر تا سال 2027 اوضاع به‌مراتب بدتر شود.

آخرین شهر قرار گرفته در این لیست، لس‌آنجلس است. هرچند قرار گرفتن آن در این لیست باتوجه به ترافیکی که در آن وجود دارد جای تعجب ندارد. گفته می‌شود طی شلوغ‌ترین ساعات، رانندگان وسایل نقلیه برای گذر از خیابان‌های این شهر باید 41درصد وقت بیشتری را نسبت به دیگر مقاطع زمانی در خیابان بگذرانند. هرچند این شهر هنوز از رتبه شهرهایی همچون مکزیکوسیتی یا بانکوک فاصله دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر