چشم و گوش بازار نفت به نشست ماه نوامبر اوپک

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۹۸


ترجمه: نادی صبوری| وال استریت ژورنال نوشت: بازار نفت همچنان در انتظار واکنش اوپک به بازار نفت به سر می‌برد. در پی دلاری قوی و گذشت هفته‌یی ضعیف در رشد تعداد ریگ‌های حفاری ایالات متحد و باور بازار به این مساله که هرگونه تصمیم اوپک برای کاهش سطح تولید، هم‌اکنون تاثیر خود را بر بازار گذاشته است، دیروز قیمت نفت با ثباتی نسبی روبه‌رو بود. قیمت معاملاتی نفت برنت در معاملات آتی ماه نوابر با 0.04درصد کاهش به 51.91دلار در هر بشکه رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت با 0.3 درصد کاهش با عدد 50.20 دلار در هر بشکه معامله شد.

موسسه مورگان استنلی با انتشار یادداشتی در این باره نوشت: «از زمان توافق اعضای اوپک در ماه سپتامبر در زمینه کاهش سقف تولید، فضای مثبت بازار نفت خام را فرا گرفته است» این موسسه اضافه می‌کند: «این به تنهایی برای نگه داشتن قیمت‌ها در بازه 48 تا 53 دلار، تا زمان نشست رسمی اعضای اوپک در 30 نوامبر 2016 کافی است.»شرکت خدمات مالی کامرز بانک نیز به وجود نشانه‌هایی در بازار نفت اشاره کرد که طبق آنها معامله‌گران در انتظار قیمت‌های بالاتر هستند. این شرکت چند ملیتی در ادامه یادداشت خود البته به این مساله پرداخت که این وضعیت می‌تواند «به سرعت» تغییر کند.

برخی ناظران دیگر بازار نفت نیز به این مساله اشاره کردند در حالی که اوضاع بازار نفت در کوتاه‌مدت از تصمیم اوپک تاثیر می‌گیرد، تاثیر میان‌مدت بر بازار از میزان کاهش واقعی در تولید نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نف خام، ناشی خواهد شد.

شرکت سرمایه‌گذاری عربستانی جدوا معتقد است پیاده‌سازی منظم کاهش سقف تولید اوپک به 32میلیون و 500هزار بشکه در اوایل سال 2017 قیمت‌ها را به بالای 60دلار هل خواهد داد.

این شرکت با این وجود اضافه کرده که هرگونه تخطی از این میزان تولید و رویکرد تند در افزایش تولید نفت خام اوپکی‌ها، آنها را با امکان غرق شدن در قیمت‌های زیر 40دلار در هر بشکه تا پیش از پایان سال 2016 مواجه خواهد کرد.

در همین حال، شمار ریگ‌های حفاری در ایالات متحده که توسط بیکر هیوز اعلام می‌شوند، برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت. معامله‌گران معتقدند با قرار گرفتن نفت در کانال بالای 50 دلاری در روز‌های اخیر، هفته‌های آتی احتمالا با افزایش تعداد ریگ‌های حفاری در امریکا همراه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر