مذاکرات فشرده گمرک با 10هیات بلندپایه

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۹۵


گروه تجارت| 10هیات بلندپایه گمرکی وارد ایران شده‌اند. این هیات‌ها از سازمان جهانی گمرک، سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌یی (ایرو)، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان هستند. این هیات‌ها برای شرکت در هفتمین اجلاس روسای گمرکات کشورهای عضو اکو وارد ایران شده‌اند و توسعه همکاری‌های دوجانبه گمرکی با ایران هدف دیگری است که این هیات‌ها در مدت حضور خود در تهران دنبال خواهند کرد. هفتمین اجلاس روسای گمرکات کشورهای عضو اکو 28مهرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

در همین راستا، سومین نشست کمیته فرعی کارشناسان گمرکی کشورهای عضو اکو با حضور نمایندگان 10کشور عضو این سازمان و معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران آغاز به کار کرد. در جلسات نشست کارشناسان گمرکی کشورهای عضو اکو که طی دو روز ادامه دارد، موضوعات و مسائل گمرکی و تجاری، راه‌های توسعه همکاری بین گمرکات و سایر ذی‌نفعان در منطقه اکو و همچنین اقدامات صورت گرفته درباره توافقات و مصوبات اجلاس‌های قبلی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا پس از جمع‌بندی به هفتمین اجلاس روسای کل گمرکات کشورهای عضو اکو که قرار است پس‌فردا برگزار شود ارائه گردد.

بر اساس این گزارش، در جریان این دیدارها، سازمان جهانی گمرک و گمرک ایران درخصوص تدوین برنامه استراتژیک و مدرن‌سازی فرآیندهای گمرکی با هدف افزایش تسهیل تجارت و نظارت‌ها در گمرکات ایران براساس استانداردهای جهانی به توافق رسیدند. سرجیو موجیکا، معاون سازمان جهانی گمرک در دیدار با دکتر مسعود کرباسیان، رییس‌کل گمرک ایران از پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی و گمرک الکترونیک در ایران استقبال و از اینکه این برنامه به کمک دانش‌پژوهان ایرانی طراحی و اجرایی شده ابراز تعجب کرد. براساس این گزارش مهم‌ترین محور گفت‌وگوهای معاون سازمان جهانی گمرک و مسعود کرباسیان به موضوع استانداردهای سازمان جهانی گمرک درخصوص روند انجام تشریفات گمرکی اختصاص داشت و درخصوص هر یک از استانداردها بحث و تبادل‌‌نظر شد. کرباسیان در این دیدار گفت: با الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی در سال‌های اخیر، درآمدهای گمرک ایران طی دو سال گذشته به‌طور میانگین 65درصد افزایش داشته است. وی از راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ کالاهای ترانزیتی در گمرک ایران خبر داد. معاون سازمان جهانی گمرک (WCO) نیز به ضرورت اجرایی شدن برنامه بهبود فضای کسب‌وکار (Doing Bussiness) اشاره کرد و گفت: سازمان جهانی گمرک ابزارهایی برای افزایش تسهیل تجارت و کنترل‌های گمرکی تعریف کرده که در گمرکات کشورهای عضو اجرایی می‌شود و این ابزارها می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار، تسهیل تجارت و بهتر شدن کنترل‌های گمرکی در ایران کمک ‌کند.

همچنین در رویدادی دیگر، فاتح چیفتچی، معاون‌کل وزارت گمرک و تجارت ترکیه با مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران و رمزی آکچین، معاون گمرکات ترکیه نیز حضور داشتند، دو طرف در خصوص آخرین تحولات در مرزهای گمرکی دو کشور به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. بنابراین گزارش مهم‌ترین موضوع گفت‌وگوی دو طرف به نحوه تبادل الکترونیکی اطلاعات اختصاص داشت و عنوان شد که این برنامه نهایی شده و آماده اجرایی شدن است. پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن برنامه تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرکات دو کشور، مشکلات مربوط به ترخیص کالا در مرزهای دو کشور و همچنین تردد کامیون‌ها در مناطق مرزی برای همیشه برطرف شود. رییس کل گمرک ایران در این دیدار با اشاره به روابط تجاری دو کشور و تصویب طرح دروازه مشترک الکترونیکی در دولت و مجلس دو کشور، گفت: اجرایی شدن این طرح مانع ورود کالاهای دیگر کشورها با نام و برند ترکیه به ایران می‌شود. وی با اشاره به معطلی کامیون‌ها در مرز دو کشور افزود: روسای جمهوری ایران و ترکیه برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور به 30میلیارد دلار در سال توافق کرده‌اند، اما با وجود مشکلات مرزی و معطلی کامیون‌ها در گمرک ترکیه، این سوال مطرح است که چگونه می‌خواهیم به این رقم برسیم؟ کرباسیان همچنین با اشاره به اینکه فاز اول تیر الکترونیکی (E-TIR) با موفقیت میان دو کشور اجرایی شده، از پیاده‌سازی فاز دوم این پروژه در آینده‌یی نزدیک خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر