اخبار

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۹۲

رشد شهرنشینی در ایران بیش از میانگین جهانی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی، جزییات و روند برگزاری کنفرانس چهار روزه بین‌المللی هبیتات۳ (اسکان بشر) در کیتو پایتخت اکوادور را تشریح کرد و گفت: این کنفرانس برای ایران بسیار مهم است زیرا رشد شهرنشینی در ایران، حدود ۲۰درصد بیش از میانگین جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی گفت: کنفرانس هبیتات جهانی۳ ازسوی سازمان ملل متحد تدارک دیده شده و بحث اصلی آن مسکن و توسعه شهری پایدار است. کنفرانس هبیتات۲، ۲۰سال پیش در ترکیه برگزار شد و امسال این کنفرانس جهانی در اکوادور و در شهر کیتو برگزار می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: طی کنفرانسی که ۴روز به طول می‌انجامد، ایران مانند سایر کشورهای دعوت شده به کنفرانس، گزارشی ملی را درباره وضعیت مسکن ارائه خواهد کرد تا در پایان سفر دستورالعمل‌های مصوب آن، دستور فعالیت‌های آتی و راهبردهای فعالیت سال‌های آتی قرار بگیرد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: این کنفرانس برای ایران بسیار مهم است، زیرا رشد شهرنشینی در ایران، حدود ۲۰درصد بیش از میانگین جهانی است. رشد شهرنشینی در دنیا ۵۴درصد است درحالی که در ایران ۷۳درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند.


نمی‌توانیم با ترکیه در حمل‌ونقل رقابت کنیم

مدیرکل دفتر تعرفه و ترانزیت با بیان اینکه ترکیه با یک نقشه مشخص تصمیم دارد، بازار حمل‌ونقل منطقه را در دست بگیرد، گفت: اگر بتوانیم با این استراتژی جلو برویم که سهم جمهوری اسلامی ایران در همه مودهای حمل‌ونقلی چه در روابط با ترکیه و چه در رقابت با ترکیه حفظ شود، دستاورد بسیار مهمی برای وزارت راه‌وشهرسازی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر تعرفه و ترانزیت در نشست ۱۹۱شورای عالی هماهنگی ترابری گفت: استراتژی ترکیه در بخش حمل‌ونقل به دست گرفتن بازارهای حمل‌ونقل منطقه است و این حمل‌ونقل فقط شامل جاده نیست بلکه شامل دریا و هوا هم هست و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم. وی با بیان اینکه ترکیه با یک نقشه مشخص تصمیم دارد بازار حمل‌ونقل منطقه را در دست بگیرد، افزود: قصد داریم نقشه راهی را برای بحث‌های حمل‌ونقلی با ترکیه تدوین کنیم که این نقشه راه می‌تواند مجموعه‌یی از پیشنهاد‌ها و اقدامات ما در پاسخ به سیاست‌های ترکیه باشد. عطرچیان با طرح این سوال که ابتدا باید از خود بپرسیم آیا می‌توانیم در بخش هوایی، دریایی و جاده‌یی با ترکیه رقابت داشته باشیم، گفت: شرایط ترکیه مثل ۴۰سال پیش نیست که در حوزه حمل‌ونقل حرفی برای گفتن نداشته باشد. وی ادامه داد: شخصا فکر می‌کنم ما امکان رقابت با ترکیه را در مناسبات حمل‌ونقلی نداریم و اینکه بخواهیم رقیب آنها در حمل‌ونقل هوایی یا جاده‌یی شویم با این حجم از ناوگان کهنه هوایی همچنین کمبود ناوگان حمل‌ونقلی بعید است. ما باید با این استراتژی جلو برویم که سهم خودمان را در بازار حفظ کنیم.


ابلاغ دستورالعمل و شناسنامه فنی ساختمان

شناسنامه فنی ساختمان و دستورالعمل صدور آن برای اجرا ازسوی شهرداری‌ها از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به معاونت‌های امور عمرانی استانداری‌ها ابلاغ شد.

به گزارش مهر، درراستای ساماندهی و نظام بخشی به موضوع نحوه پیش‌فروش ساختمان و تقسیم کار بین دستگاه‌ها و نهادهای مسوول در این زمینه، در سال۱۳۸۹ قانون پیش‌فروش ساختمان مشتمل بر ۲۵ماده و 4تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

در اجرای ماده(۲۲) قانون مذکور که اشاره می‌دارد: «شهرداری‌ها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمان برای هر واحد نیز شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و ملحقات و سایر حقوق با شماره مسلسل صادر و به متقاضی تسلیم نمایند» و به استناد بند (د) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی آن قانون مصوب سال۱۳۹۳، پس از برگزاری جلسات هم‌اندیشی و هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت راه‌وشهرسازی؛ «شناسنامه فنی ساختمان و دستورالعمل صدور آن» برای ابلاغ به شهرداری‌ها و سایر واحدهای تابعه در استان‌ها ازسوی معاونت امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به معاونت‌های امور عمرانی استانداری‌ها ابلاغ شد.

شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی صدور پروانه ساختمان، مکلفند هنگام صدور پروانه و برای هر واحد، شناسنامه فنی مستقل مطابق با این الگو، تکمیل و پس از تایید مهندس ناظر به متقاضی تسلیم کنند.


اجرای 3طرح جامع تامین مالی بازار مسکن

مدیرعلمی طرح جامع مسکن بااشاره به اجرای 3برنامه از نظام تامین مالی این طرح، گفت: ابلاغ صندوق منطقه‌یی مسکن، ارائه تسهیلات به بافت فرسوده و وام خانه اولی‌ها، برنامه‌هایی است که اجرا شده‌اند. به گزارش مهر، فردین یزدانی در رابطه با برنامه‌های عملیاتی شده طرح جامع مسکن گفت: سال گذشته طرح جامع مسکن برای اجرایی شدن دراختیار وزارت راه‌وشهرسازی قرار گرفت و بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌هایی از این طرح که مربوط به نظام تامین مالی بود عملیاتی شده است. وی ادامه داد: اجرای صندوق‌های پس‌انداز منطقه‌یی یکی از برنامه‌های مربوط به طرح جامع است که حدود دو هفته از ابلاغ آن می‌گذرد. یزدانی گفت: راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم (وام خانه‌اولی‌ها) از دیگر برنامه‌های اجرا شده طرح جامع مسکن است که ثبت‌نام آن از خرداد سال گذشته آغاز شده و در سال جاری هم پرداخت شده است. مدیر علمی طرح جامع مسکن اظهار کرد: ارائه تسهیلات به بافت فرسوده هم از دیگر برنامه‌های طرح جامع مسکن است که بیش از یک سال از اجرای آن می‌گذرد و براساس آن سالانه حدود ۳۰۰هزار وام برای نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود البته ناگفته نماند که آماری از حجم اجرای این برنامه منتشر نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر