یک زن آمریکایی معاون دبیر کل ناتو شد

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۵۹

گروه جهان

خانم رز گوتمولر روز دوشنبه به‌عنوان معاون دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو، بزرگ‌ترین پیمان نظامی جهان، انتخاب و مشغول به کار شد. خانم گوتمولر در آخرین سمت سیاسی خود به‌عنوان معاون وزیر امور خارجه امریکا در زمینه کنترل تسلیحات، امور نظامی و منع گسترش تسلیحات هسته‌یی، فعالیت کرده است و فردی باتجربه برای سمت جدیدش در ناتو، محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، رُز گوتمولر در مذاکرات میان واشنگتن و مسکو بر سر پیمان استارت که از ماه فوریه سال2011 به اجرا درآمد، مذاکره‌کننده ارشد امریکا بود. وی همچنین در وزارت انرژی امریکا فعالیت و رهبری کارنگی مرکز مسکو و موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن را برعهده داشته است. گوتمولر، نخستین زنی است که به‌عنوان دومین مقام قدرتمند در ائتلاف ناتو فعالیت می‌کند و جانشین آلکساندر ورشبو شده است که وی هم دیپلماتی امریکایی بود. وی از ماه فوریه سال2012 معاون دبیرکل ناتو بود.

ائتلاف ناتو روز دوشنبه، 17 اکتبر با انتشار بیانیه‌یی مطبوعاتی اعلام کرد که رُز گوتمولر، نخستین معاون زن دبیرکل ائتلاف ناتو در تاریخ این ائتلاف است.

طبق این بیانیه مطبوعاتی، رُز‌ای. گوتمولر به‌عنوان معاون ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و دومین مقام ارشد این ائتلاف بین‌المللی، منصوب شده است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو، در سال1949 میلادی با هدف دفاع جمعی، تاسیس شد و اکنون 28کشور از امریکای شمالی و اروپا عضو این پیمان هستند. طبق ماده5 که قلب این پیمان است، حمله مسلحانه علیه هر یک از کشورهای عضو، حمله علیه همه کشورهای عضو محسوب می‌شود و سایر اعضا ‌باید در صورت لزوم به کشور مزبور کمک مسلحانه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر