بورس کالا

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۵۰

آمادگی بورس کالا برای عرضه سنگ آهن در تالار داخلی

اخیرا دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن از عرضه سنگ آهن در رینگ داخلی بورس کالا برای جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات هدفمند این محصول خبر داد که در همین زمینه معاون عملیات و نظارت بورس کالا اعلام کرد که این شرکت در راستای جلوگیری از خام‌فروشی آمادگی کامل دارد.

علی پناهی، معاون عملیات و نظارت بورس کالا به ایسنا گفت: براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که از سوی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شده است، مواد خام پس از احراز مازاد نیاز داخلی که از طریق عرضه در تالار داخلی بورس کالا مشخص می‌شود، مجوز صادرات می‌گیرند که بورس کالا برای اجرای این قانون در راستای جلوگیری از خام‌فروشی آمادگی کامل دارد.

وی افزود: بر پایه تبصره ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید برای کالاهای پذیرش شده در بورس کالا، مازاد عرضه تنها براساس فرآیند عرضه و تقاضا در رینگ داخلی بورس کالا تعیین می‌شود به گونه‌یی که اگر پس از عرضه در سه نوبت متوالی به قیمت متناسب تقاضا وجود نداشته باشد، مازاد عرضه احراز می‌شود. همچنین برای سایر کالاهای مازاد عرضه مبتنی بر تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت حسب مورد با کسب نظر وزارت جهاد کشاورزی و اتاق‌های بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران و تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. پناهی اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر نشست‌های مشترکی درخصوص اجرای این قانون در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن برگزار شد که اعضای انجمن سنگ آهن، انجمن سیمان و انجمن تولیدکنندگان سرب و روی آمادگی خود را برای اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر اعلام کرده‌اند.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: همچنین کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران، تعمیم اجرای این قانون برای سایر کالاهای معدنی همچون انواع کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی را پیشنهاد داده که این موضوع در دست بررسی قرار گرفت. وی با بیان اینکه سنگ آهن از کالاهای اصلی صادراتی بورس کالا به شمار می‌رود، گفت: علاوه بر صادرات مستمر سنگ آهن از بورس کالا به بازارهای جهانی، دو شرکت گل‌گهر و چادرملو از پیشگامان انتشار اوراق سلف موازی سنگ آهن و تامین مالی از بورس کالا بوده‌اند که در صورت عرضه سنگ آهن در تالار داخلی بورس کالا، فرصتی برای جلوگیری از خرید انحصاری این محصول، کشف قیمت عادلانه و همچنین استفاده از معافیت مالیاتی ۱۰درصدی برای این صنعت به وجود می‌آید.


پرداخت 1000 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از واریز 1000میلیارد تومان دیگر از پول گندم‌های خریداری شده به حساب کشاورزان سراسر کشور طی روز گذشته خبر داد.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، علی قنبری گفت: امروز 1000میلیارد تومان دیگر از مطالبات کشاورزان از طریق بانک کشاورزی پرداخت شد و با این پرداختی تاکنون 11هزار و 500 میلیارد تومان از پول خرید تضمینی گندم تسویه شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال بیشتر از 11میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان داخلی به قیمت تضمینی خریداری شده است، افزود: بهای کل گندم‌های خریداری شده حدود 14هزار و 700میلیارد تومان است که تا امروز نزدیک به 80درصد آن پرداخت شده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به عزم دولت برای مفاصا حساب بهای گندم‌ها با کشاورزان تاکید کرد: دولت درصدد است تا از هر طریقی مطالبات گندمکاران را هر چه سریع‌تر پرداخت کند به گونه‌یی که این 1000میلیارد تومان اخیر را از طریق فروش اوراق مرابحه در فرابورس تامین و واریز کرده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه دولت مابقی 3200میلیارد تومان بدهی بابت خرید گندم نیز از طریق فروش اوراق مرابحه تامین و به حساب گندمکاران واریز خواهد شد و ما با جدیت و به صورت شبانه‌روزی پیگیر این مهم هستیم تا کشاورزان هر چه زودتر به حاصل دسترنج خود برسند.


انحصار توزیع آهن‌آلات توسط بورس کالا شکست

رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران از شکسته شدن انحصار شرکت‌های بزرگ در توزیع و فروش آهن‌آلات خبر داد و آن را به دلیل تصمیم اتخاذ شده در زمینه فروش آهن به فروشندگان خرد از سوی بورس کالا دانست.

به گزارش «تعادل» به نقل از بورس کالا، محمد آزاد با اشاره به اینکه باید قیمت آهن‌آلات براساس قیمت‌ها در بورس کالا تعیین شود، اظهار کرد: تا پیش از این فروشندگان خرد مجوز خرید آهن از بورس را نداشتند که خوشبختانه این مساله برطرف شد تا انحصار فروش آهن از برخی شرکت‌های بزرگ گرفته و علاوه بر این دست برخی دلالان و واسطه گران نیز کوتاه شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که طی چند سال اخیر با آن روبه‌رو بودیم بحث مالیات بر ارزش‌افزوده بود. متاسفانه سازمان امور مالیاتی مجددا از توزیع‌کنندگان آهن(فروشندگان خرد) مالیات اخذ می‌کرد و دلیل این امر نیز عدم ارائه فاکتور خرید بود به همین منظور تعداد زیادی از واحدهای صنفی تعطیل شدند چراکه برای آنها ادامه فعالیت مقدور نبود، آنها باید درحالی که سود ارزش آهن کمتر از یک درصد است ۹درصد از این سود را به مالیات اختصاص می‌دادند. رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران با اشاره به اینکه توسط شرکت‌های بزرگ و نیز عوامل و واسطه‌گرانی که به فروشندگان خرد آهن‌آلات ارائه می‌کنند، فاکتور خرید ارائه نمی‌شود، بیان کرد: به همین دلیل تقاضا کردیم که به فروشندگان خرد نیز مجوز خرید آهن از بورس کالا داده شود تا بتوانند فاکتور تهیه کنند و بر این اساس تنها یک بار مالیات بر ارزش‌افزوده بپردازند چراکه پیش از این دو بار مالیات بر ارزش‌افزوده برای آنها اعمال می‌شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر