کوچ تحلیلگران از روش تکنیکالی به نگاه بنیادی

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۴۹

گروه بورس|

بازار سرمایه این روزها مطابق با پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان بورس به حالت متعادلی رسیده است. این حالت تعادل را به خوبی می‌توان در بی‌رخوتی بازار سهام نسبت به اخبار و رویدادهای اخیر مشاهده کرد به گونه‌یی که افزایش قیمت نفت و حتی قراردادهای خودروسازهای ایرانی با کمپانی‌های بزرگ جهانی، تاثیر چندانی بر بازار سهام نداشته است. بر همین اساس، شرایط موجود بازار سهام، تحلیلگران بازار سرمایه را بیشتر به تحلیل‌های بنیادی رهنمود خواهد کرد.

به گزارش«تعادل» ارزیابی رویدادهای اخیر حاکی از آن است که در آینده فلزی‌ها شرایط خوبی خواهند داشت. افزایش تقاضای جهانی فولاد در ماه‌های آینده همچنین پیش‌بینی افزایش تولید خودروسازهای داخلی، انتظار افزایش رونق بازار فولاد را قوت می‌بخشد. در این رستا پنجاهمین نشست سالانه انجمن جهانی فولاد(WSA) از رشد 0.5درصدی تقاضای جهانی در سال 2017میلادی پرده برداشت. مطابق با اخبار منتشر شده از این نشست، انتظار می‌رود در سال جاری نیز تقاضای جهانی فولاد با رشد 0.2درصدی به رقم یک میلیارد و 501 میلیون تن برسد. افزایش تقاضای جهانی فولاد از یک سو و انعقاد قراردادهای جدید خودروسازها برای تولید محصولات بیشتر از سوی دیگر موجب شد تا مدیرعامل فولاد مبارکه از افزایش 25درصدی تولید فولاد در سال جاری خبر دهد. این موضوع به خوبی گویای این نکته خواهد بود که نماد فلزی‌ها می‌تواند تکیه خوبی برای بازار سرمایه باشد.

در تحولی دیگر، مدیران عامل کارخانه‌های تولیدی سیمان با هدف حفظ و بقای صنعت سیمان بر حذف تخفیف‌هایی که پیش از این برای خریداران قائل بودند، توافق کردند. بر این اساس نرخ‌های رسمی و قانونی مصوب سی و یکم خرداد 1393 انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از این پس مبنای فروش خواهد بود. این خبر می‌تواند بازدهی خوبی را نصیب سهامداران صنعت سیمان در روزهای آینده کند. زیرا بر عملکرد شرکت‌های تولید‌کننده سیمان تاثیر مثبت خواهد داشت.


داد و ستدهای بازار سهام تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه 26مهر ماه 95 با افزایش 138واحدی به رقم 77هزار و 707واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 63 واحد افزایش عدد 15هزار و 151واحد را برای خود ثبت کرد. روز گذشته همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 152واحد افزایش به رقم 86 هزار و 464واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 141واحدی به عدد 54 هزار و 519 واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش 39واحدی عدد 169هزار و 92واحد را برای خود ثبت کرد. ارزش کل معاملات روز گذشته در بورس تهران به بیش از 381میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 946میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 65 هزار و 537 نوبت دادوستد بود.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر با 36واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 23واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 19واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت با 14واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ج. ا. ا با 12واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 9واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرامیک صنعتی اردکان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری شاهد، بین‌المللی محصولات پارس، پتروشیمی اصفهان، قاسم ایران، مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران کیش، فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام، اوراق اجاره «صایان 11» از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پرمیت، اوراق مشارکت میدکو و نورد لوله اهواز حق تقدم آن بازگشایی شدند. در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سهام همچنین بلوک 4.64درصدی بانک پاسارگاد از سوی سرمایه‌گذاری سامان مجد به طور یکجا و نقد یا شرایطی به قیمت پایه هر سهم 102تومان روانه میز فروش بورس تهران شد. در عین حال بانک پاسارگاد بلوک 7.3درصدی سهام غیرمدیریتی هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو) را به قیمت هر سهم 350تومان روی میز فروش بورس تهران گذاشته است. دیروز تعداد100میلیون سهم معادل 10درصد از سهام شرکت آسان‌ پرداخت پرشین موسوم به آپ درحالی برای نخستین ‌بار در بازار دوم بورس تهران عرضه و به قیمت هر سهم 999تومان کشف قیمت شد که نحوه تخصیص این عرضه اولیه به مردم محل انتقاد کارشناسان و حتی برخی ناظران بورس بود.

در کنار معامله بلوکی بانک پاسارگاد 58 میلیون سهم سایپا به قیمت 8 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد، 49میلیون سهم سرمایه‌گذاری توکا فولاد نیز به قیمت بیش از 7.5میلیارد تومان کد به کد شد. در شرکت صنعتی دریایی ایران اما 26.5میلیون سهم به قیمت کمتر از 7میلیارد تومان کد به کد شد. 8 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آ‌ذراب نیز به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان دیروز کد به کد شد. اندکی بیش از 5 میلیون سهم ایران ترانسفو همچنین به ارزش بیش از 8.5 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی منتقل شد و در نهایت 4میلیون سهم پالایش نفت خلیج‌فارس به ارزش 2میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد.


داد و ستدهای فرابورس

شاخص فرابورس ایران پس از افت روز گذشته بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفت تا با رشد 0.91واحدی دیروز در ارتفاع 823 واحدی قرار گیرد. روز گذشته آیفکس تحت تاثیر مثبت نمادهای شاوان، هرمز، ذوب، شتران و سمایه 0.91واحد افزایش یافت اگرچه نمادهای معاملاتی شراز و دماوند از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کرده و تاثیر منفی تا حداکثر یک واحد بر آیفکس گذاشتند.

در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه دیروز 177میلیون سهم به ارزش 45.4میلیارد تومان دادوستد شد که نماد پالایش نفت لاوان با معامله 3.4میلیون سهم به ارزش 4.4میلیارد تومان بالاترین ارزش معاملاتی و نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با نقل و انتقال نزدیک به 34میلیون سهم به ارزش حدود 40میلیارد ریال بیشترین حجم معاملاتی را در اختیار گرفتند.

در بازار سهام فرابورس ایران همچنین نمادهای «سمایه»، «کپرور»، «وگستر» و «شاوان» درحالی بیشترین رشد قیمتی تا سطح حداکثر 4.9درصد را تجربه کردند که نمادهای«قشیر»، «قچار»، «شراز» و «شلیا» با بالاترین افت قیمتی تا سقف حداکثر 4.7درصد روبه‌رو شدند. در پایان بازار نماد معاملاتی شرکت قاسم ایران(قاسم1) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه 28مهر ماه بسته شد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز روز گذشته بیش از 406هزار ورقه به ارزش 38.39میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت که نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله 5 با بالاترین حجم و ارزش معاملاتی در این بازار روبه‌رو شد. در نماد «اخزا5» تعداد 73هزار ورقه به ارزش 7میلیارد تومان دست به دست شد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز قیمت هر ورقه تسه در ادامه روند ریزشی روزهای اخیر خود بار دیگر شاهد افت قیمتی در اغلب نمادها بود به طوری که در پایان بازار هر ورقه تسهیلات مسکن بین 83 تا 86هزار تومان مبادله شد. از این رو در پایان معاملات 235میلیون ورقه در 25هزار و 884 دفعه در بازارهای فرابورس نقل و انتقال یافت که ارزش آن بالغ بر 101میلیارد تومان بود.


عرضه‌های بورس کالا

دیروز تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه 200 تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، 5 هزار تن تختالSM و 5 هزار و 200 تن ورق‌های گرم و سرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان را تجربه کرد. براساس این گزارش 51 هزار و 373 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 200 تن روغن خام سویا، 4هزار و 500 تن شکر سفید، 500 تن گندم خوراکی و 500 تن گندم دوروم در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران میزبان عرضه 7هزار و 203تن مواد پلیمری، یک هزار و 15تن انواع قیر، 100تن گوگرد و 5 هزار تن وکیوم باتوم بود.

دادوستدهای بورس انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز(26مهر ماه 95) علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل و نفتای سنگین پالایش نفت تهران، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، پروپیلن پالایش نفت شازند، حلال 402 پالایش نفت اصفهان، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه و برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد. میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی و نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبادی اصفهان، تبریز، مشهد و چابهار به مقاصد افغانستان، عراق و پاکستان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه شدند که همه معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 23هزار و 180تن به ارزشی بیش از 313میلیارد و 37.2میلیون تومان بود. از نکات حائز اهمیت معاملات این روز می‌توان به رقابت خریداران و معامله 20هزار تن نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقاصد افغانستان و عراق اشاره کرد. در این روز بازار برق بورس انرژی ایران نیز، شاهد معامله یک هزار و 499 قرارداد معادل 23هزار و 32مگاوات ساعت به ارزش حدود 8 میلیارد و 40.8میلیون تومان بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 25 آبان 95 گشایش یافتند و در پایان جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 29مهر 95 متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر