دورنمای لیبی پیش روی سوریه بدون اسد

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۳۴

گروه ایران|

سیدحسین موسویان دیپلمات ارشد پیشین کشورمان در نشستی در دانشگاه اوکلاهمای امریکا با موضوع «نقش ایران در منطقه و جهان» به سوالات سامر شهاتا استاد امور خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهما و مجری این نشست درخصوص برجام، شرایط منطقه‌یی و داخلی ایران پاسخ داد. موسویان درمورد برجام و اینکه عده‌یی در داخل ایران مخالف آن هستند، گفت: برجام معامله‌یی برد- برد بود که دو طرف از آن سود بردند و اگر اصول آن جهانی شود به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌یی خواهیم رسید. وی درمورد مناقشه برانگیز شدن فعالیت هسته‌یی ایران و طولانی شدن روند مذاکرات اظهار داشت: مقصر امریکا بود چون حاضر به پذیرش غنی‌سازی ایران نبود. آخر سر هم همان چارچوبی که ایران در سال2005 پیشنهاد کرده بود را قدرت‌های جهانی در سال2015 پذیرفتند آن‌هم چون امریکا غنی‌سازی را پذیرفت. اگر ایرانی‌ها بمب هسته‌یی می‌خواستند آن را می‌ساختند و هیچ قدرتی هم نمی‌توانست مانع ایران شود.


بقیه کشورها نیز از امریکا گلایه دارند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از برجام فروش نفت ایران به دو برابر افزایش یافته، تولید نفت ایران هم بسیار افزایش یافته، 30 تا 40میلیارد دلار توافقات اقتصادی توسط کشورهای خارجی با ایران امضا شده است. در عین حال مشکل بانکی چرخش دلار یکی از موانع مهم است. این تنها رهبری ایران نیست که گلایه‌مند است، ژاپن و اروپا و بقیه کشورها هم از رفتار امریکا گلایه می‌کنند.

معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که چه کسی مسوول فاجعه امروز سوریه است، گفت: این درست است که اسد در برخورد با تظاهرکنندگان با خشونت عمل کرد و اشتباه بزرگی انجام داد، اما سازمان ملل تا به امروز نماینده دولت اسد را به‌عنوان دولت قانونی سوریه به رسمیت می‌شناسد.

همه دنیا امروز می‌دانند که سعودی‌ها و متحدانش حامی داعش و النصره و گروه‌های تروریستی هستند. چه کسی به سعودی‌ها و دیگران اجازه صدور تروریست و اسلحه برای ساقط کردن دولت سوریه را داده بود؟ وقتی شما می‌گویید اسد یک دیکتاتور است، اکثر کشورهای خاورمیانه رژیم دیکتاتوری دارند. مگر باید به همه تروریست و اسلحه صادر کرد؟ وقتی شما می‌گویید که حکومت اسد نماینده اقلیت است و اکثریت سنی هستند، چرا در مورد بحرین همین استدلال مطرح نمی‌شود؟ وی تاکید کرد که اگر امروز اسد برود هیچ جناح و گروهی قادر به حفظ سوریه نخواهد بود مثل اوضاعی که در لیبی داریم.

وی با بیان اینکه بحران، خاورمیانه را فرا گرفته و در آستانه سقوط است، گفت: ایران، عربستان، مصر، ترکیه و قدرت‌های بزرگ باید روی چهار اصل برای مدیریت بحران‌ها توافق کنند؛ استفاده از دیپلماسی مثل برجام، تعیین آینده کشورهای بحران‌‌زده توسط مردم از طریق انتخابات با نظارت سازمان ملل، مشارکت اکثریت و اقلیت در قدرت و یک طرح مارشال پلان برای بازسازی اقتصادی کشورها.


کسی حق ندارد درمورد سپاه چانه‌زنی کند

موسویان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تنش در روابط ایران و عربستان گفت: مشکل ایران و عربستان بسیار فراتر از حج است. ما در بدترین شرایط روابط هستیم. سعودی‌ها خطاهای استراتژیک مرتکب شده‌اند که در آینده تهدید جدی خود آنها خواهد شد. موسویان درباره سپاه پاسداران نیز اظهار داشت: سپاه ایران امروز بخش لاینفک سازمان نظامی و دفاعی ایران است و کسی حق ندارد در این مورد با ایران چانه‌زنی کند. شما ممکن است درمورد سیاست‌ها و اختلافات مذاکره کنید اما درمورد ساختار نظامی و دفاعی، ایران به هیچ کشوری اجازه مداخله نمی‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر