اعلام بازه قیمتی خودروهای جدید رنو

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۲۷

گروه صنعت|سمانه عابدی|

کمتر از 20روز از قرارداد سازمان گسترش و نوسازی با رنو گذشته است و این موضوع همچنان مهم‌ترین خبر صنعت خودرویی ایران است؛ چراکه هنوز جزییات بیشتر این همکاری مشخص نشده است. هرچند بنا بر این قرارداد، یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک ایجاد می‌شود و براساس واگذاری که وزارت صنعت انجام داده حدود 60درصد از سهام به رنو تعلق می‌گیرد اما مساله مهمی که در این بین وجود دارد، بحث واگذاری سایت «بن‌رو» است؛ سایتی که پیش‌تر به سایپا تعلق داشت و وزارت صنعت این سایت را به جای بدهی‌های سایپا به شریک فرانسوی خود واگذار کرده است. با اینکه رنو نیز سابقه همکاری در گذشته را دارد اما بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می‌کردند که چرا باید وزارت صنعت شریک یک خودروساز شود و خودروسازان خارجی را به سمت شرکت‌های خصوصی هدایت نمی‌کند؛ آن هم با اینکه توجیه‌هایی چون ایجاد خودروساز سوم وجود دارد، اما معاون منطقه‌یی رنو در آفریقا، خاورمیانه و هند معتقد است که بهتر بود شریک سوم رنو خودروساز نباشد. هرچند سوال‌های بسیاری در این زمینه ایجاد می‌شود؛ اینکه آیا رنو به دنبال قدرت‌نمایی بیشتر در ایران است؟ البته پیمان کارگر این‌گونه توضیح می‌دهد که پیشنهاد اول را به سایپا داده بودند و در این زمینه نیز مذاکراتی شده بود اما در کمتر از 3ماه مذاکره با سازمان گسترش و نوسازی به توافق رسیده است. بنا به اعلام معاون منطقه‌یی رنو در آفریقا، خاور میانه و هند؛ طی ماه‌های گذشته تیم‌های کارشناسی رنو متشکل از حدود 100نفر ابعاد مختلف شرکت بن‌رو را مورد بررسی قرار داده‌اند و در شرایط فعلی این شرکت از ظرفیت 75هزار دستگاه خودرو در سال برخوردار است و طبق برنامه ما باید با سرمایه‌گذاری‌های جدید آن را به 150هزار دستگاه برسانیم. برنامه تولید این شرکت در درازمدت 300هزار دستگاه در سال است که برای رسیدن به این هدف، باید ظرفیت‌های جدید ایجاد کنیم.

ازسوی دیگر، با واگذاری بن رو به رنو، نگرانی میان خودروسازان ایرانی شکل گرفت که به این ترتیب رقابت در بازار خودرو سخت خواهد شد. شاید نخستین نگرانی خودروسازان در زمینه تولید خودرو ارزان‌قیمت کوئید در ایران بود که به‌نظر می‌رسد ورود این خودرو می‌تواند بازار خودروهای ارزان‌قیمت ایران را تکانی دهد. هر چند این دو خودروساز مذاکراتی برای تولید این خودرو با رنو انجام داده بودند اما سرانجام بنا به گفته کارگر، این خودرو در ایران خودرو تولید خواهد شد و عملا ایران خودرو توانست در این رقابت پیروز شود و این خودرو با قیمتی حدود 30میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد. هرچند گفته می‌شد این خودرو قیمتی کمتر دارد. در همین حال، ورود کوئید به بازار ایران، جای پراید را تنگ خواهد کرد.


«کویید» جایگزین پراید می‌شود؟

در این بین، درحالی که خواسته مردم ایران ورود خودروهای متنوع و جدید بود اما مدیران سایپا همچنان تمایلی برای خروج پراید از چرخه تولید را نداشتند. در این زمینه معاون منطقه‌یی رنو در پاسخ به سوال خبرنگار «تعادل» که چرا کوئیدجایگزین پراید نمی‌شود، گفت: 3سال پیش با سایپا مذاکراتی داشتیم که این خودرو جایگزین پراید باشد اما این مذاکرات به نتیجه نرسید. در آن زمان سایپا برنامه‌های دیگری داشت. بنابراین کوئید می‌تواند رقیب خودرویی مانند پراید باشد؛ ترجیح ما این است که با همکاری ایران خودرو کوئید را تولید کنیم. حذف پراید دست ما نیست، دست سایپاست. مدیرعامل رنو پارس با بیان اینکه کوییدی که در هندوستان تولید شد ۱۰۰درصد با استانداردهای هند سازگار است، گفت: کوئیدی که در ایران تولید خواهد شد به هیچ عنوان کویید هند نیست و ما کوئید را در ایران منطبق بر استاندارد‌های ایران تولید خواهیم کرد و به دنبال اخذ سه ستاره «یورو انکپ» هستیم. وی ادامه داد: قیمت آن حدود ۳۱میلیون تومان اما با کیفیت و دیزایین بسیار بهتر از رقبا خواهد بود. کارگر با اشاره به اینکه نظر ما تولید کوئید با ایران خودرو است، افزود: اما اگر نشود خودمان تولید می‌کنیم؛ همانطور که ساندرو را در ایران خودرو تولید نکردیم. تولید کوئید در سایپا به دلیل تولید پراید نمی‌تواند رقابت ایجاد کند. اگر سایپا کوئید را جایگزین پراید می‌کرد، می‌توانستیم سراغ سایپا برویم ولی برنامه سایپا فعلا این نیست. مدیرعامل رنو پارس با بیان اینکه در موضوع کوئید در حال صحبت با ایران خودرو و منتظر نهایی شدن قرار داد با ایدرو هستیم، تصریح کرد: برنامه رنو برای کاهش قیمت کوئید تمرکز بر شیوه طراحی است و تولید هم باید اختصاصی و با ظرفیت بالا باشد. مدیرعامل رنو پارس همچنین درخصوص دلیل بالا بودن قیمت تمام شده محصولات رنو و اینکه چطور می‌خواهید قیمت را پایین بیاورید؟ گفت: به‌دلیل تحریم‌ها فشار بسیاری به شرکت‌های خودروسازی وارد شد؛ به‌طوری که تحریم‌ها در ایران موجب زیان 500میلیون یوریی در رنو شد در ایران هم کاهش تولید موجب افزایش قیمت شد و این امر باعث شد تا قیمت خودرو در بازار بهینه نباشد. وی درباره پرداخت غرامت نیز گفت: رنو چرا باید غرامت پرداخت می‌کرد درحالی که ما توانسته بودیم با این شرایط در ایران دوام بیاوریم. ما اینجا دوام آورده‌ایم، پس دلیلی برای پرداخت غرامت وجود ندارد و بحثی هم در این مورد مطرح نبوده است.

در همین حال، معاون منطقه‌یی رنو که نوع قرارداد جوینت ونچر با ایدرو را متفاوت از قرارداد خودروسازان می‌داند،

درخصوص میزان داخلی‌سازی خودروها گفت: ما برنامه‌های داخلی‌سازی را جدی‌تر اجرایی می‌کنیم. هر چند در گذشته هم رنو جوینت ونچر داشت اما در صادرات ضعیف بودیم و نتوانستیم 100درصد موفق باشیم بنابراین در قرارداد وزارت صنعت محصولات مشترک را ایرانی‌تر می‌کنیم و جوابگوی مشتریان خواهیم بود. در همین زمینه، کارگر درباره میزان مشارکت قطعه‌سازان ایرانی در تولیدات رنو، توضیح داد: سیاست رنو نیسان در دنیا ساخت داخل ۶۰ تا ۸۰درصد است اما در ایران برای خودرو ال۹۰ اکنون ۶۰درصد بوده و برای ساندرو ۴۰درصد است. برای خودروهای جدید هم

۶۰ قطعه‌ساز ایرانی درگیر هستند که برخی از آنها برای فعالیت‌های جهانی رنو نیسان انتخاب خواهند شد. کارگر با تاکید بر اینکه ایران در بحث خدمات پس از فروش خیلی عقب است، افزود: رنو نتوانست هر کاری که می‌خواست در ایران پیاده کند در دوران تحریم انجام دهد اما رنو در دوران تحریم در ایران ماند و به دنبال رفع محدودیت‌های گذشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر