همکاری ایران و ایتالیا برای حفاظت از پاسارگاد

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۴۱

همکاری مشترک هیاتی از کارشناسان و متخصصان ایران و ایتالیا برای حفاظت و استحکام‌بخشی سازه‌های سنگی آغاز شد. به گزارش ایسنا، فصل جدید همکاری‌های مشترک هیات ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد با هدف حفاظت و استحکام‌بخشی سازه‌های سنگی پاسارگاد آغاز شد.

«فرهاد عزیزی»، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی با بیان این مطلب و اینکه بیش از یک سال و نیم از فعالیت هیات مشترک ایران و ایتالیا در پاسارگاد می‌گذرد، افزود: امسال نیز هیات ایتالیایی با همکاری هیات ایرانی فعالیت‌های میدانی خود را با هدف مطالعه و حفاظت از انسان بالدار و کاخ اختصاصی پاسارگاد انجام می‌دهند.

او گفت: در این مرحله از همکاری‌ها، تعدادی از کارشناسان و متخصصان در حوزه استحکام‌بخشی آموزش می‌بینند. همچنین در این فصل از همکاری‌ها متخصصان ایرانی به همراه تیم ایتالیایی به بررسی مشکلات یادمان‌های سنگی محوطه و گفت‌وگو و تبادل‌نظر در زمینه روش‌های حفاظت بهینه از آثار سنگی این محوطه می‌پردازند.

به گفته وی، این هیات ایتالیایی که متشکل از کارشناسان و متخصصان ایتالیایی در حوزه‌های مرمت فنی، حفاظت و مطالعات در بخش‌های زمین‌شناسی، معماری، فیزیک و شیمی برای تحلیل مولفه‌های محیطی در ارتباط با آثار محوطه پاسارگاد و فرآیند فرسایش آثار سنگی هستند تا اواخر دی ماه در پاساگارد پژوهش و فعالیت می‌کنند. چندی پیش نیز خبرها حاکی از اجرای طرح حفاظت و مرمت سنگ‌نگاره‌های پاسارگاد داشت. این طرح که با همکاری ایتالیایی‌ها صورت می‌گرفت، کارهای مربوط به مستندنگاری و ثبت آن آغاز شده بود.

حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در همین رابطه با بیان اینکه در طرح حفاظت و مرمت انسان بالدار در مجموعه پاسارگاد حفاظت، مرمت، مستندنگاری دقیق، استحکام‌بخشی، ساماندهی شرایط نگهداری و پوشش در سایت‌ها انجام می‌شود، گفته بود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از انجام عملی مقدمات طرح مرمت و حفاظت از سنگ‌نگاره انسان بالدار، عملیات اجرایی مرمت و حفاظت از این سنگ‌نگاره در 6هفته انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر