ایران در جایگاه دوم نسبت مقالات به تولید ملی

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۴۰

گروه گوناگون|

در سال‌های اخیر موضوع فناوری نانو در مراکز علمی و پژوهشی بسیار مورداستقبال قرار گرفته و همین توجه مستمر و همه‌جانبه و البته تولید محصولات بر پایه دانش فناوری نانو باعث شده تا بین مردم نیز این مبحث مورد توجه بیشتری قرار گیرد و امروزه در بسیاری از ابعاد جامعه به آن پرداخته شود. آماری که نشان می‌داد ایران در زمینه تولید مقالات علمی بین کشورهای جهان توانسته به رتبه ارزشمند ششم دست یابد اما در سایر حوزه‌ها که نمایانگر به‌ثمر نشستن این تحقیقات و پژوهش‌هاست و اینکه نفوذ این مقالات در حوزه تولید محصول و ثروت به چه صورتی بوده، آمار کشورمان در حد مطلوب و قابل‌دفاعی نیست.

در این یادداشت سعی شده با نگاهی تحلیلی به آمار موجود در این سایت که موردتایید جوامع علمی بین‌المللی است، ارزیابی دقیقی از دستاوردهای کشورمان در حوزه فناوری نانو داشته باشیم.

در سایت statnano.com تعداد شرکت‌های رسمی کشورمان در این حوزه ۵۶عدد و تعداد محصولات نانوبنیان ۱۰۵محصول ذکر شده است. از این تعداد یک‌شرکت و یک‌محصول در حوزه کشاورزی، یک‌شرکت و ۲محصول در حوزه آرایشی و بهداشتی، ۴شرکت و ۹محصول در حوزه دارویی، ۳شرکت و ۳محصول در حوزه آب و فاضلاب، ۷شرکت و ۱۴محصول در حوزه صنایع خودرو، ۴شرکت و ۵محصول در حوزه مواد غذایی، ۲شرکت و ۴محصول در حوزه پتروشیمی، ۱۷شرکت و ۱۸محصول در حوزه ساخت‌وساز، ۳شرکت و ۷محصول در حوزه لوازم خانگی و ۱۸شرکت و ۴۲محصول در حوزه منسوجات ثبت شده‌‌اند. البته لازم به ذکر است برخی شرکت‌ها محصولاتی در حوزه‌هایی متفاوت دارند و تنها در یک بخش فعالیت نمی‌کنند.

در ادامه قصد داریم آمارهای ارائه شده در این سایت برای کشورمان در مقایسه با ۹کشور دیگر حاضر در صدر این رده‌بندی مقایسه شود. این کشورها به‌ترتیب عبارتند از: چین، امریکا، هند، کره‌جنوبی، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلستان و اسپانیا.

در این سایت این 10کشور براساس تعداد مقالات از سال۲۰۱۲ تاکنون موردمقایسه قرار گرفته‌اند. همان‌طور که مشخص است کشور چین با اختلافی زیاد که البته ناشی از جمعیت بالای آن است نسبت به سایر کشورها قرار دارد و پس از آن هم امریکا با اختلاف محسوسی در تعداد مقالات با سایر کشورها جای گرفته است. تعداد مقالات کشورمان با رشد خوبی از سال۲۰۱۲ که تعداد آن ۳۰۱۱مقاله بوده است به عدد ۶۶۹۰مقاله در سال۲۰۱۵ رسیده و تا ماه جولای۲۰۱۶ هم ۴۳۶۷مقاله از کشورمان در مجلات معتبر چاپ شده است. در این نمودار به‌خوبی مشخص است که کشورمان توانسته در ماه‌های اخیر جایگاه ششم را در تعداد مقالات به‌دست آورد.

در نمودار بالا درخصوص مقایسه نسبت تعداد مقالات به تولید ناخالص داخلی (GDP) به میلیارد دلار است. در این حوزه کشور کره در صدر این 10کشور قرار دارد و ایران نیز با شیبی بالا و ایجاد اختلاف با سایر کشورها در جایگاه دوم قرار دارد. البته در این نسبت هر دو عامل صورت و مخرج دخیل بوده و در رتبه کشور تاثیر دارند. یعنی اگر کشوری، تعداد مقالات برابر با ما داشته اما از تولید ناخالص داخلی بالاتری برخوردار باشد طبیعتا رتبه پایین‌تری کسب خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر