بازگشت بی‌وقفه ریگ‌های حفاری امریکا

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۳۵

گروه انرژی

روز گذشته بازار نفت به صورت همزمان تحت تاثیر چند عامل مختلف قرار گرفته ‌بود. اتفاقاتی که بعضی از آنها سبب افزایش قیمت و برخی دیگر سبب افت آن شدند. از همین رو در 24ساعت گذشته بازار نفت با نوسانات زیادی روبه‌رو بود. اتفاقاتی نظیر انتشار گزارش موسسه بیکر هیوز و ارائه آمار جدید از ریگ‌های حفاری امریکا، اعلام خبر تعویق راه‌اندازی مجدد بزرگ‌ترین خط لوله انتقال نفت شیل در اوکلاهاما، افزایش ذخایر نفت امریکا در هفته گذشته پس از 6 هفته و افزایش ارزش دلار بازار پیچیده‌یی را رقم زدند که نهایتا نتیجه آن کاهش قیمت نفت بود. به گزارش«تعادل» روز گذشته قیمت هر بشکه نفت‌ خام WTI معادل 50 دلار و 32سنت معامله شد که نسبت به روز قبل از آن افت 0.18درصدی معادل 9سنت را تجربه کرد. همچنین هر بشکه نفت ‌خام برنت نیز 51 دلار و 95سنت به فروش رسید که با 0.15درصد کاهش 8 سنت نسبت به روز قبل از آن ارزان‌تر است.

در کنار همه این عوامل به صورت پیش‌فرض اخبار مربوط به فریز نفتی اوپک نیز وجود دارد که کماکان فعالان بازار را در نیمه تاریک نگه داشته است.

براساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه «بیکر هیوز» شمار ریگ‌های حفاری نفت ایالات ‌متحده در هفته گذشته با 4واحد افزایش به رقم 432 رسید تا روند افزایشی هفته‌های گذشته کماکان ادامه داشته باشد.

تعداد ریگ‌های حفاری امریکا به طور معمول به عنوان یک پروکسی برای فعالیت در این بخش در نظر گرفته می‌شود. به گزارش«تعادل» به نقل از وال‌استریت‌ژورنال درحالی که در سال 2014 ریگ‌های حفاری امریکا به رکورد 1609عدد رسیده ‌بودند، افت قیمت نفت در دو سال گذشته باعث وارد آمدن فشار بر تولید و کاهش شدید شمار ریگ‌های مشغول به کار در این کشور شد. با این وجود از ابتدای تابستان امسال و با بهبود قیمت نفت و اقتصادی شدن تولید تقریبا هفته‌یی نیست که آماری از بالا رفتن حجم فعالیت ریگ‌های امریکایی نشنویم.

همچنین به گزارش«تعادل» به نقل از وال‌استریت‌ژورنال ریگ‌های گاز شیل ایالات‌متحده نیز در هفته گذشته 11عدد افزایش یافته است. البته تعداد ریگ‌های حفاری فراساحلی این کشور بدون تغییر و در سطح 23عدد باقی‌مانده که نسبت به سال گذشته 10عدد کمتر است.

از سوی دیگر بررسی داده‌های اداره انرژی امریکا نشان‌دهنده این است که برای نخستین بار پس از 6 هفته ذخایر نفت در این کشور افزایش یافته است. اما اثر این افزایش با کاهش قابل توجه در ذخایر فرآورده‌های نفتی خنثی شد. انتشار این گزارش باعث کاهش قیمت جهانی نفت ‌خام شد.

اما رخداد دیگری که از افت بیش از حد نفت ‌خام ایالات متحده امریکا جلوگیری کرد، قطعی خط لوله با ظرفیت 450هزار بشکه‌ در روز است که نفت را به شهر کاشینگ در ایالت اوکلاهاما می‌رساند. شهری که مرکز اصلی مبادلات نفت ‌خام WTI به حساب می‌آید و برخی کارشناسان معتقدند، قیمت جهانی نفت‌خام در کاشینگ اوکلاهاما تعیین می‌شود.

این خط لوله که نفت لایه‌های رسوبی «پرمیان» در غرب تگزاس را به انبارهای اوکلاهاما می‌رساند، بزرگ‌ترین خط لوله در نوع خود به حساب می‌آید.

تاجران پیش‌بینی می‌کنند که ادامه این قطعی سبب شود تا حدود 2میلیون بشکه در هفته از حجم نفت انبارهای اوکلاهاما کاسته شود. شرکتی که قرار بود این خط لوله را مجددا راه‌اندازی کند در پیامی که روز پنج‌شنبه به مشتریان خود داده، اعلام کرده‌ که به دلیل اختلاف فشار غیرمنتظره، راه‌اندازی این خط لوله که قرار بود روز پنج‌شنبه انجام شود 10روز به تعویق افتاده است.

علاوه بر اینها افزایش نیم‌درصدی ارزش دلار باعث فشار بیشتر بر بازار نفت ‌خام تحت سلطه ارز امریکا شد. افزایش ارزش دلار سبب افزایش هزینه‌های مبادله و در نتیجه کاهش قیمت نفت می‌شود.

به گزارش«تعادل» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، کارستن فریچ تحلیلگر «کامرز بانک» در این رابطه معتقد است:«روند اساسی حرکتی بازار کماکان خرسی است.

هر گونه افزایش قیمتی که در بازار اتفاق می‌افتد صوری و پیش‌رونده با سفته‌بازی و خوش‌بینی است. نه اینکه واقعا کاهش و محدودیتی در عرضه اتفاق افتاده باشد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر